Nærvær og næsten – Thomas Fants familiekrønike og Den ugudelige farce

Citat
“Du skulle have lov at opleve svimmelheden der greb Jesper, i afsvækket form. Nu havde han lige lært så nogenlunde at administrere to samtidige forløb, da hans følsomme sind bombarderedes af tre virkeligheder der skreg til hinanden og forsøgte at overdøve hinanden.”
“Den ugudelige farce”, s. 40.

Udgivelserne "Nærvær og Næsten: Tomas Fants familiekrøniker" fra 2000 og "Den ugudelige farce" fra 2002 spiller også på bevidsthedens betydning.

"Nærvær og Næsten" er en genudgivelse og en aktualisering af en tidligere fortælling, der indgik i antologien "Septemberfortællingerne" fra 1988.

"Septemberfortællingerne" fremstod som otte danske forfatteres forsøg på at skrive en udgave af Boccaccios "Dekameron".

24023575
I "Nærvær og Næsten" er rammen forandret i forhold til "Dekameron" (og ”Septemberfortællingerne”). Der har således ikke fundet en katastrofe sted i den store vide verden, men i den nære, i familien Fants univers. Tomas Fant er flygtet med sin familie til Andalusien, fordi hans hustru er blevet ramt af en dyb personlighedsspaltning, der både skyldes, at hun plages af sygdom og hendes virke som skuespiller. Tomas forsøger at samle hustruens splintrede bevidsthed ved at fortælle sin slægts krønike, der tager sig lige så fantasifuld ud, som ordet Fant synes født ud af fantasien. Tomas Fant virker da også som en litterær medicinmand, der ordinerer forløsende ord, indtil helingen har fundet sted, og et centralt tema er således ordenes kraft – deres evne til at forme og skabe virkelighed.

I "Den ugudelige farce" vågner hovedpersonen Jesper op efter den skønneste nat med en dejlig amerikansk kvinde og slår sit hoved mod et varmerør. Resultatet er, at han mister sin ubevidsthed – det vil sige den indre skjulte stemme, eller indre Gud, som driver os og kan få os til at gøre ting, vi ikke har lyst til. Derefter splintres hans bevidsthed således, at hver gang han skal træffe et valg, åbner fremtiden sig for ham i to spor i hans bevidsthed, som han må afsøge og vælge imellem. Dermed oplever han konstant at befinde sig to steder, både i nutiden og i fremtiden.

Han spaltes i tiden, og det samme gør sådan set læseren, for splittelsen sker også på tekstplan, hvor hver side begynder at spaltes i to lige gyldige og lige fyldige fortællinger. Romanen er på én gang en hypertekst, der styres af Jesper (og læseren), og en dannelsesrejse til religionernes land, USA, hvor Jesper erfarer, at det ikke kun er den indre Gud, der er overflødig, men også troens Gud. Som det hedder i romanen, så kan religion sammenlignes med at indtage kalktabletter i stedet for medicin - det virker, hvis man tror på det. Således er det helt centrale tema frihed – det frie menneske, som står i skarp modsætning til dem, der er styret af indre og/eller ydre guder.