Genrer og tematikker

Et stort emne i Sara Rahmehs forfatterskab er identitet. Hvem er vi, når vi bliver flyttet fra det trygge og velkendte? Og hvilke markører danner omridset af vores identitet og giver os vores særkender? En del af det identitetstema er også spørgsmålet omkring danskhed. Hvad gør én dansk, hvornår er man dansk nok – og hvad ligger der efterhånden i det begreb?

I stedet for at diskutere emnet i en avisartikel eller med lange monologer så viser Sara Rahmeh forskelle, ligheder og udviklingen af f.eks. danskhed gennem konkrete forskelle som mad og madkultur. I ”Langt væk og lige om hjørnet” skriver hun f.eks. morsomt om rødbedehummus fra Irma: ”her prøver jeg/ at integrere mig i det danske samfund/ mens I ødelægger den arabiske madkultur/ fy for helvede Irma siger jeg bare” (”Langt væk og lige om hjørnet”, s. 26), og senere skriver hun rammende: ”At være dansk er ikke en hudfarve”. Begge citater rummer den spiddende humor, der er gennemgående i Sara Rahmehs forfatterskab, og et energisk sprog med skarpskydende oneliners.

Også romanen ”Betonhjerter” har en distinkt veloplagt tone, som om man sidder over for en veninde, der fortæller om sit sammensatte boligområde med sjove beboere. Med sin unge fortæller, Yasmin, og romancen mellem to unge mennesker ligner ”Betonhjerter” også en ungdomsroman, og det understreges af bogens tilgængelighed med mange små portrætkapitler og det enkle sprog, der rummer henvendelser til læseren. Begge bøger er desuden opbygget som portrætter. I ”Langt væk og lige om hjørnet” portrætteres en ung kvinde med palæstinensiske rødder, og rodløshed og længslen efter et sted, man kan kalde hjem, præger prosadigtene. ”Betonhjerter” er sammensat som et ’menneskegalleri af historier’, som Sara Rahmeh selv har kaldt bogen, og læseren lærer en række mennesker, der afspejler et sammensat dansk samfund, at kende.

Bøgerne ligger tæt op ad Sara Rahmehs eget liv. ”Langt væk og lige om hjørnet” som den poetiske selvbiografi, forfatteren selv har kaldt den, og ”Betonhjerter” i kraft af dens tilknytning til Sara Rahmehs dagbøger fra barndommen.