Hjalmar Söderberg skrev både digte, dramatik, romaner, noveller, samfundskritik, en tankebog og kortere lyriske tekster, man i dag vil genrebetegne som kortprosa. Hans sprogligt lette og psykologisk nuancerede skrivestil tager altid afsæt i selvoplevede episoder og følelser, samt velkendte personer og miljøer. Han har selv beskrevet sin arbejdsmetode, som at han skar sig selv i strimler og små stykker, så han af stykkerne kunne sammensætte sine figurer. Denne teknik er med til at gøre hans karakterer realistiske, og en forklaring på, hvorfor forfatterskabet begrænser sig til for forfatteren velkendte begivenheder som studenterfester, kærlighedsintriger og trekantsdramaer i Stockholm omkring århundredeskiftet. Derudover tegnede Söderberg, når han arbejdede på en roman, små diagrammer over historiernes intensitet, som minder om den berettermodel, der i dag bruges som det dramatiske skelet i mange Hollywood-film.
Flere af Hjalmar Söderbergs værker er da også filmatiserede. Eksempelvis blev hans teaterstykke ”Gertrud” omsat til film af den danske instruktør Carl Th. Dreyer i 1964. Det er fra ”Gertrud”, at det mest kendte Hjalmar Söderberg-citat stammer. Heri udbryder den kvindelige hovedperson: ”Jeg tror på kødets lyst og på sjælens ubodelige ensomhed”. Og denne dedikation til erotik og melankoli kunne være et motto for hele forfatterskabet.
Hans prosa er holdt i en klar, realistisk stil med enkelte mere lyriske elementer. I sine skildringer af vejret, årstider og byen benytter han ofte symbolmættede metaforer og sammenligninger, der spejler fortællingens stemning og/eller hovedpersonens følelser. For eksempel når aftenvarmen i ”Doktor Glas” er trykkende og ”nærmest mættet af angst” og skyerne ”lignede sovende ulykker”.
Ved brug af troværdige karaktertegninger, ironi og moralske diskussioner udfordrede Hjalmar Söderberg sin samtids konservatisme, fordomsfuldhed og kristne tro. Forfatter Benn Q. Holm opsummerer det på følgende måde: ”Opgøret med kirken og moralismen er samtidig et credo for den personlige frihed, den ansvarsbevidste individualisme om man vil.” (Benn Q. Holm: Kødets lyst og sjælens ubodelige ensomhed. Information, 2008-08-21).