isabel allende
Foto: Lori Barra / Gyldendal

Isabel Allende

Jimmi Michelsen, ph.d.-stipendiat. 2003.
Top image group
isabel allende
Foto: Lori Barra / Gyldendal
Main image
Allende, Isabel
Foto: POLFOTO

Indledning

Chilensk/amerikansk forfatter. Har hovedsageligt skrevet romaner.
Allende har udgivet mere end 10 romaner, og det synes stadig at være de stort anlagte og melodramatiske fortællinger, der optager hende. Et centralt tema i Allendes bøger er kvindens kamp for lighed og retfærdighed i en mandsdomineret verden.

 

51761510

Blå bog

  • Født: 2. august 1942 i Lima, Peru.
  • Uddannelse: Journalist.
  • Debut: La casa de los espiritus, 1982 (Åndernes hus. Gyldendal, 1985).
  • Litteraturpriser: Pris for årets roman (Chile), 1983. Pris for årets bog  (Tyskland) 1984. Pris for bedste roman  (Mexico), 1985. Quality Paperback Book Club New Voice (USA), 1986). Pris som årets forfatter (Tyskland), 1986). Pris for bedste udenlandske roman (Portugal), 1987. Library Journals Best Book (USA), 1988). Independent Foreign Fiction Award (England), 1993). Books to Remember Award (USA), 1996. Dorothy and Lillian Gish Prize (USA), 1998.
  • Seneste udgivelse: Ripper. Gyldendal, 2015. (Ripper, 2014). Oversætter: Iben Hasselbalch. Krimi.
Artikel type
voksne

Introduktion

Isabel Allende blev verdensberømt for anden gang, da instruktøren Bille August i 1993 filmatiserede hendes debut- og succesroman Åndernes hus, 1982. Filmen havde nok skønhedsfejl, men cementerede, at den magiske realisme – opfundet af en anden latinamerikaner, Gabriel García Márquez – var kommet for at blive. Genrens verden med folklore og ånder forenet med et skarpt blik på den latinamerikanske nutid lod sig tilsyneladende eksportere til den ganske klode.

”Åndernes hus” blev en instant classic, og selv den førende García Márquez måtte se sig overhalet af Allende – i hvert fald hvad oplagstal angår. I dag har Allende udgivet mere end 10 romaner, og det synes stadig at være de stort anlagte og melodramatiske fortællinger, der optager hende. Med tiden er hendes bøger blevet mere forudsigelige, og begejstringen har ikke været lige stor blandt anmelderne.

Isabel Allende er født 1942 i Lima i Peru, men voksede op i det politisk urolige Chile. Urolighederne kulminerede i 1973 med militærkuppet og mordet på hendes onkel, Salvador Allende, Chiles socialistiske præsident. Mordet og de politiske omstændigheder omkring det danner en vigtig baggrund i ”Åndernes hus” og de efterfølgende bøger Kærlighed og mørke, 1984, Eva Luna, 1987, og Eva Luna fortæller, 1989, som Allende skrev i eksil i det demokratiske Venezuela.

Bag sig har Allende en karriere som journalist, TV-reporter og bladredaktør. Efter militærkuppet emigrerede hun med sin mand til Venezuela, hvor hun fortsatte sit arbejdet som journalist. I eksilet begyndte Allende på et brev til sin hundredårige, døende morfar – et brev som senere blev til slægtskrøniken ”Åndernes hus”.

I dag er Allende bosat i Californien, og det latinamerikanske stof er ikke længere enerådende i forfatterskabet. I eventyrromanen Gulddragens rige, 2003, er vi eksempelvis både i Himalayas bjerge, New York og ved Amazonas i en fortælling om vanskelighederne ved at blive voksen.
Se børneportrættet af Isabel Allende.

Slægtskrøniker og magisk realisme

Åndernes hus er en påkaldelse af den verden af åndemaneri, myte og excentrisk liv, der for Allende var uigenkaldeligt forbi med udvandringen fra Chile. Romanen er en blanding af dagbog, brev, krøniker og øjenvidneberetninger, der sammen med et hav af figurer og handlinger skaber et kalejdoskopisk univers, hvor myter og magi på selvfølgelig vis indgår i hverdagen.

20476974

”Åndernes hus” er ligesom García Márquez’ ”Hundrede års ensomhed”, 1967, både en mytisk slægtskrønike og en historisk samfundsroman. Hos Allende er synsvinklen dog først og fremmest hos kvinderne: den synske forfatter Clara, der er gift med den forhærdede patriark Esteban Trueba. Nivea, som er dybt involveret i kvindesagen i århundredets første årtier, hendes barnebarn Blanca, som forelsker sig i en revolutionær bondesøn, og endelig fortælleren Alba, mærket af det fascistiske diktatur på hele sin krop. De fire kvindeskikkelser bliver i romanen et billede på kvindernes historie i det latinamerikanske samfund – en historie som ender med bevidstgørelse og politisk mod til at gøre op med det mandssamfund, som har undertrykt dem.

De næste bøger – Kærlighed og mørke , Eva Luna og Eva Luna fortæller – fortsætter i sporet efter debuten. Udviklingsromanen ”Kærlighed og mørke” skildrer via en journalists kærlighedshistorie Chile under militærdiktaturets magtudøvelse. I den pikareske roman ”Eva Luna” er hovedpersonen en tjenestepige, som siden bliver fortæller og tør sige diktaturstaten imod. I novellesamlingen ”Eva Luna fortæller” – en rammefortælling med et mylder af magiske skæbneanekdoter – fortæller Eva Luna som en anden Sherazade historier til sin elskede Rolf Carlé, journalist ved en revolutionær avis.

Bøgerne tegner en verden, hvori det overnaturlige – altid fortalt i en nøgtern tone – har lige så stor værdi som det hverdagslige og rationelle, og hvor alting er til stede samtidigt, fortid, nutid og fremtid smelter sammen. Det konglomerat af forskellige livsopfattelser og fortælleformer, der findes i disse fortællinger, hænger ifølge Allende sammen med den latinamerikanske virkeligheds kontrastfyldte karakter. Som det hedder et sted i ”Eva Luna”: ”Mens industrifyrster i hovedstaden diskuterer forretninger over telefonen med deres kompagnoner i andre byer på kloden, er der områder i Andesbjergene hvor levevisen stadig er den samme som den de spanske erobrere bragte med fem århundreder tidligere, og i visse landsbyer i junglen vandrer folk stadig væk nøgne rundt under træerne som deres forfædre i stenalderen” .

Kamp for lighed og retfærdighed

Et centralt tema i Allendes bøger er kvindens kamp for lighed og retfærdighed i en mandsdomineret verden. I Eva Luna antydes tematikken allerede i titlen: Eva betyder liv, Luna (måne) er et symbol på matriarkatets styrke. Således lever flere af romanens kvinder uden mænd eller forsøger at begrænse afhængigheden af dem.

22017306

I det patriarkalske system, kvinderne lever i, er de tvunget til at kæmpe på den eneste måde, de kan: ved at tage kontrol over deres tilværelse, fysisk og spirituelt. Det gør hovedpersonen Eva Luna, som nægter at påtage sig en entydig kønsidentitet, men til gengæld finder en alternativ rolle som fortællerske. Fra sin mor ved hun, at »ordet er et kraftfuldt våben«, et middel til at komme hæmmende vilkår til livs.

Ud af eksilet

I romanen Den uendelige plan, 1991, forlader Allende det eksil-motiv, der har drevet forfatterskabet fra begyndelsen. Handlingen er henlagt til den amerikanske vestkyst efter 2. Verdenskrig og har denne gang en mandlig hovedperson: fighteren og Vietnamveteranen Gregory Reeves. Sent i livet er Reeves nået til den erkendelse, at hans liv har haft for store omkostninger, men på romanens sidste sider er han igen på ret køl takket være en dygtig psykiater. Undervejs i beretningen stiller Allende kritiske spørgsmål til den amerikanske drøm, Reeves har forsøgt at realisere.

23726246

I romanen Portræt i Sepia, 2001, befinder vi os både i San Francisco og Chile i 1800-tallet. Historien er fortalt af den 30-årige fotograf Aurora del Valla, som pga. morens død vokser op hos sin mormor og morfar, siden hos sin rige farmor og nu – da historien fortælles – sidder ensom tilbage efter et falleret ægteskab. Auroras fortælling former sig som en flakkende bevægelse igennem hendes fortid og nutid, og som altid hos Allende berettes om mange andre mennesker og skæbner undervejs i en overdådighed af detaljer om udsøgt mad, møblementer og ekstravagante personager.

»Jeg skriver for at opklare min barndoms gamle hemmeligheder, for at definere min identitet« , siger Aurora del Valla et sted. Ved at fortælle bliver hun selv en demonstration af romanens ide: at bevidsthed om de kræfter, som har formet os som individer, er en forudsætning for handling. Og handling skorter det ikke på hos bogens chilenske kvinder, mødre som døtre, som stolt trodser uskrevne regler og dobbeltmoral i 1800-tallets Sydamerika. Romanen er sidste del af en trilogi, som blev indledt med Åndernes hus og efterfulgtes af Lykkens datter, 1999.

Symbol på den latinamerikanske litteratur

Det er i høj grad Isabel Allendes fortjeneste, at den latinamerikanske roman i dag er kendt verden over. Sammen med nobelprismodtageren García Márquez er Allende blevet et symbol på den gunstige udvikling for kontinentets litteratur siden 1970’erne. En voksende interesse i Vesten for fabulerende og politisk engageret litteratur har ikke gjort udviklingen mindre succesfuld.

Bibliografi

Bøger

Allende, Isabel:
Åndernes hus. 1985. Org. La case de los espíritus, 1982.
Allende, Isabel:
Kærlighed og mørke. 1986. Org. De amor y de sombra, 1984.
Allende, Isabel:
Eva Luna. 1988. Org. Eva Luna, 1987.
Allende, Isabel:
Eva Luna fortæller. 1990. Noveller. Org. Cuentos de Eva Luna, 1990.
Allende, Isabel:
Den uendelige plan. 1992. Org. El Plan Infinito, 1991.
Allende, Isabel:
Paula. 1994. Org. Paula, 1993.
Allende, Isabel:
Afrodite. 1998. Opskrifter og fortællinger. Org. Afrodita: Cuentos, recetas y otros afrodisiacos, 1998.
Allende, Isabel:
Portræt i Sepia. 2002. Org. Retrato en sepia, 2001.
Allende, Isabel:
Lykkens datter. 2001. Org. Hija de la Fortuna, 1999.
Allende, Isabel:
Uhyrernes by. 2002. Org. La ciudad de las bestias, 2002.
Allende, Isabel:
Gulddragens rige. 2003. Org. El reino del dragón de oro, 2003.
Allende, Isabel:
Mit opdigtede land. 2004. Org. Mi país inventado, 2004.
Allende, Isabel:
Pygmæernes skov. 2004. Børnebog. Org. El borque de los pigmeos.
Allende, Isabel:
Zorro. En legende fødes. 2005. El Zorro. Comienza la leyenda, 2005.
Allende, Isabel:
Inés, min sjæls veninde. 2007 (Ines dell Anima Mia, 2006). Roman.
Allende, Isabel:
Summen af vore dage. Erindringer. 2008. (99.4) (2.del af Mit opdigtede land)
Allende, Isabel:
Island beneath the sea. 2010 (83). Roman.
Allende, Isabel:
Øen under havet. Gyldendal, 2011 (La isla bajo el mar). Roman.
Allende, Isabel:
Ørnen og jaguarens eventyr. Gyldendal, 2012. Samlet udgave af: Uhyrernes by; Gulddragens rige ; Pygmæernes skov (La ciudad de las bestias ; El reino del dragón de oro ; El bosque de los pigmeos).
Allende, Isabel:
Mayas dagbog. Gyldendal, 2012. (El cuaderno de Maya).
Allende, Isabel:
Ripper. Gyldendal, 2015. (Ripper, 2014). Oversætter: Iben Hasselbalch. Krimi.

Litteratur om Isabel Allende

Patricia Hart:
Narrative Magic in the Fiction of Isabel Allende. 1989.
Frank-Rasmussen, Elisabeth & Mørk, Helle (red.):
Isabel Allendes forfatterskab. 1994. Uddrag fra forfatterskabet til undervisningsbrug.
Schmidt, Rigmor Kappel:
Magisk realisme. 1997.
Schmidt, Rigmor Kappel:
Magisk realisme og fantastik i Latinamerika. 1997.
Michelsen, Knud & Kappel Schmidt, Rigmor (red.):
Isabel Allende. 1999. I: Forfatterleksikon. Udenlandsk litteratur.
Berit Højberg (red.):
Gads Udenlandske forfatterleksikon. 2001. Korte artikler om ca. 1500 forfattere.
Zerlang, Martin:
Fem magiske fortællere - og et rids af romanens historie i Latinamerika. 2002. Om bl.a. Allende og Garcia Marquéz.
Schmidt, Rigmor Kappel:
Omstændelig, nå nej, overdådig magisk realisme. 2002. I: Standart, 2002, nr. 1.
Nilsson, Ida:
Fattigdom, fest og farver. 1993. I: Standart, 1993, nr. 1.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Isabel Allende

Om forfatteren

Links

Isabel Allendes officielle hjemmeside på engelsk og spansk
Interview fra January Magazine med Isabel Allende.
Netsted om kvindehistorie. Her findes Isabel Allendes biografi, bibliografi samt links til informationer om Isabel Allende på Internettet.
Portræt samt links til Guardians artikler om forfatteren.
Interview med forfatteren.
God portrætartikel
Omfattende interview artikel fra kulturtidsskrifte Salon.com.
Omfattende artikel med udgangspunkt i forfatterens ’Paula’
Flere anmeldelser, fortolkninger og artikler. Søg på Isabel Allende