Det er oplagt at sammenligne Yasmina Khadra med den afdøde fransksprogede algeriske forfatter Mouloud Feraoun. Hans værker beretter om den oprindelige befolknings liv i Algeriet, som det også kommer til udtryk i Khadras ”Som dag følger nat”, ligesom de beretter om gæstearbejdernes usle livsvilkår i Frankrig. Også den kvindelige algeriske forfatter Ahlam Mosteghanemi er værd at skele til. Blandt andet har hun udgivet en prisbelønnet trilogi med titlerne ”Zakirat el Jassad” fra 1993, ”Fawda el Hawas” fra 1997 og ”Aber Saheer” fra 2003. Første del af trilogien handler om Algeriets befrielseskamp og tematiserer, hvordan erindringen sidder i kroppen. Ligesom i ”Som dag følger nat” tematiserer den ligeledes en uforløst kærlighed, der kan tolkes som et symbol på, hvordan smerten har taget bolig i kroppen og fortrængt muligheden for at mødes i kærlighed.
Også den libanesiske journalist og forfatter Amin Maalouf er værd at drage paralleller til. Hans værker centrerer sig ofte om borgerkrig og migration og tematiserer mødet mellem religioner og kulturer.
Desuden er Khadra beslægtet med den afghanske forfatter Khaled Hosseini, der i værker som ”Drageløberen” og ”Under en strålende sol” skildrer den afghanske sårede sjæl, og hvordan de mange års krige har udboret ikke blot landet, men også menneskene. Begge forfattere har det historiske blik, og samtidig formår de at skildre den menneskelige psykologi og dvæle ved stemninger og sansninger, der får poesien til at sprudle i en nok så hård hverdag.
Også den israelske forfatter Amos Oz kan være relevant at læse i kølvandet på Khadra – ikke mindst i sammenhæng med ”Attentatet”, der skildrer det konfliktfyldte Israel og de klemte menneskesjæle, som også Amos Oz tager livtag med i sine værker.