Baggrunden i romanen ”The Little Drummer Girl” fra 1983 (”Iscenesat”, 1983) er Mellemøstkonflikten. George Smiley optræder ikke, men terrorkrigen og dens parter betragtes med hans desillusionerede øjne. Parterne fremstår selvretfærdige, idet de er fælles om den samme hadideologi.
Med sit fortællegreb demonstrerer John le Carré – i handlingen – begge siders argumenter. Vi får en del konkret at vide, samtidig med, at vi følger opbygningen af en israelsk gengældelsesaktion mod en palæstinensisk-tysk-italiensk terroristgruppe. Fortællingens motor er i høj grad dobbeltagenten Charlie, en skuespiller fra et engelsk provinsselskab. Hun infiltrerer terroristerne som kamæleonmennesket, der søger iscenesættelsen. Og den finder hun via sin optræden på det virkelige teater.
Terroren er teater, lader le Carré en af bombemændene udtrykke: vi inspirerer, vi skaber frygt, vækker harme, fremkalder vrede, sympati, kærlighed. Vi oplyser.