Baggrund

Citat
“Du drømmer, at hun sender fingerkys til dig gennem ørkenen og årtierne, du drømmer, at hun står uden for sit bølgeblikhus i en kjole, som hun har syet at det amerikanske flag, og en sindsyg hat i hvepsestriber og vinker til dig. Welcome to my garden of horror and love.”
“Drømmefakultetet”, s. 352

Sara Stridsberg er født i Solna, en forstad til Stockholm i 1972. Hun er uddannet jurist, men har aldrig arbejdet som en sådan. Efter jurastudiet gik hun på skriveskolen Biskops-Arnö og har siden arbejdet som oversætter, journalist, dramatiker og forfatter og har blandt andet været tilknyttet det feministiske kulturtidsskrift “Bang”. Stridsberg debuterede i 2004 med det anmelderroste værk “Happy Sally” om svenske Sally Bauer, der i 1939 svømmede over Den Engelske Kanal, og om Ellen, der årtier senere forsøger at gøre hende kunsten efter. Året før havde Stridsberg oversat og udgivet amerikaneren Valerie Solanas’ “SCUM Manifest”. Stridsberg bor i dag i Stockholm og har to børn.

Stridsbergs anden roman ”Drömfakulteten” fra 2006 (“Drømmefakultetet”, 2007) er stærkt inspireret af Valerie Solanas tekst. Romanen blev Sara Stridsbergs gennembrud, som hun også fik den prestigefulde Nordisk Råds litteraturpris for. Hun har siden udgivet flere kritikerroste romaner. Ved siden af sit forfatterskab har Stridsberg også skrevet og opsat flere teaterstykker, bl.a. på Sveriges nationalscene Dramaten i Stockholm og flere steder i udlandet.

I 2016 blev Sara Stridsberg valgt ind i Det Svenske Akademi, hvis 18 medlemmer blandt andet står for uddelingen af Nobelprisen i litteratur. Traditionelt har optagelsen i Akademiet været på livstid, men Stridsberg valgte, sammen med flere andre medlemmer, at træde ud af akademiet i 2018 i kølvandet på #MeToo skandalen omkring Akademiet.

Flere af Sara Stridsbergs romaner har mere eller mindre kendte personer og begivenheder som udgangspunkt, som fx Solanas, Sally Bauer og Vladimir Nabokov. Men i hendes roman ”Farvel til Panic Beach” fra 2024 er det nu Stridsbergs egen familiehistorie, der er omdrejningspunktet, hvilket er en ny udvikling i hendes forfatterskab. Stridsberg har tidligere sagt, at hun foretrækker at stå i skyggen af sine karakterer frem for selv at være genstand for opmærksomhed. Det bliver dog ikke til klassisk erindringslitteratur, men behandles i samme poetiske og fabulerende stil som hendes tidligere værker, hvor virkelighed og fiktion flyder sammen.