Sommer

Citat
”Det er ikke en troværdig kilde, råbte hendes mor. Gør det nogen forskel at en skoleopgave er troværdig? sagde Sacha. Det gør det for mig, råbte hendes mor. For dig. Det gør det for alle mennesker som anvender kilder. At bekymre sig om den her slags ting var hendes mors generations overspringshandling i stedet for at bekymre sig om de ting der skete ude i verden i virkeligheden.”
”Sommer”, s. 19.

Med ”Summer” fra 2020 (”Sommer”, 2021) afslutter Ali Smith sin årstidskvartet. 16-årige Sacha Greenlaw er oprevet over verdens uhyrligheder: Klimapolitik, flygtninges uhyrlige forhold – og sin egen mors ubekymrethed. Til gengæld får hverken kildekritik eller Shakespeare hendes blod i kog. Det må forældregenerationen om. Oven på efterår, vinter og forår fuldendes året med sommerens komme som en kulmination på mange forhåbninger. I et æskesystem af en rammefortælling, der tidsmæssigt spænder fra 2. Verdenskrig til nutiden, forbindes såvel personer som temaer fra de forrige romaner på nye måder, og ringen sluttes. 

39124688
Vennerne Art og Charlotte fra ”Vinter” lærer tilfældigt Sachas familie at kende, og sammen besøger de alle den 104-årige Daniel fra ”Efterår”. Han bor nu hos sin gamle nabo og soulmate, Elisabeth, og tilbringer store dele af sin vågne tid fordybet i minder. Mødet medfører forandringer for alle – både hvad angår indre liv og indbyrdes relationer.
Også i denne fjerde del af kvartetten benyttes gennemførte spejlinger med metafiktive lag til at belyse de nutidige personers problematikker. Her er det Shakespeares ”Et vintereventyr” (1611), der slår temaer om tid og tilgivelse an: Kong Leontes myrder sin kone Hermione og deres to børn pga. overdreven jalousi, men hustruen genopstår fra de døde. Sachas mor spillede som ung skuespiller Hermione, og i nutiden længes hun tilbage til den sommer med de muligheder, livet rummede dengang. Med glidende overgange imellem de tidsligt forskudte erindringer understreges pointen om, at fortid ikke sådan lader sig adskille fra nutid. 
Spejlingerne kan også snildt gå på tværs af romanerne: f.eks. temaet om fremmedhad præsenteret i ”Forår” med skildringen af de umenneskelige forhold i landets asylcentre i nutiden, der i ”Sommer” foldes historisk ud med Daniels erindringer om som tysk indvandrer i England at blive interneret i en lejr for statsfjender under 2. Verdenskrig. Sådan spinder ”Sommer” et net af forbindelser på tværs af tid og rum, med læseridentifikation og refleksion til følge.