Fortællingen om “Le lama blanc” fra 1988-1993 (“Den
hvide lama”, 1988-1994), der spænder over seks bind, foregår i Tibet og
begynder i en opbrudstid. Lamaen (en buddhistisk, åndelig autoritet) får et
forvarsel om fremtiden: Han ser Kinas invasion af Tibet. Lamaen vælger at
forlade verden efter, at han har udpeget sin efterfølger, den magtbegærlige
lama Migmar, som gør alt, hvad han kan for at befæste sin nyvundne magt. Kort
tid efter foretager britiske grænsetropper fra Punjab et togt ind i Tibet for
at udbrede civilisationen og kristendommens kærlighedsbudskab. Det sker ved et
rask, militært slag mod tibetanerne, hvor blodet flyder. Derefter overtager
englænderne magten efter ’hersk og fordel’ princippet. Høvdingen Gyalpo er ikke
sen til at fedte for englænderne og får derfor lov til at beholde sin del af
magten imod, at han underkaster sig englænderne og lader sig selv, sin søn og
sønnesøn døbe navnet Jesus.
Hvad lamaen Migmar og
høvdingen Gyalpo ikke ved er, at den afdøde øverste lama lader sig reinkarnere
- genføde - i en hvid drengs krop: nemlig som sønnen af et engelsk par der
kommer til Tibet i følgeskab med en racistisk antropolog. Drengen, Gabriel
Marpa, bliver forældreløs men adopteres af et tibetansk par, og historien
følger den buddhistiske lamas opvækst og hans spirituelle udvikling. Udover at
Gabriel Marpa er en inkarnation af den buddhistiske lama, kommer han til at
rumme og afspejle mødet mellem den europæiske, rationelle og kristne kultur og
den tibetanske buddhistiske og magiske kultur.
Jodorowskys syn på
nationalitet skinner igennem i “Den hvide lama”-serien på den måde, at han har
ladet flere virkeligheder udspille sig i et univers, hvor reinkarnation,
buddhistiske guder og den afskyelige snemand er lige så virkelige som den
britiske kolonialisme. Det giver serien et islæt af den magiske realisme, som
primært er kendt fra sydamerikansk skønlitteratur.
“Den hvide lama” tager på
trods af de magiske indslag afsæt i historisk realistiske rammer. Overordnet
handler serien om mødet mellem de kristne englændere og de buddhistiske
tibetanere, og temaet for serien er, hvordan religionerne og kulturerne griber
ind i hinanden på godt og ondt.
Georges Bess, som har lagt billeder til serien,
benytter en naturalistisk og detaljeret streg. Til gengæld bryder
farvelægningen med stregen, og farverne kradser i øjnene og tilføjer billederne
et eventyragtigt præg.