Mellem venner

Citat
”...en aldrende, ensom ungkarl havde det værre her, end han ville have det andre steder, fordi kibbutzen ikke tilbød nogen kur mod ensomhed. Faktisk benægtede selve kibbutzideen tanken om ensomhed.”
”Mellem venner”, s. 115.

Amos Oz’ novellesamling ”Beim Haverim” fra 2012 (”Mellem venner”, 2014) består af otte fortællinger om den fiktive kibbutz Yekhat i årene omkring 1960. Samlingen befolkes af en række skæbner, der skiftevis indtager en hoved- og birolle i novellerne. Da det er den samme ramme, kibbutzen, og de samme personer, der befolker hele værket, kommer samlingen til at trække på både romanens og novellesamlingens karakteristika.

En af disse skæbner er teenageren Moshe. Han er tilflytter og må i novellen ”Far” kæmpe med kibbutzen for at få lov at besøge sin syge far på hospitalet. Moshe er splittet mellem lysten til at være som de andre i kibbutz Yekhat og behovet for at blive accepteret, som han er. Han føler sig hverken rigtigt hjemme i kibbutzen eller hos den, symbolsk nok, syge far. Fortiden er betændt, som det også udtrykkes af Moshes lærer, der giver udtryk for, at man må droppe sit ophav og sætte sig fri for at blive integreret i kibbutzen og dermed blive sig selv.

50957810

I det hele taget er der mange ofre, der må gøres for at passe ind i kibbutzens hårde ideologiske grundlag. De fleste beboere beskrives da også som ensomme og rådvilde og i en evig konflikt mellem egne behov og det store fællesskabs ditto. Netop det er temaet for ”Mellem venner” – ensomheden, og divergensen mellem den oprindelige ideologi og menneskets egne behov. I titelnovellen ”Mellem venner” kommer temaet stærkt frem, og dobbelttydigheden i titlen understreges. For her har den ældre, markante marxist og historielærer David Dagan, kibbutzens stærkeste ideolog, erobret den 30 år yngre Edna. Ednas far er ven med David og meget lidt begejstret for dette forhold. Selvom kibbutzen ideologisk set går ind for fri kærlighed, vil han gerne forklare David, at det er forkert at forføre en så ung pige. I novellen understreges den dobbelte betydning af titlen, da ”noget” - i dette tilfælde ideologien - kan komme mellem venner, men samtidig kan være noget, der binder venner sammen.