Carl Frode Tiller har selv peget på de norske forfattere Jon Fosse, Kjell Askildsen og Tor Ulven som de tre forfattere, der har betydet mest for hans forfatterskab. Fra Jon Fosse har han hentet inspiration til brug af musik og rytmiske virkemidler:
”Det var en døråbner, da jeg læste Jon Fosse første gang. Jeg så måden, han brugte musikken på i litteraturen. At det var muligt at tage musikken ind i det, jeg egentligt ville, nemlig at skrive. At rytmen kunne være selve drivkraften i en bog (…) det var nok især det syngende sprog, nogle gange med helt mærkelig tegnsætning, der appellerede til mig. Det gennemstrømmer både min debutbog, men også i min næste bog ”Bipersoner” er musik helt essentielt. (…) Det er ofte musikken, der sætter eksperimenterne i gang for mig. At jeg leger med rytme og forskellige syntakser.” (”Skriver du godt om det, der er tæt på dig, vil folk i hele verden kunne genkende det”. Gutkind.dk, 2023-03-24).
Fra Kjell Askildsen har han hentet inspiration til at skrive dialog og til at etablere nærvær og intensitet i sine fortællinger, mens Tor Ulven har været en læremester i forhold til at fremkalde et fotografisk sprog. (Klaus Rothstein: Man at a Breaking Point. Louisiana Channel, 2023-04-04).
I Politikens anmeldelse af ”Indkredsning”-trilogien placerer Thomas Bredsdorff Tillers romaner i samme kategori som Martin A. Hansens ”Løgneren” og Klaus Rifbjergs ”Operaelskeren” på grund af Tillers evne til at skabe en upålidelig fortæller gennem sine mange fortællere med hver deres agenda og stil. (Thomas Bredsdorff: Mesterfortælleren. Politiken, 2021-11-24). Derudover sammenligner han Carl Frode Tillers knugende scener, der ikke er til at holde ud at være i, med den svenske instruktør Ingmar Bergmans. ”Tillers evne til at høre undertoner i de mange familier er på højde med Bergmans,” skriver han. Tiller, der har opkaldt sin hund Ingmar efter mesterinstruktøren, vedkender sig, at han har hentet inspiration fra Bergman: ”Jeg skriver nok også ud fra en skælven, som nærmer sig teatret, dramatikken. Jeg arbejder meget med dialogen i min prosa, det, der sker mellem mennesker i en samtale, den kommunikation eller mangel på kommunikation, der er.” (”Skriver du godt om det, der er tæt på dig, vil folk i hele verden kunne genkende det”. Gutkind.dk, 2023-03-24).