Maus

Citat
”Den tyskere ville ikke efterlade sig det mindste spor af det hele. Du har hørt om den gas, men jeg fortæller ikke om rygter. Jeg så det. Jeg var den øjenvidne.”
”Maus”, s. 229.

Den grafiske roman i to dele, ”Maus I: A Survivor’s Tale: My Father Bleeds History” (1986) og ”Maus II: A Survivor’s Tale: And Here My Troubles Began” (1991) (”Maus I: En overlevende fortæller. Min fars lidelseshistorie”, 1987 og ”Maus II: En overlevende fortæller. Og her begyndte mine problemer”, 1992) tager udgangspunkt i Art Spiegelmans egen familiefortælling. Med værket fortæller Spiegelman sine forældres historie fra ungdommen i Polen til jødeforfølgelserne under 2. Verdenskrig, som i 1944 resulterede i, at de endte i Auschwitz-Birkenau. Samtidig skildres forholdet mellem første og anden generation holocaustoverlevende.

26134293

”Maus” er formet som en samtale mellem tegneren og hans far og skifter mellem et nutidsplan i 1980’erne og tilbageblik. I løbet af de to bind udrulles fortællingen om de første år af krigen, forældrenes forgæves forsøg på at redde sønnen Richelieu og deres kamp for overlevelse i kz-lejren. Grusomme og malende episoder beskrives i detaljer og sættes sammen med fortællerens vekslen mellem sorg over de døde, følelsen af at være spøgelsesbarnet, der har stået i skyggen af sin døde bror, og hans til tider grænseløse irritation over farens næsten gnieragtige nærighed, paranoia og racistiske kommentarer.

Bogens billedside består af minimalistiske sort-hvide tegninger og et metaforisk billedsprog, hvor jøderne er mus, de tyske nazister er katte, og polakkerne er grise. Med dette greb lægger Spiegelman sig i forlængelse af både karikaturtegningen og den nazistiske propaganda om, at jøderne skulle udryddes, som de skadedyr, de blev udstillet som. Tegningerne understøtter bogens dialoger, men tilføjer også ekstra detaljer, som når musene er iført grisemasker for at fremstå som polakker uden jødiske aner.

Et andet gennemgående træk i bøgerne er grammatiske fejl i farens udtale, der angiver hans polske ophav, men også indikerer, at sproget næsten er gået i stykker, når det kommer til en beskrivelse af krigens ufattelige ondskab. Endnu et lag i romanen er dens metarefleksion, når fortælleren overvejer, hvordan historien skal fortælles, og hvordan figurerne skal tegnes og fremstilles. ”Maus” blev tildelt en Pulitzerpris i 1992

SE OGSÅ LÆSEKOMPAS.DK: Bøger, der minder om "Maus"