Merete Pryds Helles forfatterskab kredser generelt om undersøgelsen af sprogets og kulturens rolle, både overfor det enkelte menneske og for relationerne mellem mennesker. Konflikten mellem viden, fornuft og kultur på den ene side, og naturen, det sanselige og det, som ligger uden for sproget på den anden, er på spil flere steder. Blandt andet i de små pluk fra naturvidenskaben, der findes i både ”Hej menneske”, ”Vandpest” og ”Men jorden står til evig tid” og som udfoldes generøst i ”Den Store Åbning”.
Samtidig er forfatterskabet kendetegnet ved en stadig udfordring af stilarter og genrer – og brud på litteraturens uskrevne regler. Pryds Helle har avancerede fortællere, fugle og fortidsfolk, som er med til at udvide hendes fortællingers tid, sted og fortællerum. Men trods de mange genrer og udtryk er sproget stadig i centrum som en base. Pryds Helle formulerer selv skriftens og sprogets rolle i kulturen: “Skriften er individuel, hvorimod sproget binder os sammen som mennesker. Jeg tror, vi alle har et sprog, som vi ikke selv vælger, det store sprog, man er inde i, og som ligger i os.” (Karen Syberg: Hvem opfandt skriften? Information, 2000-10-21).
Medier er en vigtig side af Pryds Helles forfatterskab, hvor hun har skrevet både computerspil og radiodramatik. Og så har hun skrevet både Danmarks første sms-roman, ”Jeg tror jeg elsker dig” og den første iPad-roman, ”Begravelsen”. Hun nyder på mange måder litterære begrænsninger og udfordringer, som eksempelvis det at få en fortælling til at udnytte et givent medies muligheder bedst muligt.
Med ”Folkets skønhed”, ”Vi kunne alt” og ”Det vågne hjerte” tager Helle livtag med den episke roman, hvor udviklingen i individ, slægt og samfund udfoldes bredt. Læst i forlængelse af hinanden bliver de et indblik i mange af de brydningstider, det 20. århundrede har budt på i Danmark.
”Den Store Åbning” samler på sin vis op på hele forfatterskabet, da den formelt set bevæger sig i flere spor og indholdsmæssigt beskæftiger sig med tankeeksperimenter, arkæologi, naturvidenskab, familierelationer og ikke mindst, hvad det vil sige at være menneske. Selv fortæller Pryds Helle, at hun godt kan lide at flette ting og tid sammen: ”Og jeg vil gerne vise, at vi er mennesker, som er bundet sammen med den tidligere menneskehed. At vi er bundet sammen med det historiske og forhistorien.” (Line Rasmussen: ”Jeg er altid så fascineret af det, jeg ikke forstår”. Bogmagasinet, december 2024).