Laura Ringos første bøger er kategoriseret som ungdomsromaner. Det er hendes senere ikke, og det er måske meget sigende for det sted, hun skriver fra. Ringo skriver om den yngste del af millennial-generationen – den generation, hun selv er en del af, og som er de børn, der blev født mellem 1980 og 1996. De yngste i denne generation er i de år, hvor Ringo har udgivet romaner, gået fra at være unge under uddannelse til at være voksne og mere etablerede i parforhold med overvejelser om huskøb og måske børn på vej. I debuten ”Cremasterrefleksen” møder vi tre venner, lige da de er startet på livet som udeboende og studerende. Karakterernes relationer til hinanden er mangetydige og defineres ikke nødvendigvis. Grænsen mellem venskab og noget mere end det er flydende. Det samme er sondringen mellem løgn og sandhed, rigtigt og forkert. De er endnu ikke så formede. Ringos karakterer vokser sig ældre i løbet af hendes forfatterskab. Vi møder dem i deres første lejlighed, på deres første job og i de kriser og udfordringer, der følger med livet, der hvor de står.
Humor er et gennemgående virkemiddel hos Ringo. Den træder hele tiden frem, hvad enten det er i dialogen eller i en komisk eller absurd situation. Humoren er kærlig, kontant og hele tiden til stede, også når hovedpersonerne har det svært, og det har de tit. I ”Efter kort tids sygdom” får humoren en helt særlig funktion, fordi den bløder den alvorlige historie om kræft og dødsangst op. Om humoren i den roman siger Ringo: ”Det var vigtigt for mig, at bogen også var humoristisk. Jeg synes, jeg fik lidt forærende ved at skrive om lige præcis tarmkræft, fordi den har den her iboende fækale humor.” (Michelle Arrouas: ”Jeg ville skrive om gennemsnitsdanskeren, for de har ret vilde liv”. Jydske Vestkysten, 2025-05-05).
I flere af Ringos romaner spiller dynamikkerne på hovedpersonens arbejdsplads en vigtig rolle. I ”Fødedygtig” møder vi Liv, der har store udfordringer i sit første job som børnehaveklasselærer, og i ”Efter kort tids sygdom” møder vi Nelly, der er vokset fast efter ti år som optikerassistent i samme butik, men samværet med især én god kollega er også en ventil for hende, fordi livet som pårørende til en kræftramt er hårdt. I begge romaner trækker problemer på hjemmefronten tråde til hverdagen på jobbet, for Ringo beskriver netop hverdagen med alt, hvad det indebærer af humor, hemmeligheder og dødsangst.