portræt af Dorthe Nors
Foto: Ib Helles Olesen / Forfatterweb

Dorthe Nors

journalist Signe Juul Kraft, 2008. Opdateret af stud.mag. Nicoline Siebken Skandov, 2018. Senest opdateret af cand.mag. Anne Vindum, januar, 2025.
Top image group
portræt af Dorthe Nors
Foto: Ib Helles Olesen / Forfatterweb

En teenager, der har mistet sin mor, og et ungt kærestepar, der er ved at blive ædt op indefra af dystre hemmeligheder om deres fortid. Det lyder som deprimerende læsning, men er det ikke. Dorthe Nors formår nemlig at behandle de tunge temaer i en ligefrem og usentimental tone – en kvalitet har man også fået øjnene op for i USA, hvor Dorthe Nors i 2013 fik sit gennembrud og var den første danske forfatter til at komme i The New Yorker. I 2025 er hun aktuel med romanen ”Spænd”, hvori professor Gunn Haven er spændt ud mellem det omgivende landskab og det uendelige univers, mellem indre og ydre liv.

 

139923006

 

Blå bog

Født: 20. maj 1970 i Herning.

Uddannelse: Cand.mag. i nordisk litteratur og kunsthistorie, 1999.

Debut: Soul. Samleren, 2001. Roman.

Litteraturpriser: Midtvestjysk kulturpris, 2010. New Letters Reader's Award (USA), 2010. Honorable mention, Pushcart Prize, best of the small presses (USA), 2010. Per Olov Enquists pris, 2014. Blixenprisen, årets bog, 2022.

Seneste udgivelse: Spænd. Gutkind, 2025. Roman.

Inspiration: Ingmar Bergman.

Genre: Novelle

 

 

Videoklip

Dorthe Nors taler om romanen "Spænd" med Forfatterwebs Ib Helles Olesen. Januar 2025. 

Artikel type
voksne

Baggrund

“Han kigger på sine hænder. Den højre holder om musen, og når han om lidt slukker for pc’en, ved han, at han vil have det, som dengang han stadig læste Ugens Rapport. Selv efter at bladet var gemt af vejen, var han i stand til at fornemme den søde lugt af spyt fra papiret.”
“Kantslag”, s. 68.

Dorthe Nors blev født den 20. maj 1970 i Herning som lillesøster til to brødre. Moderen var maler og underviser og faderen tømrermester og planteproducent. Da Nors var fire år, flyttede familien på landet til det konservative Sinding-Ørre Sogn. Allerede som lille pige begyndte Dorthe Nors at interessere sig for at fortælle historier. Moderen opfordrede Nors til at tegne, mens hun selv malede, men i stedet for at tegne satte Nors sin mor til at skrive ned ord for ord, hvad hun fortalte. Bagefter læste moderen det højt, og hvis noget ikke var helt, som den selvbevidste pige ville have det, måtte moderen skrive om. Nors begyndte selv så småt at skrive historier, digte og dramaer som 11-årig.

I 1989 blev hun student og flyttede året efter til Aarhus for at studere dansk. Det blev droppet til fordel for en kortere periode med religionsvidenskab, men i 1994 faldt det endelige valg på kunsthistorie. Studietiden var dog præget af målet om at blive forfatter og en tålmodig venten på, at hendes egen skrift skulle blive moden. Alligevel var forfatterdrømmen ikke noget, Nors råbte højt om. Som hun fortæller: “Det sagde jeg ikke højt, for det kan folk ikke tage alvorligt. Derfor var forklaringen, at jeg arbejdede mig frem mod at blive lektor, men hvis man virkelig vil gå forfattervejen, så duer det ikke, for eksempel at få job på et gymnasium, for så har man ikke den tid, der skal til for at skrive,” siger hun. (Mads Würtz Gammelmark: “Forfatter er noget man er”. Dagbladet Holstebro-Struer, 2005-02-08).

I 1999 blev Dorthe Nors cand.mag. i nordisk litteratur og kunsthistorie, og i 2001 debuterede hun med romanen ”Soul”. Siden har hun udgivet noveller, romaner og essaysamlingen ”En linje i verden”.

Omdrejningspunktet i Nors’ forfatterskab er de eksistentielle spørgsmål: “Jeg skriver med udgangspunkt i de store spørgsmål om eksistensen. Det er spørgsmål, som jeg tror, de fleste har i sig, men forfattere holder dørene ind til dem åbne og er mere sanselige. Jeg ser os som stemmen, der sætter ord på det, som mange egentlig opfatter. Jeg tror også det er svaret på, hvorfor mange læser. De genkender noget af sig selv i det, der er skrevet,” siger hun. (Mads Würtz Gammelmark: “Forfatter er noget man er”. Dagbladet Holstebro-Struer, 2005-02-08).

I dag er Dorthe Nors flyttet tilbage til det vestjyske. Her kan hun mærke roen sænke sig efter lange turneer med krævende arbejdsdage: ”Når jeg kommer hjem fra tolv dages intensiv turné for eksempel, så er det dælme godt, at folk herude er så ret ligeglade med alt det. Her kan jeg få lov at være Dorthe, ik’å.” (Jannie Schjødt Kold: Klasseforræderi. Information, 2015-12-04).

Aktuelt værk: Spænd

”Læg jer ned! Hvad det end er, det derude, så vil det jer noget, og I kan hverken se det eller forstå det i oprejst tilstand.
Nej, man måtte lægge sig ned, blive sårbar. Ikke kun iagttage, også undre sig, holde sig vågen, og selv på en lys nat tegnede Cygnus sig jo som en svane på træk.”
”Spænd”, s. 44.

Dorthe Nors udgav i 2025 romanen ”Spænd” om den midaldrende professor Gunn Haven, der flytter på landet for at få fred fra sin omverden og for at skrive på sit forskningsprojekt om gammaglimt og det tidligste univers. Hun bosætter sig i Magnas hus, og som romanen skrider frem, viser Magna sig at være en kvinde, der drog kærlig omsorg for Gunn, da hun som barn mistede sin mor til en trafikulykke og hendes sorgramte far ikke fik hældt nok grøntsager på hende. Gunn er altså vokset op på egnen, med udsigt til den samme sø og den samme himmel, men hun skal genlære sig de uskrevne regler for social omgang, der hersker på landet: der er nabopligter, tvungen kaffe og stridigheder om skel og privat ejendomsret. Nede ad vejen bor den nævenyttige Krista, der ret korporligt truer Gunn mod at nærme sig den usælgelige ruin af et hus, hun ejer.

Til den anden side bor den lidt retningsløse frisørdatter Jenny, som Gunn føler et ansvar for og tager med ud at se på stjerner. Gunn får pejlet Jenny ind på hendes egen vej, og de to introverte og særlige mennesker finder et sælsomt og rummeligt fællesskab.

139923006

Når Gunn bestrider sin forskerstilling på Instituttet inde i byen, falder hun ind i et fagligt fællesskab med genkendelige koder. Sammen med sin kollega Niels har hun i mange år taget hånd om Drengen, der nysgerrigt har fulgt deres arbejde og nu er sendt i omløb i USA med penge fra Professoren. Gunn har altså noget med at tage sig af de sære børn, barnløs og af og til som et stort, sært barn selv.

Romanen, der er fortalt i tredjeperson med perspektiv hos Gunn og fuld af gamle danske ord, går i stille tempo fra vinter til forår, mens Gunn langsomt bliver klogere på sig selv, spændt ud mellem universets uendelighed og brændekløvning, mellem nattens stjerner og sitrende nye relationer. Når hun åbner begge ladens porte, opstår en forskydning mellem virkelighed og fantasi, og her befinder hun sig bedst: i spændet mellem verdener, med plads til at drøne ud ad tankens lange baner og samtidig være til stede med kroppen lige her.

Der er læbælter, skydetårne og rævepis, og der er jantelov, forsmåede egoer og martyrier så store som selve mælkevejen i denne lavmælt rasende fortælling om at blive sig selv sent i livet og efterhånden ikke finde sig i mere pis. Og ikke mindst om længslen efter at blive set og anerkendt som den, man er.

Soul

“Natteluften slog imod hende tung og salt. Hun så derind, hvor byen måtte være. Der kørte han måske. Hun lagde armene om sig selv og vuggede lidt imod mørket. Det rykkede i kroppen. Hun græd ikke. Hun tænkte bare, at de nu var gået ind i den tid, hvor de måtte indse, at de nok aldrig lærte hinanden at kende.”
“Soul”, s. 180.

Dorthe Nors’ debutroman “Soul” (2001) handler om forholdet mellem den stille, mystiske Astrid fra Kilde i Jylland og den charmerende, rastløse Jaan fra København. De to unge møder hinanden på en bar i Aarhus, og selvom Jaan har en kæreste, betages han af Astrid og hendes tavse, men meget direkte, væremåde. Jaan og Astrid hvirvles ind i hinandens liv, og de finder ud af, at de begge bærer på en dyster hemmelighed om deres fortid. Hemmeligheder, som de enten kan vælge at skjule eller få frem i lyset og dermed risikere at blive forladt. Rejsen ind i hinandens inderste dyb i jagten på hemmeligheder og kærlighed fører dem både til Mörkret i Sverige, Skodsborg i Nordsjælland og til Haag i Holland.

23685531

“Soul” er på en og samme tid en kærlighedsroman og en dobbelt udviklingsroman. Den handler om, hvorvidt det er en god ide at åbne sig over for andre og vise sine allermørkeste sider og oplevelser frem, eller om det bedste er at holde dem skjult. Historien beskriver på en sanselig og ligefrem måde, hvordan det føles for Astrid og Jaan at åbne sig så meget, at det gør ondt. Astrid er vant til, at mænd forlader hende, når de får indblik i hendes fortid. Jaan er slet ikke vant til at indvie folk i sin fortid og mener, at han selv skal tage sig af det. På den måde er de typiske kønsroller skarpt skåret op: Manden er den tavse og udholdende, der vil klare det hele selv. Kvinden er den talende og skrøbelige, der trøstes af manden. Kærlighedsidealet i “Soul” er, at kærligheden godt kan bære det dystre og det uskønne, blot man har tillid til kærligheden og hinanden.

Begge hovedpersoner gennemgår en forandring bogen igennem. Astrid går fra at være en passiv, stille og tænksom pige til at være en aktiv, handlekraftig og åben kvinde, der står ved sig selv og det, hun vil. Jaan er i historiens begyndelse meget rastløs, overfladisk og søgende, men ender med at tage ansvar og se sig selv og kendsgerningerne i øjnene. Nøglen til begge personers udvikling er, at de for at opnå det fælles bedste, vender sig selv på vrangen og anerkender, at det dystre også er en del af dem.

Romanens titel henviser til, at Jaan er en dygtig soul-musiker, og at de begge nærer en passion for soulens sensuelle og dynamiske livskraft. Soul betyder sjæl, og det er den, det handler om.

Stormesteren

“Han var trådt ind i en gammel virkelighed, hvor hun endnu ikke fandtes. I dette lille paradis var det altid midsommer, og alt var sundt. Ingen anklager havde mødt dette univers. Men så snøftede Minna på det mest ubelejlige tidspunkt, og han nåede ikke at få åbnet øjnene, før det var for sent. Han så hende ligge dér med sine tørre hænder. Besværgelserne stod ud af hende.”
“Stormesteren”, side 82

Anden roman i Dorthe Nors’ forfatterskab er “Stormesteren” fra 2003, som handler om den talentfulde billedkunstner Thomas Kristoffersen. Lige siden han som 19-årig blev optaget på Kunstakademiet, har han kørt på en bølge af succes med følelsesmæssig støtte fra den aldrende kunstner Liebermann. Thomas lever af sin kunst og af at undervise mere eller mindre talentløse kvinder i at tegne. Ved siden af arbejdet lever han et udsvævende liv med alkohol og kvinder. Familien har han ikke meget kontakt til.

24908941

Han har haft en svær barndom med en diktatorisk far, der var medlem af en loge og krævede, at Thomas afstraffede lillebroderen Mikkel. Den svære opvækst har gjort, at brødrene har et anstrengt forhold til hinanden og ikke har haft kontakt i flere år. Thomas hjemsøges jævnligt af minder fra barndommen og vandrer rundt i Københavns gader, mens han forsøger at få styr på tankerne. Han har et anstrengt forhold til kvinder, som han kasserer, når de kommer for tæt på ham. Kun studinen Minna hænger fast og forsøger at hjælpe ham, selvom han mildest talt behandler hende dårligt. En dag får hun dog også nok, og Thomas hvirvles nu endnu mere ind i sin egen ensomhed og tristesse. Han begynder at tvivle på sin kunst og på, hvad han egentlig vil med sit liv. En dag hører Thomas rygter om, at Mikkel er kommet til byen med sine tyske ekstremistiske venner, og han finder pludselig en mening i at forsøge at genoprette kontakten til sin bror.

Det er eksistentielle temaer som ensomhed, fortidens spøgelser og kærlighed, der tages op i “Stormesteren”. Den foragt og afmagt, Thomas føler over for kvinder, er en projektion af hans foragt og afmagt over for sig selv. Han er opdraget til ikke at vise følelser, og han er bange for at lukke op for dem, fordi han så ikke ved, hvad der vil ske. Derfor holder han distance til alle omkring sig. Kun via kunsten har han en vis kontakt til sine inderste kamre, men det kommer først og fremmest til udtryk i en dyrkning af en helgenagtig forestilling om hans første kæreste Marlene.

Romanens titel henviser til den rang, Thomas’ far har i den loge, han er medlem af. Her er han en, der bestemmer, i modsætning til i resten af verden, hvor han ikke har noget at skulle have sagt. På samme måde er Thomas stormester i kunstens verden men har ikke en stærk position i den ‘virkelige’ verden. Udadtil er Thomas og hans far stormestre, men indadtil kan de ikke tackle deres egne følelser og tanker.

Ann Lie

“Det var som at styre direkte imod et trafikuheld, og når man nu ved, at alt omkring én om et sekund er inferno, så er det frygteligt at vente på. Så vil man bare have det overstået, døden. Det var i hvert fald sådan, jeg tænkte. Jeg tænkte: okay, let’s crush the car and I’ll be born.”
“Ann Lie”, s. 109.

Dorthe Nors’ tredje roman “Ann Lie” (2005) handler om den 19-årige 3.g’er Ann Lie, som bor i en jysk provinsby sammen med sin far, der er tandlæge, og sin fire år ældre bror Simon. Moderen er død af et hul i hjertet. Ann Lie er meget alene, for Simon er hele tiden sammen med kæresten Sukie, og faderen er altid træt og mere eller mindre fraværende. Ann Lies eneste selskab er katten Acid og klassekammeraten Benjamin, som hun går i byen med og snakker med om deres fælles store helt, Brett Anderson fra rock-bandet Suede. Venskabet sættes tit på prøve af Ann Lies humørsvingninger og ambivalente følelser over for Benjamin. Da hun i en brandert får lovet Benjamin at tage med ham til London, men næste dag trækker løftet tilbage, får Benjamin nok. Han lægger Ann Lie på is og bekræfter hende dermed i, at hun er sådan en, som folk støder fra sig, sådan en som folk skrider fra – ligesom hendes mor gjorde. Ann Lie ryger længere og længere ned i et sort hul, hvorfra det synes umuligt at komme op. Men måske er der en udvej, og måske er Benjamin ikke så håbløs alligevel.

25923162

“Ann Lie” er en ungdomsroman, der handler om en ung kvindes sorg over at have mistet sin mor. Selvom Ann Lie ikke direkte fortæller om sorgen, kan den mærkes gennem de sarkastiske bemærkninger og den store smerte hun beskriver minder om moderen med. Ann Lies ‘almene’ teenagekvaler som utilfredshed med sit udseende, identitetsforvirring og ugidelighed bliver forstærket af, at hun har mistet sin mor og ikke længere har nogen kvindelig rollemodel.

Ann Lies historie bliver fortalt til katten Acid. Det betyder, at hun kan tale rent ud af posen, fordi katten af gode grunde ikke kan fortælle noget videre. Historien er fortalt i datid i en blanding af minder og nutidig handling. Ind i mellem møder Ann Lie i fantasien Brett Anderson og filosoferer over livet og smerten sammen med ham. Romanen er en lang, usentimental monolog. Læseren får indblik i Ann Lies tanker, og det gør, at handlingen føles autentisk og nærværende. Især fordi sproget er let og ukompliceret, føles det som en rundvisning i Ann Lies hjerne – og hjerte. Sproget er fyldt med bandeord og slang, og tonen er rå, ligefrem og lidt ungdommeligt naiv. På trods af den unge tone er Ann Lies budskab noget dystert: “Vi skal bare sørge for at trække vejret og få ordnet det, vi skal ordne, før vi en dag får opdrift. Indtil da er det med ikke at skrue forventningerne i vejret.”

Kantslag

“Det kom ikke til ham fra den ene dag til den anden, at han var buddhist. Buddhisten som idé kom nærmere listende ind og satte sig kort efter, at konen ville skilles. Buddhisten kom ind til ham og satte sig på den anden side af skrivebordet i Udenrigsministeriet. Han kiggede på buddhisten og tænkte, at det var et godt format at træde ind i. Buddhister er gode mennesker.”
“Kantslag”, s. 25.

Dorthe Nors novellesamling “Kantslag” fra 2008 fik i 2014 nye ben at gå på, da den blev udgivet i amerikansk oversættelse under titlen ”Karate Chop”.

Samlingen indeholder 15 kortere noveller, som først og fremmest handler om forhold mellem kønnene og mellem barn og voksen. Forholdene er som oftest karakteriserede ved at indeholde noget usagt, der ligger og lurer mellem karaktererne og mellem linjerne. Mange af karaktererne bærer på en dyster hemmelighed eller skjuler noget for deres omverden, og flere noveller fortælles fra et barns synsvinkel.

Et eksempel på dette er “Ællingen”, hvor en usympatisk far slår små ællinger ihjel og er sin kone utro hvert andet øjeblik. Men fordi det er et barn, der fortæller om sin far, fremstår han mindre usympatisk og mere menneskelig, fordi han også er far, og der er nogen, der holder af ham på trods af alt det, han også er. 

Barnets oplevelse af et usympatisk familiemedlem er også omdrejningspunkt i “Mor, mormor og moster Ellen”. Her beskrives en afstumpet kvinde, fortællerens mormor, der slår kaniner ihjel foran sine børn og lokker sit barnebarn til at trække hendes trusser op efter et toiletbesøg, selvom hun slet ikke har nogen trusser på. Fordi fortælleren ser tilbage på begivenhederne, som fandt sted da han var barn, bærer det fortalte præg af barnets uskyldige og uvidende blik, og det afstumpede kommer til at stå mellem linjerne som noget usagt og tilsløret, der på sin vis bliver fortalt, men ikke direkte.

27413072

Det, der giver læseren denne følelse, er blandt andet, at der fokuseres på detaljer. Sproget i novellesamlingen er minimalistisk og realistisk. Der bliver fortalt uden at røbe noget, men detaljen er vigtig. Det gælder for eksempel manden i novellen “Kvindelige mordere”, som svælger i gruopvækkende morderhistorier på nettet. Han oplever en form for ophidselse ved at læse om disse kvindemordere og høre detaljer om deres drab. Men det er kun i den virtuelle verden, at han giver efter for sin makabre trang. I den virkelige verden er han en ordentlig mand, som sætter sine sko pænt ved siden af sengen, før han skal sove. Omstændigheden at hans kone går “tidligere og tidligere i seng” fortæller læseren, at manden befinder sig i et forhold, der ikke fungerer optimalt. Måske på grund af hans interesse for internettet, måske skyldes interessen for internettet netop det dårlige ægteskab.

På trods af uklare motiver og hentydninger fremstår novellesamlingen som hård og kontant, som titlen også antyder. Historierne er korte og ligefremme og uden så meget for- eller efterspil. Inden for musikkens verden er et kantslag et slag på kanten af (lille)trommen. En måde at slå på trommen på, som ikke oprindeligt var meningen, men som alligevel er helt almindelig og udbredt. I denne betydning kommer titlen til at henvise til de handlinger, som personerne i novellerne gør, som ikke oprindeligt var meningen, men som er helt almindelige. 

Minna mangler et øvelokale

”Minna er nødt til at vurdere menneske for menneske.
Minna vil lære ikke at nære tillid.
Det skal være slut.
Den sidste narcissist har fået hende til at klappe.
Den sidste jyde har boet i hendes indbakke.
Den sidste nymfoman.
Den sidste journalist.
Indiske dæmoner.
Rambukke.
Kamikazepiloter.
Tyve om natten:
Det er slut!
Minna mærker sin rygsøjle vokse.”
”Minna mangler et øvelokale”, s. 54.

I Dorthe Nors’ roman ”Minna mangler et øvelokale” fra 2013 er den snart 40-årige komponist Minna træt af at skulle være værtsdyr for de kvindelige parasitter, der findes i hendes omgangskreds. Den jyske harmonikaspiller Karin, der får afløb for hverdagens trivialiteter med Minna som sin personlige dagbog, den erotiske harpenist Jette, der finder bekræftelsen i Minna som hendes kedelige modsætning og den perfektionistiske søster Elisabeth, der kæmper for at slide kanterne af Minnas personlighed, så hun passer bedre ind i søsterens facadeliv i kartoffelrækkerne. Alle tromler de hen over Minnas udhulede kærlighedsliv og suger alt, hvad der er tilbage af energi ud af hende. Hun mangler et ”røvhulsfilter”.

Minnas romance med journalisten Lars, som skulle give hende den varme, hun savnede, ender i en blank afvisning over sms, og drømmen om et barn visner bort. Minna har efterhånden glemt sig selv og det menneske, hun er. Hun mangler rum til sig selv og sin musik. Et øvelokale. Derfor stikker hun af til Bornholm, »sindets katarsis«, for at forsøge at finde sig selv som menneske igen. Men parasitterne følger Minna på tæt hold, og end ikke på Bornholms yderste klippesatser kan hun få fred til at synge. Med tæerne på den yderste afgrund er hun tæt på at overgive sig til dybet, da en fremmed uventet slår dørene op til det øvelokale, Minna har ventet på.

29820422

”Minna mangler et øvelokale” er med sine stilistiske særtræk en roman, der afsøger grænsefeltet mellem poesi og prosa. Fortællingen bygges op af skarptslebne hovedsætninger skrevet på listeform, og alle fyldord og detaljerede beskrivelser er skåret væk. Kun den rene fortælling er tilbage. Stilen sætter individet, den handlende, i centrum af teksten, og på den måde underbygger skrivestilen også mange af de tematikker, som romanen arbejder med. Det selviscenesættende menneske, manglen på ægte menneskeligt nærvær og kærlighed, der går tabt i det tomme cyberspace.

Minna viser sig gennem hele fortællingen som en ”moderne havfrue”, der på flere planer har mistet sin stemme i verden, mens hun kæmper for at realisere sit begær. Holdt i følelsesmæssig skak af sine nærmeste forsøger hun at blive subjekt med egen dagsorden i stedet for at være objekt for andres, og man når at blive i tvivl om, om hun vil lide samme skæbne som den havfrue, vi kender fra H.C. Andersens eventyr. 

Spejl, skulder, blink

”Jeg er en parasit på den vestlige dannelseskulturs koloenorme kadaver, tænker Sonja, hun har kvalme. Kvalme og ømme håndled, og det spænder i kæben, som om noget, der virkeligt gerne vil ud, vil ud, men ikke må komme det. Måske er det vragdele af Sonja selv? Hvorfor hører jeg aldrig fra Kate? Hvad er det ved mig? Kan hun for helvede ikke bare ringe.”
”Spejl, skulder, blink”, s. 61.

Sonja bøjer nakken på Folkes køreskole på Frederiksberg. Hun er gammel ved siden af de 20-årige medkursister, et par årtier faktisk, og må i øvrigt skjule sin positionssvimmelhed for ikke at blive diskvalificeret i den udmattende kamp for det lille plastikkort. Men det er vigtigt, satans vigtigt, at hun får det kort. For Sonja føler sig fremmed. Ikke kun for den skingre kørelærer Jytte, også for veninden Molly, massøren Ellen, søsteren Kate og Københavns ”ensrettede mangfoldighed”, selvom det ellers var byen, hun stak af til fra det mørke Jylland. Selv Gösta Svenssons krimier, som hun bruger det meste af sin tid på at oversætte til dansk, er egentlig ikke Sonjas kop te. Det er anslaget i Dorthe Nors’ roman ”Spejl, skulder, blink” fra 2016.

52186994

Et tæppe af fremmedhed har langsomt fortættet sig om Sonjas verden, hvor den eneste udvej er adgangen til de fire hjul og væk. Men Jytte vil ikke lade hende skifte gear og bruger i stedet på 6. måned Sonja som affaldsspand for sit sladder, mens hun kæderyger og rækker fuck af de andre bilister. Det er svært, men Sonja får omsider meddelt Folke, køreskoleforstanderen, at der er brug for et kørelærerskifte. Folke påtager sig selv opgaven, og varmt og imødekommende får Sonja modvilligt lidt mere, end hun har betalt for: ”Kan man for fanden da ikke bare lære at køre bil!” (s. 171).

”Spejl, skulder, blink” fanger en særlig danskhed på sin egen humoristiske måde. De tragikomiske situationer, hvor Sonja er fanget mellem de letgenkendelige personligheder fra det stereotype danskerkartotek, er skrevet i et sprog, man kun kan stoppe op og studse over. Især i dialogerne fanger Nors de små pauser og mellemmenneskelige misforståelser, der så godt afslører vores fremmedhed for hinanden, selv i gamle relationer. Samtidig har Dorthe Nors også skrevet om et menneskes ensomhed. Romanen bryder med realisme illusionerne om den landlige idyl og storbyens diversitet og viser, hvordan man, på trods af at være et ærligt, kærligt menneske, ofte er alene i det her land. Mange steder er vi alle sammen fremmede for vores omgivelser, det værende cocktailparties i borgerskabets København eller villa og vovse mellem markerne i Jylland.

Kort over Canada

”Vi sad der og hyggede os, og jeg kan ikke redegøre for passagen imellem, at hun tog den sidste bid af kagen, og så at hun lå dernede på gulvet, halvt inde under stuebordet, øjnene åbne, munden også, men selv der, da det hele var forbi, så det ud, som om hun var i gang med at nøde mig, og jeg ville ikke.”

”Hygge”, ”Kort over Canada”, s. 33.

I Dorthe Nors’ novellesamling ”Kort over Canada” fra 2018 tager 14 noveller os med ud, hvor karakterernes tæer kniber sig til fodfæste. Fortællingerne udspiller sig ofte langt væk fra hovedpersonernes hjemstavn, og vi føres bl.a. til Minneapolis, London, Los Angeles og Brooklyn. Her følger vi skæbner, der driver med strømme, de ikke selv kan styre, langt fra deres hjem ud i en tomhed, hvor mennesker støder vægtløst på hinanden. 

I novellen ”Mellem filialerne” gribes en forretningsrejsende, som han residerer på anonyme hotelværelser, af en drøm, hvor han overgives til naturens stille luner, og en fugl plukker kødet af hans krop. Han rejser mellem uspecificerede filialer med Kleenex og hygiejne-gel, mens han undgår berøring, og vi møder ham ved afgangen fra Boston til Minneapolis. Undervejs begynder rødderne fra Sønderjylland, med en far der huggede hovedet af kyllingen, og en mor der pillede den til aftensmaden, at spire i ham. De nordiske efternavne på filialernes personalelister minder ham om fortiden, og flugten derfra gennem de kønsløse filialer er forbi. For som receptionisten fra hotellet i Minneapolis siger: ”Even the Mississippi river has to begin somewhere” (s. 50). 

54423454

Konturerne af manden, hvis navn er ”en by nær den tyske grænse”, tegnes med en jeg-fortællers indre blik på en kaotisk selvforståelse. Teksten springer mellem øjebliksbilleder fra hans rejse til tilbageblik på barndommens ”hidsige sølvfasan” og en mor, der måtte ”give efter for sine infektioner”. Billede for billede kommer hovedpersonen sin egen underbevidsthed nærmere, og fuglen fra drømmen tager form i hans vågne sind. 

Som en kontrast, der går igen i flere af novellerne, står naturen som modsætning til det mondæne og kontrollerbare. Som ulven, hvis indtog og omdømme truer de trivielle eksistensers danskeridyl, men som vores hovedpersoner i deres ensomme hylen kan identificere sig med. På samme måde finder ringduen, rødkælken og ræven vej til historierne som ustyrlige elementer i en verden af kontrolleret normalitet. Imellem de tungsindige karikaturer løfter Nors dog gang på gang læsningen med en underspillet humor, som når den mandlige hovedperson i ”Traktosefugle” ser på elskeren Anja og blomsterne på hendes kjole, som, han konstaterer, ”blomstrer rigt i bundvegetationen” (s. 68). 

Genrer og tematikker

Dorthe Nors’ forfatterskab beskæftiger sig med eksistentielle temaer som kærlighed, grusomhed og sorg, ofte i kroppen af en barnløs, midaldrende singlekvinde. I kærlighedsforholdene handler det ofte om det svære i at åbne sig for en anden, at turde overgive sig. Hovedpersonerne i forfatterskabet har ofte haft det svært i barndommen med tragiske hændelser, overgreb eller lignende, hvilket har medført konflikter i forhold til forældre og søskende og også påvirker personernes evne til at danne sunde relationer i det voksne liv. Hovedpersonen kan være ung og stadig under en rivende udvikling, som beskrives gennem historien – eller midt i livet med erfaringens tilbageblik og en større selverkendelse. Mange af dem har en ensomhed til fælles, en art forskydning i forhold til andre mennesker og en vanskelighed ved at tilpasse sig den omgivende verden. Men som Gunn jævnligt pointerer i ”Spænd”, så er hun ”alene men ikke alene”.

Et helt gennemgående tema bliver dermed menneskers udvikling væk fra deres smertefulde fortid gennem deres nye relationer til andre. Personernes udvikling beskrives via tanker og følelser, som oftest fortælles af alvidende tredjepersonsfortællere.

På tværs af Nors’ værker er en interesse for at flytte sig geografisk og hvordan vores fysiske tilhørsforhold påvirker os; hvordan vi kan bære et landskab med os. Forskellene mellem sociale omgangsformer i land og by tegnes op, og i ”Spænd” er det, som om landskabet kryber ind under huden på Gunn. Hun orienterer sig efter rågerne og køerne, vinden og himlen, mens hun i byen opleves mere frakoblet sine sanser og sine omgivelser. I et interview om at overgive sig til skumringen, siger Nors om vores kontakt til naturen: ”Vi er naturen, og den er os. Det har vi bare glemt undervejs. Og det er en skam. (…) Vi har mistet fornemmelsen for, at vores krop hører sammen med naturens fysiske omgivelser. Den er ikke separeret fra kulden og varmen, regnen og blæsten. Vi er i verden netop i kraft af vores krop.” (Marcus Aggersbjerg: Kunsten at holde skumring. Jyllands-Posten, 2023-12-02).

Sprogligt har Nors næse for de ord og udsagn, der karakteriserer et menneske. I ”Spænd” graver hun dybt i det danske sprog og bruger ord, der måske var på vej i glemmebogen: rosomt, kvolmende, knog, makke osv. Det forstærker billedet af det traditionsbundne liv på landet med såvel gamle dyder og omgangsformer som simpelt landliv.

Beslægtede forfatterskaber

Der ligger i Dorthe Nors’ forfatterskab et fokus på det ofte egoistiske og selvcentrerede individ, der søger efter mening og lykke. Hovedpersonerne søger efter forløsning, mening og sjælelig ro. En længsel efter at finde mening i en tid, hvor verden konstant er i en rivende udvikling, og det kan være svært at følge med.

Dorthe Nors minder, specielt i sine beskrivelser af relationer mellem mennesker, om Anne Lise Marstrand-Jørgensen. Især dennes roman “Konventioner” fra 2005, der ligesom “Soul” handler om et problematisk og besættende kærlighedsforhold, hvor hemmeligheder og skjulte følelser er begrænsende for kærligheden, men samtidig nødvendig for, at personerne kan realisere sig selv.

Nors’ noveller minder med deres minimalistiske og ironiske stil, hvor meget står mellem linjerne, om Helle Helles og Naja Marie Aids noveller. Både Helle og Aidt beskæftiger sig med forholdet mellem mennesker og spændingsfeltet mellem det ydre og det indre: Det, vi viser for andre, og det, der foregår helt inderst inde, hvor det kan være svært at lukke nogen ind. Det barske og kontante udtryk i “Kantslag” minder desuden om den bidske og beske stemning i Naja Marie Aidts novellesamlinger “Bavian” (2006) og “Vandmærket” (1993).

Flere af sporene i Dorthe Nors’ værker løber parallelt i Stine Pilgaards ”Meter i sekundet” (2020), hvor en kvinde flytter til Velling i Vestjylland, da hendes kæreste har fået job på en højskole. I sin kamp for at få kørekort slider hun indtil flere kørelærere op, lige som Sonja i ”Spejl, skulder, blink” bruger det meste af en evighed på at rekvirere sit kørekort. Samtidig deler Nors og Pilgaard bymenneskets blik på landbefolkningen og de uskrevne regler, man som tilflytter kan have svært ved at navigere i.

Om forfatterskabet

Links

Forfatterens hjemmeside, der blandt andet indeholder anmeldelser af bøgerne, mulighed for foredrag samt forfatterens biografi.

Søgning i bibliotek.dk

Find og lån i bibliotek.dk:
Emnesøgning på Dorthe Nors

Kilder citeret i portrættet

Artikler

Gammelmark, Mads Würtz:
Bøger kan skrives alle steder. Dagbladet Holstebro-Struer, 2005-02-08.
Gammelmark, Mads Würtz:
Forfatter er noget man er. Dagbladet Holstebro-Struer, 2005-02-08.
Kold, Jannie Schjødt:
Klasseforræderi. Information, 2015-12-04.
Jyllands-Posten, 2023-12-01.