Socialrealistiske krimier

På flere måder danner Islands fortid baggrund for Indridasons forfatterskab. Stilistisk i den knappe og strenge tone, der er en arv fra sagaerne, og tematisk, da studier af fortidens forsvindingssager er kriminalkommissær Erlendurs store lidenskab. Det essentielle i romanerne er ikke at løse mysterier, at få forbrydere bag lås og slå og lade retfærdigheden ske fyldest. Det vigtige er at afdække sammenhængen mellem fortid og nutid, arv og miljø. Indridason genrebestemmer da også selv sine romaner som socialrealistiske krimier, fordi han altid bevidst vælger et samfundsproblem, som han vil belyse. Indridasons bøger er således ikke klassiske krimier, men snarere samfundsanalyse- og kritik indeholdt i krimiens ramme.

Arnaldur Indridason fortæller, at han aldrig selv har været den store krimilæser, men han har efter sin succes orienteret sig på området og fremhæver krimiforfattere som P. D. James, Elmore Leonard og danske Anders Bodelsen. Det er imidlertid også oplagt at sammenligne hans strenge og dystre stil med populære svenske kriminalforfattere som Åke Edwardsson og Henning Mankell. Der er især et slægtskab mellem Mankells bryske kommissær Wallander og Indridasons Erlendur Sveinsson. Begge er håbløse som privatpersoner, men geniale politimænd, som ikke bare opklarer, hvem der har myrdet hvem, men også afdækker de dybere samfundsmæssige problemer, som ligger til grund for forbrydelserne.

Foreløbigt er kun den tredje og fjerde bog i serien udkommet på dansk, men i 2006 udkommer den sjette og seneste, der er opkaldt efter den islandske sø “Kleifarvatn”. “Kleifarvatn” er den første krimi, der nogensinde er blevet nomineret til Islands Litteraturpris.

Udover kriminalromanerne har Indridason udgivet to skønlitterære romaner: den historiske thriller “Napóleonskjölin” fra 1999 om et fly, der på vej ud af Berlin i 1945 nødlander i en islandsk gletsjer for først at blive fundet 56 år senere af en amerikansk satellit, samt “Bett” fra 2003, en historie om en mand, der under et fængselsophold bruger tiden på at drømme om en femme fatale fra sin fortid.