Mænd uden kvinder

Citat
”Verden var som et vidtstrakt hav uden pejlemærker, og Kino befandt sig på et lille bitte skib uden søkort og anker. (…) Efterhånden som tiden gik, følte han, at hans krop mistede tyngde, og at hans hud blev gennemsigtig.”
”Mænd uden kvinder”, s. 165.

De syv noveller i Haruki Murakamis novellesamling ”Onna no inai otokotachi” fra 2015 (”Mænd uden kvinder”, 2015) har alle mandlige fortællere, og som titlen indikerer, lever de alle alene. Men selvom de lever alene, så er kærlighed et helt centralt tema i historierne, og det samme er identitet.

Et gennemgående element er, at den mandlige hovedperson forsøger helt eller delvist at blive en anden end sig selv. I den første novelle ”Drive my car” er Kufuku skuespiller og holder af sit erhverv, netop fordi det giver ham mulighed for at træde ind i en anden rolle. I den efterfølgende novelle ”Yesterday” tilegner både hovedpersonen Kitaru og hans bekendte sig en anden dialekt end deres egen for at distancere sig fra sig selv, og i ”Det selvstændige organ” forelsker den midaldrende plastikkirurg Tokai sig så inderligt, men desværre uigengældt, at han formår helt at stoppe med at være sig selv.

51900030

Der er selvfølgelig også mystiske elementer i novellesamlingen; såsom katten der forsvinder i historien ”Kino”. Her bliver Kino sendt på en form for dannelsesrejse af en mystisk fremmed, og Kino kan tilsyneladende først vende hjem, når han ikke længere undertrykker sine følelser i forbindelse med sin skilsmisse. I det hele taget er der meget fokus på, at hovedpersonerne skal forstå sig selv og/eller hinanden i novellesamlingen, og det synes at være et centralt udsagn i værket, at følelser skal frem i lyset, for at vi kan blive hele og velfungerende mennesker. Men samtidig understreger novellerne også, at det ikke er så lige til med de følelser. Ensomhed, sorg og ulykke præger hovedkaraktererne, som alle udviser en tilbøjelighed til at feje tingene ind under gulvtæppet.

I novellesamlingens sidste historie ”Gregor Samsa bliver forelsket” sender Murakami en cadeau til en af sine litterære helte, Franz Kafka. Hos Murakami får Kafkas fortælling ”Forvandlingen” en lykkelig udgang, da Gregor Samsa igen bliver menneske og endog bliver forelsket.