Ali Smith
Foto: David Sandison/Writer Pictures/Ritzau Scanpix

Ali Smith

cand.mag. Nanna Laudrup, Bureauet, februar 2020. Opdateret maj 2020.
Top image group
Ali Smith
Foto: David Sandison/Writer Pictures/Ritzau Scanpix

Indledning

Den skotske forfatter Ali Smith er i færd med at skrive en årstidskvartet om Storbritannien efter Brexit, og på dansk har vi foreløbig fået ”Efterår” (2018), ”Vinter” (2019) og ”Forår” (2020). Romanerne giver et psykologisk indblik i oplevelsen af Brexit og i den ubehagelige kløft i den britiske kultur, som den politiske begivenhed afspejler, helt ned i de mellemmenneskelige forhold. Ali Smiths bøger har en legesyg karakter, og der jongleres intellektuelt med myter, litteratur og kunst.

47832195

 

 

Blå bog

Født: 24. august 1962 i Inverness, Skotland.

Uddannelse: Universitetsgrad i engelsk sprog & litteratur, University of Aberdeen, 1980-85.

Debut: Free Love and Other Stories. Virago Press, 1995. Noveller.

Litteraturpriser: Goldsmiths Prize, 2014. Costa Novel of the Year Award, 2014. Baileys Women's Prize for Fiction, 2015.

Seneste udgivelse: Forår. Gyldendal, 2020. (Spring, 2019). Oversat af Ninna Brenøe.

Inspiration: Ovids metamorfoser, Shakespeare, Charles Dickens og politiske begivenheder som for eksempel Brexit.

 

 

Interview med Ali Smith i forbindelse med Costa Book Awards 2014

 

Artikel type
voksne

Baggrund

”Overalt i landet blev der sorg og glæde. Overalt i landet svirpede det der var sket omkring som om en højspændingsledning havde revet sig løs fra en pylon i et stormvejr og nu svingede frit rundt i luften oppe over træerne, tagene, trafikken. Overalt i landet følte folk at det var helt forkert. Overalt i landet følte folk at det var helt rigtigt.”
”Efterår”, s. 65.

Ali Smith er en skotsk forfatter, intellektuel, dramatiker og journalist, der er født i Inverness i Skotland i 1962. Hun har udtalt, at hun skriver, fordi hun kan – og er ikke interesseret i hverken interviews eller berømmelse. At hun kunne skrive, opdagede hun som otteårig, da hun kunne skrive vers, der rimede. Forfatterskabet er kendetegnet ved at nære høje intellektuelle forventninger til en læser, der forudsættes skarp – som Ali Smith selv – på både verden, den menneskelige psykologi og menneskelige relationer. Vi har altså her at gøre med en forfatter fyldt med kulturelt overskud, som kender sin klassiske litteratur, de gamle græske myter og jonglerer med alt fra renæssancekunstens freskoer til moderne kunst. Charlie Chaplin danser side om side med Rainer Maria Rilkes strofer, og det hele levendegøres i en let og ofte humoristisk tone.

Mest kendt er Ali Smith for sin roste årstidskvartet ”Efterår” (20187), ”Vinter” (2019), ”Forår” (2020) og ”Sommer” (kommer på engelsk sommeren 2020), der fremhæves for at skildre tiden i kølvandet på Brexit. Værkernes kompleksitet kan dog ikke reduceres til en politisk replik, da de fungerer overbevisende som værker i sig selv. Smith fortæller, at kvartetten havde været planlagt siden 2014, og at det hele faktisk faldt på plads med Brexit: ”Jeg indså, idet Brexit begyndte at finde sted omkring os alle, at det, jeg havde skrevet på, i forvejen handlede om splittelse og grænser og identitet og, ja, stadig flere historiske parlamentariske løgne.(Eric Karl Anderson: Ali Smith on Autumn, Brexit, and the shortness of life. Penguin.co.uk, 2016-10-12. Egen oversættelse).

Ali Smith studerede engelsk sprog og litteratur på University of Aberdeen fra 1980-85. På Newnham College i Cambridge arbejdede hun på en ph.d. i irsk og amerikansk modernisme, samtidig med at hun underviste. I 1990 flyttede hun til Edinburgh og underviste på University of Strathclyde, men da hun blev ramt af kronisk træthedssyndrom, måtte hun trække sig. Det åbnede mulighed for at prøve sig selv af som fuldtidsforfatter, og i 1995 kom debutværket, novellesamlingen ”Free Love and Other Stories” og i 1997 debutromanen ”Like”. Med ”En fremmed banker på” (2006) debuterede hun på dansk, og ”Begge dele” (2015) indbragte hende adskillige priser og international anerkendelse.

Sammen med sin partner, filmskaberen Sarah Wood, som

En fremmed banker på

”Hun kiggede op på bjergene. Ude i mørket oppe på bjergkammen, i månelysets silhuet, svævede alle de personer, hun kunne have været. (…) De vinkede til den rigtige Eve, ligesom hendes afdøde forældre havde gjort, og sparkede med fødderne og dansede, som om man på et hvert tidspunkt i livet simpelthen kunne have ændret mening og valgt et andet selv.”
”En fremmed banker på”, s. 288-289.

Ali Smiths roman ”The Accidental” fra 2005 (”En fremmed banker på”, 2006) sender læseren på en psykologisk og nuancerig tour de force hos familien Smart, der får et uventet og omkalfatrende besøg af den fremmede kvinde Amber i deres sommerferie. De har lejet et sommerhus i Norfolk i håb om en idyllisk landsbyoplevelse, men idyllen lader vente på sig. Alle fire familiemedlemmer, moderen Eve, stedfaderen Michael, lillesøster Astrid på 12 og storebror Magnus på 17 er nemlig gået i stå, og de har det elendigt på hver sin måde.

 

26378176

Eve er en skriveblokaderamt forfatter, Michael en desillusioneret, utro litteraturprofessor, Astrid er ensom og afhængig af at lægge en kameralinse imellem sig selv og verden, og Magnus lider under en forfærdelig skyld, fordi han indirekte har været skyld i en yngre skolepiges selvmord. Amber får lov at overnatte, og familiemedlemmerne falder hovedkulds for hende trods – eller netop på grund af – hendes direkte, ret grove facon. Opholdet bliver en længere affære og afsluttes først, da Amber får prikket for meget til moderen Eve, som med ét mærker jorden bevæge sig ubehageligt under sig. Væk må Amber, og da familien vender hjem fra sommerhuset, er deres hus tømt for møbler, mens telefonsvareren er fuld af skæbnesvangre beskeder. Familien Smart må bogstaveligt talt starte helt forfra.

Romanen falder i tre dele: ”Begyndelsen”, ”Midten” og ”Slutningen”, og sådan afspejles den proces i personernes identitetsrejse, som foranlediges af den fremmede Amber. Tematisk kredses der om at stå i en stor livskrise og have et akut behov for at blive set for at kunne være til i verden. Amber opfylder det behov hos dem alle, og et underholdende element er, at de i dén grad kun er i stand til at se deres egen næsetip.

Familiekonstitutionens kompleksitet og individets fundamentale ensomhed afspejles ved at lade de fire familiemedlemmer fortælle historien på skift. Sådan oplever læseren kløften imellem deres verdener – samtidig med at grebet fungerer effektfuldt ved at skabe suspense. De formmæssige greb er med til at skabe genuin indlevelse hos læseren, som ved slutningen af bogen er opfyldt af et oprigtigt håb for familiens fremtid.