Adda Lykkeboe
Foto: Tycho Gregers/Ritzau Scanpix

Adda Lykkeboe

journalist Madeleine Saunte, iBureauet/Dagbladet Information. 2009.
Top image group
Adda Lykkeboe
Foto: Tycho Gregers/Ritzau Scanpix
Main image
Adda Lykkeboe
Foto: Forlaget DarkLights

Indledning

En pensioneret bibliotekar, der skriver erotiske romaner, er en noget usædvanlig kombination. Ikke desto mindre beskriver Adda Lykkeboe den utæmmelige kærlighed mellem mand og kvinde med patos og sensualitet. Det er romantiske og overnaturlige historier om kunstneriske og egensindige kvinder, der ikke kun gør mændene vanvittige af kærlighed, men også bedriver elskov med engle. Ærkeengelen Gabriel indgår i debutromanen “Kontrakten” og i “Balladen om Antonie”, mens Rafael spiller en mindre rolle i “Kærlighedens passagerer”. Adda Lykkeboes romaner handler om kærlighed, engle og musik, og befolkes af operasangerinder, danserinder og gentlemen.

 

46552644

Blå bog

Født: 20. april 1939 i Kolding.

Uddannelse: Bibliotekar, Danmarks Biblioteksskole 1965.

Debut: Kontrakten. Modtryk, 1999. Roman.

Litteraturpriser: ingen.

Seneste udgivelse: Doras datter. DreamLitt, 2019. Roman.

 

Artikel type
voksne

Baggrund

“De sad i tavshed og så på hinanden. Hun krakelerede for øjnene af ham, og han rakte forfærdet ud efter hendes hænder, da hendes bryst hævede sig i et åndedrag, der slap gråden fri i en tåreflod. Hun så stadig på ham, og hendes hænder holdt fast om hans.”
“Balladen om Antonie”, s. 264.

Adda Lykkeboe er født den 20. april 1939 i Kolding. I 1947, da hun var syv år gammel, flyttede hun til Tòrshavn med sin familie. Opvæksten på Færøerne blev en skelsættende begivenhed i hendes liv, hvilket afspejles i forfatterskabet. Dele af handlingen udspiller sig på øerne i næsten alle hendes romaner, færinger optræder som en naturlig del af persongalleriet, og brudstykker af dialoger er endda skrevet på færøsk. På Færøerne vækkedes i særdeleshed forfatterens kærlighed til heste og ridning, og en interesse for katoliscismen gennem Franciskanernes nonneskole.

I 1954 fik Adda Lykkeboes’ far et nyt job, og hele familien flyttede til Århus, hvor Adda fulgte de sidste folkeskoleår på Katedralskolen. I 1956 afsluttede hun folkeskolen, og i 1958 blev hun student fra Århus Akademi. Derefter frekventerede hun forskellige uddannelser, indtil hun landede på Danmarks Biblioteksskole. I 1965 blev hun uddannet bibliotekar, og fra 1966 til 1999 arbejdede hun ved Århus Kommunes Biblioteker.

Under sit virke som bibliotekar drømte hun ikke om at blive forfatter. Som hun siger: “Jeg har ikke gået med en skabsforfatter i maven, som bibliotekar var jeg omgivet af bøger og havde nok at gøre med at læse dem” (www.litteratursiden.dk/forfattere/adda-lykkeboe). Derfor kom det som en overraskelse, da noget rørte sig i hende under en ferie i Firenze i 1992, og hun begyndte at skrive. Hun følte sig overvældet af indtrykket fra de toscanske landsbyer og byer, og mødet med kunsten og den katolske kirke blev en udløsende faktor for den voksende inspiration til at skrive. Det fik minderne fra barndommen og ungdommen på Færøerne til at vælde frem. “Nu er jeg hvor jeg skal være" sagde Karen Blixen ved mødet med Afrika. Jeg tænkte sådan, da jeg første gang rejste rundt i Toscana.” (www.addalykkeboe.dk/biografi.htm).

I 1999 udgav hun sin debutroman “Kontrakten”, samtidig som hun holdt op med at arbejde som bibliotekar. Siden hun sprang ud som forfatter i den modne alder af tres, har hun været meget produktiv, og i det forgangne tiår har hun udgivet fem romaner.

Adda Lykkeboe er i dag bosat i Toscana i tæt kontakt med den natur og det landskab, som hun sætter så meget pris på.

Kontrakten

“Jeg kan ikke forhindre mit skød i at svulme og åbne sig og dryppe som kødet fra de nektariner han bider i. Rejsen er en flugt, et helle, nej en stilhed fremtvunget for at holde kaos fra livet lidt endnu. Det lykkes os i korte gyldne glimt afspejlet i vore øjne igen at være elskende, men vi siger ingenting.”
“Kontrakten”, s. 7.

Adda Lykkeboes korte erotiske debutroman “Kontrakten”, der udkom på forlaget Modtryk i 1999, handler om et kærlighedsforhold, der bliver sat på prøve.

Johann og Maria har et idyllisk og lidenskabeligt samliv, indtil Johann i et øjebliks tankeløs beruselse og liderlighed bedrager hende med en fremmed kvinde. Da Maria opdager det, opstiller hun en frygtelig pagt i et desperat forsøg på at redde deres forhold. I tre måneder forpligter de sig til at være hinanden utro med professionelle partnere i den andens nærvær. For som Maria selv siger “med kød skal kød fordrives” (side 21).

22375814

Handlingen udspiller sig i disse turbulente måneder, hvor sadisme, selvpineri, kærlighed, vrede og jalousi skiftevis tager overhånd i den erotiske magtkamp. Dramaet spidses til, da Christian, en moden herre bosat i Toscana, hvirvles ind i det unge pars fatale spil. Situationen virker stadig mere håbløs og kompliceret, indtil Marias skytsengel Gabriel træder frem som fortæller i bogens tiende kapitel. Gennem Gabriels vinkel erfarer læseren, at der måske er en større mening bag de ting, der sker, og at det, der tager sig ud som tilfældigheder, måske ikke er så tilfældigt endda.

Historien er skrevet i en simultan nutid, og det er de involverede personer, der fortæller historien fra hver deres vinkel i de forskellige kapitler. “Kontrakten” er skrevet i en højtidelig og dramatisk, næsten gotisk stil, der iscenesætter det skæbnesvangre i kærligheden og elskoven. Der er flere meget eksplicitte seksuelle beskrivelser, men det er kærligheden som altomfattende følelse, og ikke kun den sensuelle, der er i højsædet i denne roman. Især viser historien, hvor smertefuld og grum den til tider kan være.

“Kontrakten” blev genudgivet af forlaget DarkLights i 2007.

Balladen om Antonie

““Kys mig”, forlangte han. Hun omfavnede ham, og han knugede hende ind til sig og kyssede hende, og tanken om at skilles var en fysisk lemlæstelse. “Jeg elsker dig. Jeg er til for dig” sagde han, og de gav slip.”
Adda Lykkeboe: “Balladen om Antonie” side 266.

I 2001 udkom Balladen om Antonie”forlaget Modtryk.

Det er en slægtsroman, der følger to generationers opvækst, møde med kærligheden og stiftelse af familie, inden den kulminerer med barnebarnet Antonie, romanens egentlige hovedperson. Handlingen spænder fra 1913 til 1973 og foregår på Færøerne, i Toscana og i Århus og København.

23699419

Antonie er datter af den færøske universitetsuddannede mand Anders og den italienske sangerinde Lorenza. Hendes barndomsår i København er præget af anden verdenskrigs trykkede stemning. Ved krigens afslutning chokerer moren med sin beslutning om at forlade mand, barn og sangkarriere for at gå i kloster i Assisi, og Anders flytter hjem til Færøerne med deres datter. Her vokser hun til at blive en ilter og viljestærk pige, der elsker at galoppere i naturen på sin hest, men også sværmer for katolicismen, som hun lærer at kende i Tórshavns Fransiscanerkloster. Som teenagepige flytter hun med faren til Århus, hvor hendes usædvanligt flotte sangstemme bliver opdaget af skolens musiklærer. Antonies fremtid tegner sig lys og håbefuld: hun flytter til Toscana og bliver oplært i sang af sin egen mor, hun møder og gifter sig med en fortræffelig ung mand, og karrieren som operasanger får vind i sejlene.

Hun og hendes mand indretter et nydeligt hjem i en Toskansk herskabsvilla, og efterhånden flytter hele familien efter. Men Antonie bærer på en hemmelighed. Lige siden hun flyttede fra Færøerne, er hun regelmæssigt blevet hjemsøgt af ærkeengelen Gabriel. Han har store planer med hende, og kræver at bestemme over hendes liv, men hans planer får en uventet drejning, da han forelsker sig i den rødhårede sangerinde. Han sætter sig imod hendes giftermål, og hun beder ham lade hende være i fred. Han adlyder, men bagefter kan hun ikke glemme ham, og er ulykkelig over hans forsvinden. Hvor er han blevet af, og får hun ham aldrig at se igen? “Balladen om Antonie” er en intrikat historie om familiebånd, umulig kærlighed og om musik. Den har et stort og broget persongalleri, med færinger og italienere, gejstlige, vinbønder og kunstnere. Det er en dramatisk og romantisk historie om de store følelser: om kærlighed, sorg og glæde.

Kærlighedens passagerer

““Nu danser jeg på knust glas, nu danser jeg på Martins vrede,” tænkte hun, mens guitarernes smertensskrig tog hende med sig. Kraften havde tag i hende, den arbejdede med hende, førte hende indad, og hun dansede i en agtpågivende trance. Hun var en del af en magisk organisme. Hun dansede i Martins blod fra nattens drøm, og følte uklart, at noget var på vej. Noget, der kom fra de store skyggers land, dér hvor hjertelængslen boede.”
“Kærlighedens passagerer” s. 56-57.

Adda Lykkeboes tredje roman,Kærlighedens passagerer”, blev udgivet af forlaget DarkLights i 2006. Romanen følger to spor. I det ene er den centrale figur Felicia Herz – en smuk ung flamencodanser, der har sit eget danseinstitut i Århus midtby. Hun optræder jævnligt med sin dansetrup Los Corazons, som broren Martin også er med i. Hun og broren har levet adskilt siden morens død, da de var små, men har nu fundet sammen igen. Søskendeparret har i al hemmelighed været elskende i mange år, men da Felicia præsenterer sin kæreste Andreas for Martin, rejser han væk i sorg og raseri. Felicia er dybt ulykkelig over tabet af sin bror og føler samtidig, at forholdet til den gode og betænksomme Andreas er bygget på et fundament af hendes og Martins løgne, og at han har fortjent bedre. 

26384044

I det andet spor får det ældre ægtepar Erling og Judith et chok, da deres nærmeste vennepar Ole og Bente går fra hinanden, fordi Ole har fundet en anden. Hvordan kan man lade 35 års ægteskab og fælles minder gå i vasken på den måde? ”Det sker ikke for os”, forsikrer de hinanden. De har et harmonisk ægteskab, som de passer på at pleje. Alligevel påvirkes de af venneparrets brud. Enkemanden Arne har et godt øje til Judith, og da Erling møder danserinden Felicia, mister han al besindelse.

De to parallelle historieforløb vikles gradvist ind i hinanden, og problemerne opstår. Følelserne går på tværs af alder, køn og familiære bånd. Tematisk spiller flamencoen en vigtig rolle i romanen, og det gør kærligheden og ægteskabet i den tredje alder også. Læseren bliver gelejdet af en alvidende tredjepersonsfortæller, der skiftevis har fokus i romanens forskellige figurer.

I højere grad end i de tidligere romaner, er der i “kærlighedens passagerer” et stramt og velfungerende plot, der driver handlingen fremad.

Rejsen til Robert

““Jeg forvekslede dem,” sagde Robert lavt. “Jeg gik i seng med Dorothea i den tro, hun var Ursula. Dorothea lod som om, hun var Ursula. Jeg elskede Ursula, det gjorde jeg, Abel. Jeg ville aldrig drømme om med vilje at bedrage hende på den måde. Du tror mig, gør du ikke? Gid jeg aldrig havde mødt dem.””
Adda Lykkeboe: “Rejsen til Robert” side 27-28.

I 2007 udkom “Rejsen til Robert” på forlaget DarkLights. Romanen handler om de enæggede tvillinger Dorothea og Ursula Teuber. Pigerne er så smukke og så ens af udseende, at folk tror, de er forheksede. Men magtforholdet mellem dem er ulige. Dorothea er selvsikker og dominerende, og den indadvendte Ursula har det fint med at sejle i hendes kølvand. Lige indtil hun forelsker sig i den flotte søofficer Robert. For søsteren kan ikke lade være med at lege med alt, hvad der er hendes, og da Dorothea narrer Robert til at gå i seng med sig, bryder Ursula med dem begge og gifter sig med den gode og kedelige Abel. Men alle fire er ulykkelige.

27048579

Søstrene savner hinanden, Robert er skamfuld og Abel ved udmærket, at han bare er en erstatning for Robert, og at han ikke gør sin kone lykkelig. Før balancen kan genoprettes, må Ursula rejse til Færøerne og konfrontere Robert, og Abel må ned til Wien for at tage et opgør med Dorothea. Ligesom “Balladen om Antonie” og “Kærlighedens passagerer”, er fortælleren i Adda Lykkeboes fjerde roman en alvidende og udenforstående observatør, der fokuserer snart på den ene og snart på den anden figur i det fortalte univers. Romanen handler om personlig udvikling og om at tage de store valg i livet. I løbet af historien bliver både søstrene, Abel og Robert stillet over for vigtige beslutninger, der udvikler dem som personer.

Historien spænder fra nytårsaften 1999 til nytåret 2007, med et tilbageblik på krigsåret 1943.
Handlingen udspiller sig i Århus, på Færøerne og i Wien.

Genrer og tematikker

Adda Lykkeboe skriver svulstige romaner om kærlighed. Hun er optaget af at skildre parforholdets glæder og sorger med intimiteten og fortroligheden på den ene side, og uligeværdige følelser og utroskab på den anden. Ofte tager plottet sit udgangspunkt i en kvinde, der er fanget mellem to mænds kærlighed. Selv om fortælleren i alle hendes romaner er mobil og skifter synspunkt mellem fortællingens figurer, ligger det største fokus som regel hos den unge femme fatale. Der er meget dramatik og patos på færde i Adda Lykkeboes romaner, som på dette punkt kan give mindelser om romantikkens gotiske romaner. Også settingen og persongalleriet trækker tråde til den romantiske tradition: ualmindeligt smukke operasangerinder og dystre, forelskede gentlemen, der mødes, elsker og svigter på herregårde, i herskabslejligheder, i vild natur og i operahuse. 

Tematisk spiller musikken en meget vigtig rolle i Adda Lykkeboes forfatterskab. Hendes figurer mødes i musikken, udtrykker sig gennem den og vælger den som mission i livet. Brudstykker af lieds og operatekster citeres i romanerne, og rytmer og teknikker skildres.

Et andet særpræg for Adda Lykkeboes romaner er englene. Især i de to første romaner, “Kontrakten” og “Balladen om Antonie”, spiller Gabriel og andre engle en større rolle for handlingsforløbet. Specielt for dette overnaturlige element er, at det i modsætning til den ophøjede tone, der ellers holdes i romanen, skildres med en forløsende komik. De himmelske skabninger viser sig at have meget menneskelige træk, og at være alt andet end ufejlbarlige. Englene i Lykkeboes romaner synes at være fysiske manifestationer for skæbne og hensigtsmæssighed i figurernes liv snarere end decideret at være religiøse symboler. De er nok udtryk for en fascineret flirt med det mystiske i katoliscismen, men skal først og fremmest vise, at personerne er særligt udvalgte.   

Adda Lykkeboes’ litterære univers er i høj grad stedsbundet med Færøerne, Århus og Toscana som tilbagevendende lokaliteter.

Beslægtede forfatterskaber

De lange historier om kvindeliv og parforhold med dets gnister og dets knaster minder tematisk om Karen Fastrups “Mine syvogtyve sansers elskede”, og Hanne-Vibeke Holsts’ trilogier: Louise-trilogien og Therese-trilogien. Den sanselige og mystiske tilgang til kærligheden er at genfinde i Majbritte Ulrikkeholms romaner. Der er også mange fællesnævnere til Lisbeth Nebelongs romandebut “Når engle spiller Mozart”, der handler om kærlighed til Færøerne og om mere eller mindre uovervindelig kærlighed mellem mennesker. Stilmæssigt minder sprogtonen om den, man finder i den norsk-svenske forfatter Margit Sandemos romaner.

Selv nævner hun blandt andre Rainer Maria Rilkes’ “Duino Elegier”, Karen Blixens forfatterskab, Shakespeares sonetter og José Saramagos’ “Jesusevangeliet” som kilder til inspiration.

Bibliografi

Bøger af Adda Lykkeboe

Lykkeboe, Adda: Kontrakten. Modtryk, 1999. Roman.
Lykkeboe, Adda:
Balladen om Antonie. 2001.
Lykkeboe, Adda:
Kærlighedens passagerer, 2006.
Lykkeboe, Adda:
Rejsen til Robert, 2007.
Lykkeboe, Adda:
Adelaïde, 2009.
Lykkeboe, Adda:
Dora. Darklights, 2011. Fortællinger.
Lykkeboe, Adda:
Vinger. Gallo, 2012. Digte.
Lykkeboe, Adda:
Richard Tauber - fra kulissebarn til verdenssanger. Siesta, 2013. (99.4). Biografi.
Lykkeboe, Adda: Linedanser. DreamLitt, 2016. Roman.
Lykkeboe, Adda: Doras datter. DreamLitt, 2019. Roman.

Om forfatterskabet

Links

Her kan man finde biografi, bibliografi og links.
Her kan man finde en kort introduktion til forfatterens værker.

Artikler

Hjort, Agnete:
“Kontrakten” af Adda Lykkeboe. Kan findes på www.litteratursiden.dk, 2008-11-27.
Knudsen, Nanna Rørdam:
“Kærlighedens smerte” Om Adda Lykkeboe. Kan findes på www.litteratursiden.dk, 2006-01-01.

Kilder citeret i portrættet

Kilder

Lykkeboe, Adda:
Fra forfatterens egen hjemmeside.
Lykkeboe, Adda:
Adda Lykkeboe. Litteratursiden, www.litteratursiden.dk, 2008-11-27.