Bodil Molich

cand.comm. Charlotte Holm Kiesow og stud.mag. Michelle Mølgaard Andersen, iBureauet/Dagbladet Information, 2012.
Main image
Molich, Bodil
Illustration: Bodil Molich

Indledning

Der er en rigtig god chance for, at du har set en eller flere af Bodil Molichs illustrationer igennem tiden, måske endda uden at vide hvem hun var. For hun har lagt farverige streger til talrige billedbøger, illustrerede bøger, læse let-bøger, bogforsider, plakater – til bl.a. Dansk PEN, en enkelt tegneserie, bladtegninger til tidsskrifter (f.eks. Sygeplejersken) og endelig illustrationer til undervisningsmaterialer. Faktisk har hun illustreret tæt på 60 bøger og har skrevet nogle selv.

 

52220130

Blå bog

Født: I Svendborg.

Uddannelse: Kunsthåndværkerskolen, 1965.

Debut: Bamses fødselsdag. Gyldendal, 1995.

Litteraturpriser: Kunstrådets Litteraturudvalgs arbejdslegat, 2006, 2007 og 2009. Statens Kunstfonds børneudvalgs arbejderlegat, 2010. Kunstrådets Litteraturudvalgs Børnelitteraturpulje, 2011.

Seneste udgivelse: Duedahl, Marie: Pap-Alice på ferie. Gyldendal, 2016. Illustrator: Bodil Molich.

Inspiration: H.C. Andersen, Michael Sowa, Stasys Eidrigevicius, Dusan Kallay og Adolf Born.

 

Artikel type
illustratorer

Baggrund

Bodil Molich gik ud af Kunsthåndværkerskolen i 1965 og blev derefter elev hos maleren Hans Chr. Høier, Glyptoteket 1965-1966. Senere har hun lært sig kobbertryk hos Tove Marie Petersen, Grafisk Værksted Havartigården i årene 1982-1983. Siden 1986 har hun været freelanceillustrator.

29859744

Bodil Molich blev illustrator på grund af en stor kærlighed til eventyr og gode historier. Som barn støvsugede hun biblioteket i Svendborg for bøger, hvorigennem hun fandt et univers, som hun mere eller mindre levede inde i. Det er den samme indlevelse i bogens univers, Bodil Molich benytter sig af, når hun illustrerer en bog i dag.

Molich har gennem tiden kastet sig over nogle af de helt store klassiske børnebogsforfatterskaber som H.C. Andersen og Brødrene Grimm. Og Bibelen.

Om H.C. Andersen udtaler Bodil Molich: ”H.C. Andersen er den mest inspirerende forfatter, der findes. Han gør et eller andet ved én. Hans sprog er så vidunderligt, at man kan læse ham igen og igen, og hans billedverden er så rig. Jeg er megafan.” Udtrykket i Brdr. Grimms eventyr oplever hun i stedet som værende meget kontant: ”Der er ikke noget tant og fjas dér. Men deres eventyr er jo også indsamlede folkeleveringer, hvis opgave hovedsaligt er at hænge en morale op på et eventyr. De er skønne at illustrere, fordi de er så dejligt groteske.” (Eget interview. Forfatterweb, marts 2012).

 

Den standhaftige tinsoldat

H.C. Andersens udødelige eventyr om ”Den standhaftige tinsoldat” (1838) (der går så grueligt meget igennem på sit ene ben, udover sin ulykkelige kærlighed til papirballerinaen – før de begge dør) har fået nye klæder på med Bodil Molichs farver og former. I ”Den standhaftige tinsoldat” (2006), som de fleste voksne og børn nok kender, møder man den loyale tinsoldat og hører hans livshistorie, fra han bliver givet i gave til en lille dreng, der har geburtstag til den dag han dør. Han må gå så grueligt meget igennem, men selv ikke efter alle genvordighederne kan han få sin elskede. Tinsoldaten bliver smidt i kakkelovnen af en dreng. Og ballerinaen flyver efter ham, da brisen fra et åbnet vindue kaster hende af sted.

Bodil Molichs visuelle fortolkning er en smuk naivistisk illustreret billedbog i A4-format på tredive sider. Billederne er lyse, farverige og stemningsmættede. De dominerende farver er rød, blå, hvid, sort, grå, grøn og gylden. Siderne er helt fyldt ud af farver og billede. Illustrationerne er altovervejende malet, men der er også detaljer af tusch-farvelægning og avisbåden, som tinsoldaten sejler af sted på, er klistret ind som collage med ægte avispapir – med gotiske bogstaver. Historien er jo trods alt skrevet i første del af 1800-tallet.

Rapunzel

Næsten alle børn og voksne i den vestlige del af verden kender historien om Rapunzel (1812) i en eller anden version – om det er i den første nedskrevne version fra brødrenes Grimms rundrejser i 1800-tallets Tyskland, billedbøger eller Disneys version, ”To på flugt – et hårrejsende eventyr” (2011). I Molichs version af ”Rapunzel” (2007) kan man over tredive sider (gen)opleve det klassiske trekantsdrama om den unge pige med det guldspundne lange hår, heksen og kongesønnen.

Rapunzel er blevet spærret inde i et højt tårn af en ond heks, der tog hende fra hendes forældre som spæd. Hendes gyldne hår er så langt, at hun kan bruge det til at hejse heksen op i tårnet, når hun kommer på besøg. Men da den unge kongesøn kommer ind i billedet og heksen opdager, at hun ikke er den eneste, Rapunzel hejser op med håret, bliver hun gram i hu. Og så kan det nok være, at historien tager en drejning. Historien ender dog heldigvis lykkeligt, som det sig hør og bør i et eventyr.

Bodil Molichs visuelle fortolkning begynder på forsiden af billedbogen med et stort billede af Rapunzel og hendes lange, lange fletninger, hvor op ad heksen og kongesønnen klatrer. Hun står og kigger drømmende ud ad sit vindue i murstenstårnet, og på hendes kjole ser man det fremtidige slot, hun kommer til at bebo med kongesønnen.

Molichs illustrationer kan dels kendetegnes ved, at de er holdt i stærke naturfarver som kongeblå (båret af kongesønnen), gylden, rustrød og mosgrøn. Dels kan de kendetegnes ved at stregen er malet, simplificeret og naivistisk og dog alligevel med indlagte små detaljer, der stikker af fra de illustrerede situationer. Eksempelvis har nogle vandkander i heksens have ansigter – bistre ansigter naturligvis – der antyder, at de er heksens. Endvidere er der en sort kat, der følger historien hele billedsiden igennem uden at spille en egentlig rolle i historien. Desuden er der mange små dyr som fugle og egern, dådyr og hunde, i periferien af illustrationerne, som blot er tilskuere til eventyret, der udspiller sig foran deres øjne.

Molichs tegnestil er hverken naturalistisk eller perspektivisk, hvilket passer godt sammen med et eventyrunivers, der i forvejen ikke leger på virkelighedens sikre grund.

Hvad er en evighed?

Hvordan anskueliggør man begrebet ’evigheden’ for børn? Det er nok dét, Bodil Molich og Marianne Iben Hansen har spurgt hinanden om. Man laver en moderne billedbog med velkendte situationer og dagdrømmerier i fold-ud-format, så siden (!) bare bliver længere og længere. Til sidst sidder læseren med en mange meter lang forklaring på, hvad evigheden er: det er nemlig, når noget bliver ved og ved og ved … og ved!

”Hvad er en evighed?” (2011) er opbygget af en masse små scener, som børn kender både fra egen erfaring og hverdagsliv samt fabulerende og filosoferende tanker over universets uendelighed, og hvordan man overhovedet kan begribe uendeligheden. Scenerne er tegningerne, og teksten væver sig ind og ud mellem dem. I forløbet undersøges den lille fornemmelse af evighed, som barnlig utålmodighed kan give. For eksempel møder vi i første scene en skoleklasse, hvor eleverne tydeligvis venter på, at klokken skal ringe ud til frikvarter, mens læreren bare kværner løs. I en anden af scenerne venter en dreng på, at regnen skal holde op, og samtidig funderes der over tiden, der går. Der er også en scene med en familie, som skal ud at rejse og som sidder og venter på toget – utålmodigheden. Scenerne afløser hinanden i glidende overgange, enten gennem sproglige associationer eller gennem billedelementer fra en scene, der hopper med over i næste scene.

”Hvad er en evighed?” retter sig mod børn i klassetrinene 3.–7. klasse, i hvert fald ifølge Dansklærerforeningen, der udgiver bogen. Dog må man formode, at 7. klassetrin er lidt skudt over målet, men den vil klart være tankevækkende, interessant og sjov at læse og kigge for de lidt mindre.

Dansklærerforeningen skriver om ”Hvad er en evighed?”: ”Sædvanligvis er teksten den røde tråd, der skaber retningen fremad i en fortælling, mens illustrationerne står som døre, hvorigennem læseren kan bevæge sig indad i historien. I ”Hvad er en evighed?” er der byttet om på rollerne, så det er billedforløbet, der bærer den fremadrettede bevægelse, mens teksten drypvis tilbyder en mulighed for fordybelse.”

Tegnestilen er sprælsk og eksperimenterende. Hvis man stiller bogen op på højkant og folder hele den lange side ud, er den cirkulært opbygget frem for lineært: læseren ender på bagsiden og kan begynde forfra.

 

Genrer og tematikker

Bodil Molichs streg er meget varieret, men hendes univers er grundlæggende et rart sted, hvor detaljen indbyder til nærstudering. Der er tale om en magisk overvirkelighed, hvor drøm og virkelighed smelter sammen. Illustrationerne er farverige, og universet er åbent, naturverdenen, tingsverdenen, dyrene og menneskene synes alle lige.

Dyrene danser, læser bøger og går med rollator, mens kaffekander og papirblokke får ansigter og ben at gå på. Hver en lille figur tilfører illustrationerne et udtryk, der i sig selv hver især er en lille historie.

Selv de sørgmodige og triste illustrationer er tilført en vis varme. De onde er oftest tilført en vis humoristisk grimhed. Bodil Molich arbejder meget med det negative rum i tegningen, hvilket er med til at understrege følelsen af, at man træder ind i et andet univers. Samtidig udfordrer det øjet til selv at forestille sig, hvad der ligger bag den afdækkende del af tegningen. Hvor illustrationen stopper, sættes fantasien i gang.

Bodil Molich lytter efter tonen i teksten, når hun illustrerer, derfor ser hun ikke den store forskel på at tegne til børn eller voksne. Følges tonen i teksten, rammer man også det rette alderstrin, erfarer hun.

 

Beslægtede illustratorskaber

Bodil Molich er fascineret af tonen i en speciel østeuropæisk tegne- og malestil, som man finder hos illustratorer som Michael Sowa, Stasys Eidrigevicius, Dusan Kallay og Adolf Born. De er alle kunstnere, som skaber et mix af drømmeverdener, mennesker og dyr i deres illustrationer. Sowas illustrationer har en vis lune, mens Born i høj grad inddrager humoren i sine illustrationer, og både humor og lune er komponenter, der også er at finde i mange af Bodil Molichs børnebogsillustrationer. Hun skaber ligesom de nævnte inspirationskilder et magisk univers af drømmeagtig karakter. Et eventyrligt sted, hvor magiske historier blomstrer og som er rigt på atmosfære.  

Bibliografi

Billedbøger

Egner, Thorbjørn:
Bamses fødselsdag. Gyldendal, 1995.
Kold, Christen:
Historien om Lille Mis. Gyldendal, 1997.
Molich, Bodil:
Vilde dyr, Tamme dyr. Gyldendal, 1997.
Kipling, Rudyard:
Rikki Tikki Tavi. Gyldendal, 1998.
Damgaard, Rikke Juul:
Atten arrige ansjoser en forlyds-ABC. Klematis, 1999.
Molich, Bodil:
Min første dinosaurbog. Klematis, 2000.
Salling, Lotte:
Bo og Bente blandt bøller og buskmænd. Klematis, 2000.
Salling, Lotte:
Søuhyret Nessie. Klematis, 2001.
Salling, Lotte:
Bo og Bente Danmark rundt. Klematis, 2002.
Hansen, Marianne Iben:
Fikkedik og Falderina. Hekserim. Gyldendal, 2004.
Molich, Bodil:
Tommelise. Klematis, 2005.
Molich, Bodil:
Den standhaftige tinsoldat. Klematis, 2006.
Varmer, Jette:
Hvor er farverne om natten? Klematis, 2006.
Molich, Bodil:
Rapunzel. Klematis, 2007.
Feit Almberg, Karin:
Fluen i Eventyrskoven. Carlsen, 2008.
Molich, Bodil:
Enøje, Toøje, Treøje. Klematis, 2009.
Hansen, & Marianne Iben Hansen:
Mirakelkuren en monstersaga. Gyldendal, 2011.
Aakeson, Kim Fupz (red.):
Sjove og frække historier for piger og drenge. Gyldendal, 2011.
Herzog, Anette:
Næste gang du rejser…. Turbine, 2012.
Molich, Bodil:
Grimms Bremermusikanterne. Klematis, 2012.
Molich, Bodil:
Den tapre skrædder. Klematis, 2013.

Illustrerede bøger

Christensen, Søren (red):
Soria Moria Slot og andre eventyr. Gyldendal, 1997.
Vindum Jacobsen, Lone:
Englen med de blå strømper. Gyldendal,
Molich, Bodil:
Dit-og-dat-streger. Abc, 2008.
Varmer, Jette:
Kanelrejsen. Klematis, 2009.
Hansen, Marianne Iben:
Hvad er en evighed? Dansklærerforeningens Forlag, 2011.
Herzog, Anette:
Koks i computeren. Turbine, 2012.
Duedahl, Marie:
Pap-Alice. Gyldendal, 2012.
Duedahl, Marie: Pap-Alice på ferie. Gyldendal, 2016. Illustrator: Bodil Molich.

Læse-letbøger

Sonne, Grete (Eventyr genfortalt af Grete Sonne):
De tre fjer. Alinea, 2000.
Sonne, Grete (Eventyr genfortalt af Grete Sonne):
Den farlige drage. Alinea, 2000.
Sonne, Grete:
Pigen og skrubtudsen. Alinea, 2002.
Sonne, Grete:
Hans og heksen. Alinea, 2002.
Andersen, H.C. (genfortalt af Jørn Jensen):
Ole Lukøje. Alinea, 2004.
Andersen, H.C. (genfortalt af Jørn Jensen):
Kærestefolk. Alinea, 2004.
Rydahl, John:
Bibelhistorier fortalt af John Rydahl. Den fortabte søn, Jesus på korset, Jesus møder djævelen. Det Danske Bibelselskab, 2004.
Jensen, Jørn:
Ålen og spegesilden Dragebøger. Alinea, 2005.
Molich, Bodil:
Storken og hyrden Dragebøger. Alinea, 2005.
Jensen, Jørn:
Hit med posen, Frode! Alinea, 2005.
Jensen, Jørn:
Frode tryller. Alinea, 2005.
Jensen, Jørn:
Frode- atjuu- og Jason. Alinea, 2006.
Jensen, Jørn:
Jeg hedder Frode! Alinea, 2007.
Sonne, Grete:
Superbørn, Super sundt. Alinea, 2007.
Sonne, Grete:
Kan I gætte? Alinea, 2007.
Sonne, Grete:
Sæt b foran ørn. Alinea, 2007.
Sonne, Grete:
Gæk, gæk Superbørn. Alinea, 2007.
Sonne, Grete:
Super sej. Alinea, 2008.
Jensen, Jørn:
Frode driller. Alinea, 2009.
Molich, Bodil:
Klap gællerne i Tinnitus. Turbine, 2011.
Bluitgen, Kåre:
Carsten den lykkelige. ABC, 2011.

Om forfatterskabet

Molich har udgivet bøger på flere forskellige forlag. Der er informationer at hente om hende og hendes arbejde på de forskellige forlags hjemmesider.
Molich har udgivet bøger på flere forskellige forlag. Der er informationer at hente om hende og hendes arbejde på de forskellige forlags hjemmesider
Molich har udgivet bøger på flere forskellige forlag. Der er informationer at hente om hende og hendes arbejde på de forskellige forlags hjemmesider.
Her kan man se plakaten for Dansk PEN, som Bodil Molich står bag.

Emnesøgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Bodil Molich

Kilder citeret i portrættet

Kilder

På Dansklærerforeningens hjemmeside kan man læse nærmere om billedbogen ”Hvad er en evighed?”.
Mølgaard Andersen, Michelle:
Interview med Bodil Molich. Forfatterweb, marts 2012.