Genrer og tematikker

Yasmina Khadra skriver såvel noveller som romaner, og også flere filmmanuskripter er det blevet til. Man mærker tydeligt hans dobbelte erfaring som henholdsvis officer i den afghanske hær og forfatter, der giver en ganske særlig tone – en på en gang hårdkogt forståelse for konflikternes kerne, og hvordan de influerer på menneskesjæle, samtidig med at en poetisk åre gennemstrømmer bøgerne.

Hans værker tager ofte afsæt i historiske begivenheder såsom talebanernes hærgen i Afghanistan, konflikten i Israel og politiske omvæltninger i hans hjemland Algeriet. Ofte er konflikterne spidset hårdt til, så de nærmer sig krimiens præg, og dog er det de indre dramaer, der for alvor får romanerne til at løfte sig. Khadra har således en evne til at skildre, hvordan ydre dramaer flytter ind i menneskelige sjæle og former vores liv. Eksempelvis i ”Svalerne i Kabul”, hvor hovedkaraktererne på forskellig vis forsøger at finde mening i en tilværelse præget af talebanernes menneskefjendtlige diktatur. I forbindelse med udgivelsen af ”Attentatet” sagde Khadra i et interview til Information: Min bog indeholder ikke så meget et budskab, som en forklaring. Jeg prøver at få den vestlige læser til at opleve konflikten mellem Israel og Palæstina indefra. Jeg forsøger at frembringe en menneskelig følelse, alle kan relatere til.” (Maria Skov Quistgaard: ’Den arabiske verden er ingen trussel’. Information, 2006-09-22).

I flere af romanerne sætter Khadra en mandlig hovedkarakter i centrum, der får tæppet revet væk under sig, da kvinden i hans liv træffer en radikal beslutning, således at han bliver nødt til at tage sit livsgrundlag op til revision – og forstå sig selv på ny. Det gør sig ikke mindst gældende i ”Attentatet” og ”Sort måne”, mens det i højere grad er de ydre omstændigheder, der sætter identiteten på spil i romanerne ”Som dag følger nat” og ”Svalerne i Kabul”. Et andet emne, Khadra dermed også berører, er, hvor lidt vi mennesker egentlig kender hinanden, selv når vi bor under samme tag, og hvor vanskeligt det overhovedet er at kende sig selv, fordi vi har så stort et behov for at få hverdagen til at glide.

Ligeledes tematiserer Khadra det vestlige blik på Mellemøsten og Afrika og de fordomme, som former det. Ikke mindst i romanerne ”Sort måne” og ”Som dag følger nat” beskæftiger han sig med fordomme og sætter racismen i spil som et vilkår, der trænger ind i de menneskelige sjæle og gør det vanskeligt at udvikle en hel og velfungerende identitet.