Mikkel Sommer (børn og unge)

stud.public. Martine Stock, iBureauet/Dagbladet Information. 2015.
Main image
Sommer, Mikkel
Foto: Mikkel Sommers blog

Siden barnsben har den københavnerfødte illustrator Mikkel Sommer kunnet lide at tegne det samme igen og igen. Teknikken blev forfinet gennem årene, og talentet anerkendt af flere danske tegneskoler, men Mikkel Sommer valgte tidligt tilværelsen som autodidakt og selvstændig illustrator. Hans stemningsfulde streger og flydende billedsprog har vakt interesse i Danmark og i udlandet, hvor han har tegnet til aviser og illustreret flere bøger. Senest ”Hadet”, der er et fortløbende illustreret digt i dagbogsformat om en ung piges liv under Anden Verdenskrig.

 

46955188

 

Blå bog

Født: 25. november 1987, København.

Uddannelse: Det Frie Gymnasium, 2006.

Debut: Z. Aben Maler, 2010.

Seneste udgivelse: Verge, Marianne: Winnie & Leo vil have våde vandpytter. Gyldendal, 2019. Kunstner: Mikkel Sommer. Billedbog.

Inspiration: Per Kirkeby, Max Beckmann, Laura Carlin, Jillian Tamaki, Ib Spang Olsen og Blutch. 

 

 

 

 

Mikkel Sommer interviewes af den tyske avis Berliner Morgenpost om sit arbejde som illustrator.

mikkel

Artikel type
illustratorer

Baggrund

”Og jeg kommer i karbad, og jeg ligger i det varme vand og tænker på det den døde vagtmand sagde. Bobo er levende når jeg tænker på den. Og det er sørgeligt og rart. Måske vil jeg gerne have en ny hund engang, men det haster ikke. Ikke i dag.”
”Men ikke i dag”, s. 24.

På sit værelse i barndomshjemmet i Vanløse begyndte Mikkel Sommer tidligt at udvikle sin streg og brugte meget tid på at dokumentere oplevelser gennem tegning: ”Jeg havde allerede en lidt systematisk tilgang til tegning dengang. Jeg elskede at tegne det samme igen og igen og lave skemaer,” fortæller han (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, maj 2015).

Han blev tidligt klar over, at han ville noget med tegningen, så efter endt HF-studentereksamen på Det Frie Gymnasium startede han på Københavns Tekniske Skole, hvor han lærte at lave forskellige former for tryk. På skolen udarbejdede han også en portfolio, så han kunne søge ind på animationsskolen The Animation Workshop i Viborg: ”På det tidspunkt var jeg sikker på, at animation ville være det rigtige for mig, da jeg ofte sad som barn og tegnede ting, jeg så i fjernsynet,” siger han (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, maj 2015). Mikkel Sommer blev optaget på animationsskolen, men fandt hurtigt ud af, at det ikke var animationsvejen, han ville gå. Han søgte i stedet ind på Danmarks Designskole, hvor han også blev optaget, men fandt endnu hurtigere ud af, at denne skole heller ikke var noget for ham. I 2009 besluttede han sig for at blive selvstændig illustrator.

I sin første tid som selvstændig arbejdede han for Anders Morgenthaler og tegnede frugtfjolser: ”Det var en god måde at komme i gang og gjorde, at jeg ikke følte mig alt for tabt og forvirret,” fortæller han (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, maj 2015). I 2010 debuterede han med bogen ”Z”, som han selv har tegnet og skrevet, og året efter udkom hans første internationale, grafiske novelle ”Obsolete”. Udgivelsen satte skub i karrieren, og kort tid efter blev han kontaktet angående Kim Fupz Aakesons tegneserieprojekt ”De gale” (2012). Han har siden hen arbejdet sammen med Kim Fupz Aakeson i forbindelse med bøgerne ”Jeg er William” (2013) og ”Men ikke i dag” (2014). For sit arbejde med sidstnævnte bog blev han nomineret til Kulturministeriets Illustratorpris 2015.

Den nu Berlin-baserede illustrator har altid været fascineret og inspireret af franske tegneserier, så da den franske forfatter Antoine Ozanam ville have ham til at illustrere sin bog ”Burn Out” (2013), anså han det som en oplagt mulighed for at ”blive en lille del af den verden” og lave en bog med en etableret forfatter: ”Det var et meget anderledes samarbejde, end jeg tidligere havde prøvet, da det krævede en oversætter og var en helt anden verden for tegneserier,” fortæller han (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, maj 2015). ”Burn Out” er, ud over at være udkommet på fransk, udkommet på tysk og udkommer på dansk i 2015. Samme år, hvor han er aktuel med illustreringen af Astrid Lindgrens klassiker ”Mio, min Mio” og ”Hadet”, skrevet af Thorstein Thomsen.
Mikkel Sommer har ved siden af bogudgivelserne arbejdet som karakterdesigner på en animeret serie til Cartoon Network og tegnet til aviserne The New York Times og Politiken.

De gale

”Det eneste jeg tænkte på, var at hvis de lod mig gå, kunne de gøre med jer, hvad de ville.”
”Men ikke i dag”, s. 5

Kim Fupz Aakesons ungdomsroman ”De gale” blev i 2012 relanceret som en grafisk roman i samarbejde med illustrator Mikkel Sommer og tekstforfatter Erik Barfoed.

Bedstevennerne Steff og Topper går på kostskole sammen og oplever, hvordan de voksne en dag begynder at miste hukommelsen og blive gale. Ingen ved, hvorfor det sker, men Steff ved, at han vil hjem til sine forældre for at tjekke, at de er okay. Uden at vide, hvad der venter dem uden for skolens døre, begiver de sig ud i en civilisation i opløsning. Rejsen hjem til Sjælland er farefuld, og drengene konfronteres af flere omgange med den sindssyge, som spreder sig med voldsom hast mellem alle personer over femogtyve år. Undervejs møder de pigen Popsy, og sammen hjælper de hinanden med at bevare forstanden og huske i et samfund, hvor alle omkring dem synes at glemme.

29254214

Civilisationens forfald er et centralt tema i denne grafiske roman, som fint understreges af Mikkel Sommers løse blyantsstreger: ”Jeg arbejdede ret løst i blyant, så jeg kunne tegne det hurtigt og bibeholde den opløste atmosfære, jeg havde i tankerne. Så scannede jeg siderne og tilføjede farverne digitalt i en bred, åben palette,” fortæller han om arbejdet (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, maj 2015). Den løse streg og farvelægning gør det indimellem svært at se, hvad der præcis foregår i de enkelte scener, men det er samtidig med til at forstærke stemningen i historien og billedet af en undergangsverden.

Mikkel Sommer fik forud for sit arbejde med bogen hele det detaljerede manuskript og valgte at skitse hele bogen først, så han var sikker på, at der var en god visuel balance gennem den scenisk fremstillede historie. Idet bogen er en grafisk roman, er der kun lidt tekst, hvilket betyder, at det i høj grad er billedsiden, der skaber fortællingen og formidler stemningen. Illustrationerne fjerner dog aldrig fokus fra fortællingens tekstlige del, men understøtter den gennem udtryksfulde streger. 

Men ikke i dag

”Levende ingen adgang, står der på et skilt. Men man kan bare vade lige ind. Der er ikke nogen der siger noget, de tror sikkert jeg bare er en død pige der godt må være her.”
”Men ikke i dag”, s. 5.

I 2014 udkom ”Men ikke i dag”, skrevet af Kim Fupz Aakeson og illustreret af Mikkel Sommer, om en lille pige, der er knust over sin hunds død. Om natten drømmer hun om et hul i asfalten bag containeren nede ved det lokale center, hvor hun kan finde hunden. Hun beslutter sig for at drage til de dødes land for at hente ham tilbage til de levende, men missionen viser sig at være kompliceret, for hunden hører ikke til blandt de levende længere.

Gennem jegfortælleren, der bærer sin hund ud af dødsriget, tager billedbogen i bogstaveligste forstand hånd om døden som tema. Et emne, der kan være svært at skildre nænsomt, men som formidles fornemt gennem illustratorens runde og bløde tegnestil, der yder modspil til de alvorstunge ord og temaer. De blide streger gør også, at selv efter hunden er begyndt at falde fra hinanden og må sættes sammen med både lim, tape og skruer, bliver udtrykket ikke makabert. Voksne læsere vil formentlig spotte den neddæmpede humor og ironi, som billedsiden tilfører historien, men næppe undgå at blive draget af historiens tema.

51042611

Mikkel Sommer, der blev meget rørt af historien, både første og anden gang han læste den, har selv været med til at planlægge, hvordan tegningerne skulle placeres i forhold til teksten. Han havde indledningsvis svært ved at finde det rigtige visuelle udtryk til bogen og afprøvede forskellige ting, inden han endte med en blanding af papirklip, collage, blyant, akvarel og digitale farver. Den visuelle side er foruden den runde tegnestil kendetegnet ved stærke og klare farver. Det skumle dødsrige skildres i grønne nuancer, mens scenerne i jegfortællerens hjem skildres i røde, gule og brune nuancer, der er med til at forstærke fornemmelsen af et varmt og trygt hjem som kontrast til det kolde og uhyggelige dødsland.  

Hadet

”Jeg sagde: Han vidste, du sov her i nat. Han har holdt ud, fordi han vidste, du ikke var hjemme. Hvis det er sådan, sagde Henning med røde kinder, har han reddet mit liv. Tortur knækker jo alle. Jeg skriver til dig, hvis jeg kan. Vi ses, når krigen er slut. Jeg græd, da han gik. Men det var over Frank.”
”Hadet”, s. 90.

Forfatter Thorstein Thomsen har i samarbejde med illustrator Mikkel Sommer lavet ”Hadet” fra 2015, som følger den unge pige Sara gennem 64 krigsdigte i perioden fra maj 1944 til december 1945. Gennem skildringen af Saras liv og hverdag i det krigsramte København danner teksterne og illustrationerne rammen om en ung piges følelsesliv under Anden Verdenskrig, formidlet på en indsigtsfuld og nøgtern facon, der henvender sig til unge såvel som voksne.

Den oprindelige idé var at lave en tegneserie ud af Thorstein Thomsens digte, men Mikkel Sommer mente, at tegneserieformatet ville tilføje unødvendig meget tegning på bekostning af teksten. Han har i stedet lavet et fortløbende, illustreret digt i et dagbogsformat med en tegning for hvert digt.

51545346

I sit arbejde med at lave illustrationerne har han blandet traditionelle, ældre arbejdsmetoder med moderne teknikker. Tegningerne er eksempelvis tilvejebragt helt digitalt, men Mikkel Sommer har i hver tegning arbejdet med tre separate farvelag, som man eksempelvis gør med silketryk, der er en ældre teknik.

Illustrationernes flade kompositioner tilfører bogen et ’retroudtryk’, der forstærker teksternes budskab og ånd. I sit arbejde med illustrationerne skævede Mikkel Sommer da også til ældre plakatkunst og bogillustrationer fra før den digitale tidsalder, hvor farverne skulle opdeles i lag. Farvene er tilsvarende bevaret i sarte og nedtonede nuancer for at holde udtrykket æstetisk tæt på temaet og den pågældende periodes Danmarkshistorie. 

Genrer og tematikker

Mikkel Sommer skelner i sit virke som illustrator mellem det arbejde, han laver for andre forfattere og sit eget, personlige arbejde. Fællesnævneren er, at han altid prøver at finde netop den tegnestil, der passer til det pågældende materiale. Det er derfor også kendetegnende for hans arbejde med ”Men ikke i dag”, ”Hadet” og ”De gale”, at han ikke har én specifik stil, men derimod har mange forskellige tegneredskaber i skuffen, han kan gøre brug af for at ramme fortællingens budskab og stemning på bedste vis. De tre bøger viser, at han mestrer collage, blyant, akvarel, tryk, papirklip og er i stand til at forene nye og ældre arbejdsmetoder.

Hvad angår hans mere personlige arbejde, afbilledet i blandt andet ”Z” (2010) og ”Obsolete” (2011), går visse elementer igen i illustrationerne; for eksempel fraværende mænd med skæg, kedeligt interiør og meget sved. Sit personlige arbejde kalder han med egne ord: ”mere upoleret og halvgrimt”. Generelt for illustrationsarbejdet er, at han ”(…) tror på en stærk undertegning, et balanceret grundlag, og så kan resten være groft og ufærdigt og nærmest se tilfældigt og uheldigt ud,” siger han (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, maj 2015). Mikkel Sommer trækker desuden på filmiske metoder i sit arbejde, særligt hvad angår fortælleteknik og kompositioner, blandt andet eksemplificeret i ”De gale”, der er scenisk opbygget og fortalt i et næsten filmisk sprog gennem forskellige ’kameravinkler’. 

Beslægtede forfatterskaber

I sit arbejde med at illustrere den grafiske roman ”De gale” har Mikkel Sommer skævet til den franske illustrator Blutch og den argentinskfødte tegner Jorge Gonzalez. Både Blutch og Gonzalez arbejder ret løst med blyant, hvilket også er kendetegnende for Mikkel Sommers streg i ”De gale”. Han forklarer inspirationen fra de to illustratorer således: ”Det giver en frihed at se på, hvad der kan lade sig gøre inden for tegneserier, når det kommer til skitsegrad og det ekspressive,” siger han (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, maj 2015). Han fremhæver desuden, at Blutch har en modig og eksperimenterende tilgang til illustration, som han beundrer.

Illustrationerne til ”Men ikke i dag” er lavet af en blanding af papirklip, collage, blyant, akvarel og digitale farver. Det er teknikker, som også bruges af engelske Luke Best og svenske Jockum Nordström, hvis arbejde i store dele består af papirklip og collage.

Mikkel Sommer er derudover inspireret af og ser op til en række kunstnere, herunder maleren og grafikeren Per Kirkeby. Det er særligt farverne, energien, teksturen og balancen i Kirkebys kunst, som han beundrer. Rækken tæller også den tyske maler og grafiker Max Beckmann, hvis grove kanter og flade kompositioner er en inspirationskilde i hans eget arbejde. Han fascineres desuden af illustratoren Laura Carlins ”finesse i hendes figurer og objekter, de små nuancer og de uventede elementer” (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, maj 2015) samt af illustratoren Jillian Tamakis kompositioner og hendes på én gang minimale og udtryksfulde streg.

Bibliografi

Egne værker

Sommer, Mikkel:
Z. Aben maler, 2010.
Sommer, Mikkel:
Obsolete. Nobrow, 2011.
Sommer, Mikkel og Antoine Ozanam:
Burn Out. Fahrenheit, 2015. (Burn out, 2013). Oversat af Anders Juel Michelsen. Tegneserie.

Illustrerede værker i samarbejde med andre

Sommer, Mikkel og Tine Flyvholm m.fl.:
Pære-perker-dansk. Høst, 2011.
Aakeson, Kim Fupz:
De gale. Høst & Søn, 2012. Tegneserie.
Aakeson, Kim Fupz :
Men ikke i dag. Gyldendal, 2014. Billedbog.
Lindgren, Astrid:
Mio, min Mio, Gyldendal, 2015. (Mio, min Mio, 1954). Illustrator: Mikkel Sommer. Oversat af Kina Bodenhoff.
Thomsen, Thorstein:
Hadet. Carlsen, 2015. Kunstner Mikkel Sommer.
Kodal, Janus: Døren. Gyldendal, 2016. Kunstner: Mikkel Sommer. Billedbog.
Ajmi, Zakiya: Damen, drengen og anden. Carlsen, 2016. Kunstner: Mikkel Sommer. Billedbog.

Winnie & Leo-bøgerne

Verge, Marianne: Winnie & Leo og Baby og Bøf. Gyldendal, 2017. Kunstner: Mikkel Sommer. Billedbog.
Verge, Marianne: Winnie & Leo bor på et slot. Gyldendal, 2017. Kunstner: Mikkel Sommer. Billedbog.
Verge, Marianne: Winnie & Leo vil have våde vandpytter. Gyldendal, 2019. Kunstner: Mikkel Sommer. Billedbog.

Om forfatterskabet

Links

På siden viser illustratoren sine udgivelser og projekter.
På denne ene af illustratorens to blogs deler han et udpluk af sit seneste arbejde med en mere personlig og eksperimenterende karakter.
På denne blog viser han sin tegneproces og sine skitser ”uden filter” fra alle de illustrationer, han har lavet i bøger og tegneserier.
The Tools Artists Use, 2012-08-29.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Mikkel Sommer

Kilder citeret i portrættet

Interview

Stock, Martine:
Interview med forfatterweb, maj 2015.