Klapperslangen

Citat
”Penge, hvad betød penge? Ingenting, hvis hun kunne skrive. Så kunne hun bo på gaden, gå i laser, spise hvad som helst. Så stor var kunsten. Men hvis hun ikke kunne skrive, ikke længere udtrykke sig…hvis ingen længere ville opføre hendes stykker, eller udgive hendes romaner? Hvad ville der så ske?”
”Klapperslangen”, s. 160-161.

Satirisk nøgleroman og performativ biografisme er nogle af de betegnelser, der er blevet koblet på Astrid Saalbachs roman ”Klapperslangen” fra 2014. Romanen trækker da også på virkelige hændelser, ligesom bogens figurer fra en fiktiv teaterverden har navne, der i høj grad minder om personer fra den danske teaterverden. Romanen er bl.a. et portræt af en dramatiker ved navn Astrid Saalbach, som løber ind i store vanskeligheder med at få opført og udbetalt honorar for sit stykke ”Frisørerne”, som ellers var en bestillingsopgave. Teaterdirektøren opfatter det nemlig som et diskussionsoplæg snarere end et færdigt stykke.  

Ifølge forfatteren Astrid Saalbach handler bogen primært om kunsten og kunstens betingelser: ”Den rummer absolut selvbiografiske træk, og forløbet med mine stykker er da virkelige nok (…) Men det er en forvrænget virkelighed, et stykke mareridt, for romanen handler om at være kunstner og sige sin kunstneriske sandhed i en virkelighed, hvor sandheden er blevet stadig sværere at sige”, fortæller Saalbach og påpeger i samme interview, at hun mener, vi har en ikke-erkendt censur herhjemme: ”Censuren er ikke skabt af ond vilje og er heller ikke bevidst, men de statsunderstøttede teatre gør det, som de tror, at staten gerne vil have, og denne tendens dræber den frie kunst.” (Bent Blüdnikow: ”Vi har censur i Danmark, den er bare ikke erkendt”. Berlingske Tidende, 2014-05-30).

51119045

I romanen krydsklippes der mellem hovedpersonens opholdt i en legatbolig til kunstnere i Californien og den hjemmelige teater-andedam, hvor få men magtfulde personer tager beslutningerne og gør brug af de samme dramaturgiske eksperter. Heller ikke i Sverige har hovedpersonen meget held med at få sit stykke opsat. Det ses her som politisk ukorrekt i sin skildring af såvel kvinder som homoseksuelle.   

Romanen er langt fra kun et morsomt angreb på en indspist teaterverden men ligeså meget en fremstilling af, hvordan et menneske reagerer under psykisk pres, og en skildring af en kunstners dilemmaer og identitetsovervejelser: Hvor langt skal man strække sig, og hvilke kompromisser kan man indgå, hvis man samtidig ønsker at bevare sin kunstneriske frihed og integritet? Det er nogle af de spørgsmål, romanen bl.a. beskæftiger sig med.

Astrid Saalbachs teaterstykke ”Frisørerne” bliver opført på Teater Får 302 i efteråret 2014.