Metabaronernes kaste

Citat
“Man ser, hvorledes traditioner fødes og udvikles. Man ser, at en familie er som en organisme. Og man ser, hvordan arvingen på en vis måde uden at vide det i sig bærer alle sine forfædre.”
Metabaronernes kaste”, s. 34,

“La caste des Méta-barons” fra 1992-2003 (“Metabaronernes kaste”, 1996-2005) er en serie, der spænder over otte bind, og for hvert bind følger læseren en ny generations opvækst i den krigeriske familiekrønike om Metabaronernes slægt, Castaka. Historien fortælles mellem de to robotter Tonto og Lothar, der står for rammen om fortællingen og de humoristiske indslag.

Metabaronerne er de ultimative krigere i slægt med japanske samuraier, og Castaka-familien er universets beskyttere. De forsvarer imperiet, der styres af et hermafrodit-tvillingepar. Hver søn af en metabaron opdrages til umenneskelig psykisk og fysisk styrke ved, at han skal underkaste sig en lemlæstelse af en kropsdel, som siden erstattes af en metaludgave. Desuden består optagelsesprøven i, at han skal overvinde og dræbe sin far for at videreføre familiens arv og overtage hans erhverv som beskytter af universet.

51668405

“Metabaronernes kaste” er en hybrid imellem en nærmest middelalderlig familiekrønike og et science fiction-univers, med alt hvad der hører til af avanceret teknologi, robotter, rumskibe, alternative universer og stjernekrige.

Jodorowsky sætter nogle almenmenneskelige og urgamle temaer som familien, ære, incest, køn, forelskelse, skønhed og død ind i et futuristisk, højteknologisk sceneri, som er kendetegnende for science fiction genren. Det er et fortælleteknisk greb, der skaber en skærende kontrast mellem historien og dens kulisser. Menneskerne fremtræder endnu mere menneskelige i kontrast til det fjendtlige, golde og metalliske univers. Jodorowsky kalder selv historien for et sammenstød mellem kød og metal.

Metabaronen var en biperson i Inkalsagaen, men Jodorowsky mente der var nok stof i ham, til at give ham sin egen serie.

“Metabaronernes kaste” er illustreret af den argentinske illustrator Juan Gimenez, som maler i stedet for at tegne. Hans streg er realistisk - så realistisk det nu lader sig gøre, når man skal lægge billeder til Jodorowskys fantasi. Gimenez har ladet sig inspirere af maleren Rembrandt til forsideportrætterne af Castaka-slægtens forskellige familiemedlemmer, og han kalder serien om metabaronerne for “den perfekte blanding af futuristisk teknologi og middelalderlige arkaismer.”