Der ligger i Dorthe Nors’ forfatterskab et fokus på det ofte egoistiske og selvcentrerede individ, der søger efter mening og lykke. Hovedpersonerne søger efter forløsning, mening og sjælelig ro. En længsel efter at finde mening i en tid, hvor verden konstant er i en rivende udvikling, og det kan være svært at følge med.
Dorthe Nors minder, specielt i sine beskrivelser af relationer mellem mennesker, om Anne Lise Marstrand-Jørgensen. Især dennes roman “Konventioner” fra 2005, der ligesom “Soul” handler om et problematisk og besættende kærlighedsforhold, hvor hemmeligheder og skjulte følelser er begrænsende for kærligheden, men samtidig nødvendig for, at personerne kan realisere sig selv.
Nors’ noveller minder med deres minimalistiske og ironiske stil, hvor meget står mellem linjerne, om Helle Helles og Naja Marie Aids noveller. Både Helle og Aidt beskæftiger sig med forholdet mellem mennesker og spændingsfeltet mellem det ydre og det indre: Det, vi viser for andre, og det, der foregår helt inderst inde, hvor det kan være svært at lukke nogen ind. Det barske og kontante udtryk i “Kantslag” minder desuden om den bidske og beske stemning i Naja Marie Aidts novellesamlinger “Bavian” (2006) og “Vandmærket” (1993).
Flere af sporene i Dorthe Nors’ værker løber parallelt i Stine Pilgaards ”Meter i sekundet” (2020), hvor en kvinde flytter til Velling i Vestjylland, da hendes kæreste har fået job på en højskole. I sin kamp for at få kørekort slider hun indtil flere kørelærere op, lige som Sonja i ”Spejl, skulder, blink” bruger det meste af en evighed på at rekvirere sit kørekort. Samtidig deler Nors og Pilgaard bymenneskets blik på landbefolkningen og de uskrevne regler, man som tilflytter kan have svært ved at navigere i.