Beslægtede forfatterskaber

Der går en lige linje fra Alex Schulmans levede liv til hans bøger, og selvom flere af hans værker er fiktioner, er der tydelige paralleller til de universer og karakterer, han fremskriver i sine selvbiografiske værker. Det er ikke til at komme udenom litterære slægtsskaber inden for den autofiktive genre, og Alex Schulman nævner i et interview med forlaget Lindhardt og Ringhof selv et par af de forfatterskaber, som har flere lighedspunkter med hans eget. Norske Vigdis Hjorth tog blandt andet i sin bog ”Arv og miljø” (2016) en bitter arvestrid op, der lignede hendes egen families til forveksling, og det satte en heftig debat i gang i Norge om såkaldt virkelighedslitteratur og fiktionens grænser.

Norsksvenske Linn Ullmann har brugt sin egen historie som datter af Ingmar Bergman og Liv Ullmann i sin roman ”De urolige” fra 2016. Det er heller ikke til at komme udenom Karl Ove Knausgård, om hvem Schulman siger: ”Hans betydning for mit eget forfatterskab kan jeg næsten ikke overvurdere.” (Gyrith Ravn: Hvordan en kikset samtale blev til en international sensation. Mød svenske Alex Schulman. Bog.dk, 2022-03-17).

Andre forfattere, der har skrevet om at være vokset op med alkoholiserede forældre, er blandt andre Sissel Bergfjord i ”Sortedam” fra 2012, Delphine De Vigan i ”Alt må vige for natten” fra 2011 og Liv Nimand Duvå i ”Vi er vel helte” fra 2017.

Indskrevet i hans forfatterskab er de svenske mastodonter Olof Lagercrantz og hans egen morfar Sven Stolpe, så deres forfatterskaber klinger også med i Schulmans værk.

Hos Liv Helm møder man samme indgående forståelse af, hvordan det er at være barn i en dysfunktionel familie, og hvordan svigt og manglende kærlighed sætter sig i én resten af livet. I sin debut ”Med hjertet i hånden” (2024) og i ”Hvis du er bange, så ryk tættere på” fra 2025 bruger Helm sin egen historie som afsæt for at finde ud af, hvad der skete i barndommen og hvad der former et menneske. Som hos Schulman er der det dobbelte blik på barndommen, som fremtræder både gennem barnets og den voksnes perspektiv.