Kærlighedens passagerer

Citat
““Nu danser jeg på knust glas, nu danser jeg på Martins vrede,” tænkte hun, mens guitarernes smertensskrig tog hende med sig. Kraften havde tag i hende, den arbejdede med hende, førte hende indad, og hun dansede i en agtpågivende trance. Hun var en del af en magisk organisme. Hun dansede i Martins blod fra nattens drøm, og følte uklart, at noget var på vej. Noget, der kom fra de store skyggers land, dér hvor hjertelængslen boede.”
“Kærlighedens passagerer” s. 56-57.

Adda Lykkeboes tredje roman,Kærlighedens passagerer”, blev udgivet af forlaget DarkLights i 2006. Romanen følger to spor. I det ene er den centrale figur Felicia Herz – en smuk ung flamencodanser, der har sit eget danseinstitut i Århus midtby. Hun optræder jævnligt med sin dansetrup Los Corazons, som broren Martin også er med i. Hun og broren har levet adskilt siden morens død, da de var små, men har nu fundet sammen igen. Søskendeparret har i al hemmelighed været elskende i mange år, men da Felicia præsenterer sin kæreste Andreas for Martin, rejser han væk i sorg og raseri. Felicia er dybt ulykkelig over tabet af sin bror og føler samtidig, at forholdet til den gode og betænksomme Andreas er bygget på et fundament af hendes og Martins løgne, og at han har fortjent bedre. 

26384044

I det andet spor får det ældre ægtepar Erling og Judith et chok, da deres nærmeste vennepar Ole og Bente går fra hinanden, fordi Ole har fundet en anden. Hvordan kan man lade 35 års ægteskab og fælles minder gå i vasken på den måde? ”Det sker ikke for os”, forsikrer de hinanden. De har et harmonisk ægteskab, som de passer på at pleje. Alligevel påvirkes de af venneparrets brud. Enkemanden Arne har et godt øje til Judith, og da Erling møder danserinden Felicia, mister han al besindelse.

De to parallelle historieforløb vikles gradvist ind i hinanden, og problemerne opstår. Følelserne går på tværs af alder, køn og familiære bånd. Tematisk spiller flamencoen en vigtig rolle i romanen, og det gør kærligheden og ægteskabet i den tredje alder også. Læseren bliver gelejdet af en alvidende tredjepersonsfortæller, der skiftevis har fokus i romanens forskellige figurer.

I højere grad end i de tidligere romaner, er der i “kærlighedens passagerer” et stramt og velfungerende plot, der driver handlingen fremad.