I et interview fortæller Torrey Peters om, hvordan hun er meget inspireret af Karl Ove Knausgård, da hun mener, at hans værk er et overlegent portræt af maskulinitetens skam, som hun sjældent har set udfoldet så levende. Når han bruger to hundrede sider på at beskrive, hvordan han henter sine børn fra børnehave eller taler udenom at bruge ordet outfit, fordi det er et for feminiseret ord til at passe ind i hans ordforråd. Den pinlighed, eller skamfuldhed, inspirerede hende direkte til at skrive en scene, hvor Ames inden sin transition besøger en sexbutik og møder al sin skam og hemmelige længsel.
Den amerikanske forfatter Jordy Rosenberg har skrevet en bog, som ligesom Peters’ roman bruger en velkendt ramme for sin historie om transkønnede karakterer. Rosenbergs ”Confessions of the Fox” (2018) handler om den mytologiske Jack Sheppard, en berømmet tyv fra 1700-tallets England, der i Rosenbergs version er en transmand, og som sammen med sin kvindelige partner Bess blev genstand for utallige eventyr og fiktionaliseringer. Bl.a. har Bertolt Brecht skrevet om ham i ”Laser og pjalter” (1928).
I en dansk kontekst kan man kigge på Gry Stokkendahl Dalgas. Senest har hun skrevet hybridbogen ”At performe transkønnet vrede” (2022). Her blander hun mere eksplicit politiske tekster, der henvender sig direkte til Center for Kønsidentitet, med både en oversættelse af transfilosoffen Susan Strykers essay om det monstrøse, og med en poetisk tekst, der lever sig ind i gærdesmutten fra Frankensteins monster.