sabine lemire
Foto: Simon Klein-Knudsen / Gyldendal

Sabine Lemire

cand.mag. Marie Hjørnet Nielsen, Bureauet, januar 2020.
Top image group
sabine lemire
Foto: Simon Klein-Knudsen / Gyldendal

Indledning

Det har altid været en stor del af Sabine Lemires liv at bruge sine hænder, og det skinner igennem i hendes forfatterskab, der ud over børne– og ungdomsbøger består af hobbybøger og bøger om pubertet og sex. Lemire er uddannet designer, og i de historier hun skriver til børn og unge er der ofte bageopskrifter og gode råd til, hvordan man for eksempel kan lave sine egne genbrugsskulpturer. Scenerne i bøgerne er ofte humoristiske, men Lemire skildrer også de udfordringer, man som ungt menneske kan stå over for: tilværelsen som skilsmissebarn, og alt det andet som fylder i en teenagers liv online og offline.

134559047

Blå bog

Født: 1975.

Uddannelse: Danmarks Designskole og Ècole supérieure des arts appliqués Duperré i Paris, 2000.

Debut: Ord for de små. Carlsen, 2009.

Litteraturpriser: Orlaprisen, 2018. Orlaprisen, 2019. Ping-prisen, 2019. Orlaprisen, 2022.

Seneste udgivelse: Mira - #bumser #baby #briller. Gyldendal, 2022. Illustreret af Rasmus Bregnhøi. (Mira-serien, 7).

Inspiration: ”Børn har en fantastisk åben tilgang til deres kreativitet og er gode til at finde på, og se muligheder i ting de ser. Jeg er så heldig at bo sammen med 4 af slagsen og får derfor løbende inspiration fra deres mange ideer.” (Sabine Lemire, lemire.dk).

Artikel type
boern

Baggrund

”Familier! Dem har jeg to af nu. Nogle gange har jeg lyst til at flygte fra den ene til den anden. Problemet er bare, at jeg tit har lyst til at løbe tilbage igen. Det er vel sådan, det er at blive stor. Far og mor er nogle gange helt perfekte og andre gange sindssygt irriterende. Og så er der Jonas. Han er mest bare dejlig. Allerbedste Jonas.”


”MIRA 3 - #KREAKLUBBEN #FAMILIE #KYS”, s. 96.

Sabine Lemire (f. 1975) er uddannet fra Danmarks Designskole og Ècole supérieure des arts appliqués Duperré i Paris i 2000. Hun debuterede i 2009 med hobbybogen ”Ord for de små”, der handler om broderede motiver til de mindste. Siden er det blevet til en stor stak kreabøger, og bøgerne ”365 ting, du kan lave med dit barn”, ”Den store pigebog”, ”365 retter til børnefamilien” og ”Julebogen” er solgt til det tyske forlag ARENA. Tegneserien om Mira er også udkommet i Tyskland.

Lemire havde udgivet en del hobbybøger, før hun tog springet og skabte en tegneserie sammen med Rasmus Bregnhøi, der har illustreret bøgerne. Om sin skønlitterære debut om Mira siger Lemire: ”Jeg føler mig meget heldig at det lige blev Mira, der blev min debut. Hun er blevet taget godt imod, så det har været en fantastisk dejlig start. Jeg føler ikke, at det er nyt for mig, at skrive til børn. Når jeg laver fagbøger, bygger jeg også historier op, der forhåbentligt taler til børn. Så det føles ikke så fjernt fra mit tidligere arbejde.” (Monica Finderup: Miras verden i hashtags og snapshots. www.nummer9.dk, 2018-09-04).

I et interview om legetøjsminder fortæller Lemire, at hun stadig leger som voksen. Faktisk føler hun, at hun leger, når hun arbejder: ”Jeg leger egentlig stadig med de samme ting som voksen, som da jeg var barn. Jeg er så heldig at have et arbejde, hvor jeg jo leger næsten hele tiden. Både når jeg arbejder på min bøger eller når jeg laver workshops for børn.” (Thomas Berger: Legetøjsminder: Forfatter Sabine Lemire. www.skalvilege.nu, 2013-11-14).

Sabine Lemire bor i København med sine børn, og når hun ikke skriver bøger, arbejder hun som stylist og afholder workshops i børnehaver, skoler og på biblioteker via sin virksomhed ”Sabines Salon”. Børn er en stor inspirationskilde for Sabine Lemire. Hun er mor til fire børn i alderen 11 til 20 år, og hun henter løbende inspiration fra deres mange idéer. 

MIRA. #VENNER #FORELSKET #ETÅRIMITLIV

”Nytår! Der er så mange ting, jeg gerne vil i det nye år. Det er umuligt at sove i alt den larm, så jeg sidder her og skriver en liste over mine nytårsønsker. Mor har inviteret Claus og nogle venner til fest. Hun danser, som om hun var en skønhedsdronning, men med læbestift på tænderne. Voksne er virkelig pinlige.”

”Mira”, s. 9.

Mira er både titlen på tegneserien og navnet på hovedkarakteren, som Sabine Lemire har givet stemme til og Rasmus Bregnhøi har skabt det visuelle univers til.  Første bind udkom i 2017. ”Mira” begynder og slutter med nytårsaften. Handlingen strækker sig altså over et helt år med nedslag i Miras liv, og der sker meget på et år i den unge piges liv.

Mira bor alene med sin festlige og til tider pinlige mor. Hun kender ikke sin biologiske far og trangen til at finde ud af, hvem han er, bliver kun større. Det er Miras store drøm at blive blogger, og hun har tre ønsker for det nye år: et sejere værelse, at overtale sin mor til at få en Instagram-profil, så hun kan begynde sit liv som blogger og ikke mindst at blive forelsket. Det er nemlig ikke lykkedes for Mira at blive forelsket, selvom hun ihærdigt har forsøgt. Det er, som om alle omkring hende går rundt og forelsker sig. Miras mor dater på livet løs, og det lader ikke til, at hun har problemer med at forelske sig. Også Miras veninder er optaget af det mystiske fænomen.

53188915

Sammen med den nye smarte pige i klassen laver de en klub, hvor man kun kan blive medlem, hvis man har været forelsket. Mira spørger sin gode ven Louis, om de skal være kærester, men det udvikler sig til at blive en pinlig situation, hvor ingen af dem ved, hvad de skal sige til hinanden, eller hvad de skal lave. Da året er omme, har Mira fået en Instagram-profil, et sejere værelse, og selvom hun stadig ikke har været forelsket, er det faktisk helt ok, for det skal nok komme, når hun er klar. Det er vigtigere at have gode venner.

Det er et år med mange forandringer; venskaberne forandrer sig, Miras krop forandrer sig og længslen efter at kende hendes far vokser. Det er et år præget af ambivalente følelser: På den ene side har Mira stadig lyst til at lege og være barnlig, på den anden side føler hun sig for stor til den slags. Hun føler, at hun burde være klar til forelskelse og kæreste, selvom hun synes, det er meget sjovere med venskaber.

Læseren får indblik i Miras inderste tanker i hendes dagbogsnotater, og vi følger med i hendes digitale liv gennem illustrationerne af Instagram-opslag og sms-beskeder. Bagerst i bogen finder man opskriften på de muffins, som Mira bager. På den måde bliver læseren inviteret til selv at tage del i historien.

MIRA 3 - #KREAKLUBBEN #FAMILIE #KYS

”Kære dagbog,
Nogle gange hader jeg at være hos min far. Jeg troede, at det vil være nemt at have en far, men det er helt anderledes, end jeg regnede med. Det føles ikke, som om vi er i familie. Jeg er bare en gæst i deres familie. Bror er også mega irriterende. Jeg gider ikke at hjælpe ham med hans åndssvage børnespil, når jeg endelig taler med min far. Det virker ikke, som om far forstår mig. Jeg ligner ham heller ikke, hvad hvis han ikke er min far? Jeg mener, min mor har altid haft mange kærester. Måske har hun taget fejl.”


”MIRA 3 - #KREAKLUBBEN #FAMILIE #KYS”, s. 25.

Med tekst af Sabine Lemire og illustrationer af Rasmus Bregnhøi udkom ”MIRA 3 - #KREAKLUBBEN #FAMILIE #KYS” i 2019 som efterfølger til ”MIRA 2 - #HUSBÅD #FAR #KÆRLIGHED”. i 2’eren går Miras drøm om at møde sin far i opfyldelse. Det er nervepirrende sådan at skulle møde sin far for første gang, og en stor omvæltning pludselig at skulle være delebarn. I tredje bog i serien er Mira flyttet på en husbåd med sin mor. Historien tematiserer de blandede følelser, Mira har til sin nye familie, og hvor svært det kan være at vænne sig til at have fået en lillebror og en papmor. Det er ikke, som hun havde forestillet sig at have en far, og hun synes, at de er meget forskellige. Mira får den tanke, at det måske er en anden mand, der er hendes far. Det kan jo være, at hendes mor har husket forkert. Mira forsøger sammen med sin veninde Liva at finde ud af, hvem der er hendes rigtige far.  

En dag møder Mira Livas fætter, og hun kan slet ikke få ham ud af hovedet. For første gang forelsker hun sig. Historien tematiserer også fasen mellem barndom og ungdom, og de ambivalente følelser der følger med, når man opdager, at man ikke længere kun er et barn. Kroppen forandrer sig, selvom man hverken har lyst til at få bryster eller menstruation.

46652703

”Mira elsker fredag” og ”Mira på lejrskole” er selvstændige sidehistorier til tegneserien. ”Mira på lejrskole” er en interaktiv historie, hvor læseren selv bestemmer, hvordan Miras tur udvikler sig. Også tegneserien har flere elementer, hvor læseren inddrages i historiens univers. Miras Instagram-konto eksisterer også i virkeligheden, hvilket gør det muligt at kommentere og følge med i hendes liv, når bogen er slut.

På den måde lever historien videre uden for bogsiderne. Samme virkemiddel benyttede den norske ungdomstv-serien Skam sig af: sideløbende med at tv-serien kørte i fjernsynet, kunne man følge karaktererne på Instagram og på den måde blev det fiktive univers flyttet endnu tættere på den virkelighed, som læserne og tv-seerne befinder sig i.

 

 

 

Lola og bandet

”Bent Bas er den sødeste lærer på skolen. ”Alle kan lære at spille på noget,” siger han altid. Bare man kan bruge et rasle-æg, så er Bent glad. Lola og Uma kan høre snak uden for musiklokalet. Uma lister hen til døren og lytter. Der er fem minutter til klokken er to. ”Det lyder som om, der er mange,” siger Uma. Lola smiler. ”Sejt! Næsten som i tv.” Klokken to åbner Uma døren. ”Hvem kom først?” spørger hun. Flere råber: mig! Mig! Mig!”

”Lola og bandet”, s. 12.

Sabine Lemires ”Lola og bandet” udkom i 2019 som en del af Gyldendals uddannelsesserie ”Læs løs 6”. Bogen har lixtal 12 og henvender sig til læsere i indskolingsalderen.

Uma skal sove hos Lola, de har lavet et band og skal øve en ny sang. Sangen handler om venskab. Men de mangler en, som kan spille på trommer. De beslutter sig for at lave et opslag på skolen. Lola kan egentlig godt lide, at de bare er de to, men hun kan ikke få sig selv til at sige, at hun synes, at de skal fortsætte med at være en duo. Uma fornemmer, at Lola virker lidt nedtrykt.

En lang kø danner sig uden for døren til skolens musiklokale, hvor de afholder en audition. I flere timer kommer klassekammeraterne og spiller på deres instrumenter. Til sidst er pigerne så trætte, at de ikke orker mere, og ind ad døren kommer Otto, som kalder sig selv for DJ. Lola tænker, at Otto er pæn, men Uma mener ikke, at de skal bruge en DJ, men så tænder Otto sin telefon og spiller nogle seje rytmer for dem.

46455541

Uma går med til at give Otto og trommeslageren Aya lov til at være med i bandet. Bandet får tilbuddet om at spille til en fest på skolen, problemet er bare, at de kun har to uger og næsten ikke har øvet. De øver hver dag efter skole. Musiklæreren præsenterer bandet for publikum, ”tag godt imod UM LALA!”, siger han. Koncerten er en succes. Alle danser.

Bogen er skrevet i et gentagende, enkelt og ligefremt sprog. Historien skildrer glæden ved at skabe noget i fællesskab med andre og turde kaste sig ud i det ukendte, selvom man er skeptisk og usikker. I samme serie findes også ”Lola liker Uma”, som handler om at ville være venner med den nye populære pige i klassen, og hvordan man får hende til at lægge mærke til sig.

Illustrationerne i ”Lola og bandet” er tegnet af Jenz Koudahl. De skæve og finurligt tegnede scener underbygger teksten og gør det let at leve sig ind i historien.

Noa og Nora laver mad

””Ærter er fine”, siger Noa og tager en stor gryde. Han fylder den med vand. Nora tager en pande. ”Er I allerede i gang?” siger mor. ”Husk, at der skal salt og olie i vandet”. Nora lægger bacon på panden. Det syder.”

”Noa og Nora laver mad”, s. 17.

”Noa og Nora laver mad” (2019) er en illustreret billedbog med tekst af Sabine Lemire. Historien begynder med, at Noa selvsikkert siger, at i dag vil han lave mad. Nora kommer på besøg, og Noa overbeviser hende om, at de skal lege kokke, der laver fin mad. De ved ikke helt, hvad de skal lave, så de kigger i køleskabet for at se, om der er noget, de kan bruge. De finder ingredienserne til at lave en pastaret. Nora synes ikke, at der skal ærter i retten, men det er Noa ikke enig i, han kan nemlig godt lide ærter. Noa prøver at overtale hende til at smage, og Nora snuser til ærten, men så smutter den op i næsen. De er flade af grin, og Noas mor må hjælpe med at få ærten ud. De deler måltidet med Noas familie, Nora putter tre ærter i munden og finder ud af, at hun godt kan lide ærter.

46931777 

”Noa og Nora laver mad” er en letlæsningsbog i Carlsens Læsestart-serie og har lixtal 6. I samme univers findes bøgerne ”Noa bygger en raket”, ”Nora bager en kage”, ”Nora og Nora i skoven”. Illustrationerne består af en kombination af fotografier og tegninger, og det er et både overraskende og livagtigt udtryk, som illustratoren Jenz Koudahl har skabt. De ordløse sider, hvor billederne får lov til at tale for sig selv, er med til at gøre historien endnu mere stemningsfyldt.

Bogen tematiserer glæden ved at lave mad og dele måltidet med andre. Madlavning behøver ikke at være en sur pligt, tværtimod kan det blive til en kreativ og social aktivitet, hvis man som Noa og Nora gør det til en leg. For Noa og Nora bliver madlavning til en underholdende og lærerig leg, der også udfordrer deres sanser og smagsløg.

Et andet tema er, hvad der sker, når man er åben og nysgerrig over for at prøve nye ting som at smage på noget, man ved første øjekast ikke tror, at man kan lide. Det kunne jo være, at man fik smag for det.

Genrer og tematikker

En gennemgående tematik i Sabine Lemires historier er glæden ved at skabe noget kunstnerisk eller kreativt med sine hænder i fællesskab med andre: I ”Lola og bandet” er det musikken, som klassekammeraterne samles om, i ”Noa og Nora laver mad” er det maden, som de laver sammen og deler med familien. Mira- tegneserien indeholder et hav af kreative aktiviteter, man kan lade sig inspirere af, som i scenen i ”MIRA 3 - #KREAKLUBBEN #FAMILIE #KYS”, hvor Mira og vennerne skaber skulpturer ud af skrald. På sidste side i hver bog finder man bageopskrifter og inspiration til selv at gå i gang med de aktiviteter, som karaktererne i bøgerne laver.

Kreativiteten er til stede i alt, hvad Sabine Lemire arbejder med, og det var også i arbejdet med den kreative bog ”Den store pigebog”, at idéen til tegneserien om Mira opstod: ”Da jeg lavede en kreativ bog, der hedder Den store pigebog, arbejdede Rasmus og jeg sammen om en lille stribe, der startede hvert kapitel. Den lille pige blev starten til Mira. Rasmus og jeg har talt og talt igennem lang tid om, hvordan hun skulle være og hvad tegneserien skulle kunne. Da vi gik i gang, havde vi en ide om at tekst og tegning skulle udvikles sammen. Det viste sig at være alt for besværligt, da tegningerne skulle ændres alt for mange gange, når teksten blev redigeret. I stedet arbejder vi nu tæt sammen om hele processen.” (Monica Finderup: Miras verden i hashtags og snapshots. www.nummer9.dk, 2018-09-04).

I Mira-tegneserien skildres alt det, som optager unge både online og offline; når de er kreative med hænderne, og når de chatter med vennerne, om de skrøbelige venindeforhold og den spirende forelskelse. Et tema er også at vokse op som delebarn, og hvordan det er at skulle navigere i de forskelligartede relationer til både papforældre og halvsøskende.

Det vigtigste for Sabine Lemire har været at dykke ned i små og store problemer som børn kan forholde sig til, fortæller hun: ”Ikke nødvendigvis fordi de selv har prøvet at være i Miras situation, men fordi de kender til den verden Mira er i. Jeg prøver at skrive tæt på, hvordan jeg oplever børns hverdag i dag. Deres kommunikation, relationer, venskaber osv.” (Monica Finderup: Miras verden i hashtags og snapshots. www.nummer9.dk, 2018-09-04).

Lemire forsøger at holde det svære i baggrunden, så det ikke bliver for uoverskueligt. ”Hvis ens forældre lige er blevet skilt, kan det være rart at læse om skilsmissebørn, uden at det egentlig handler om det, som andet end et vilkår.” (Monica Finderup: Miras verden i hashtags og snapshots. www.nummer9.dk, 2018-09-04).

Beslægtede forfatterskaber

Sabine Lemires forfatterskab er kendetegnet ved, at historierne inviterer læserne til at være medskaber enten i form af kageopskrifter, som karaktererne bager, og som man selv kan afprøve eller som i ”Mira på lejrskole”, hvor læseren selv kan bestemme handlingen. Bøger, hvor man selv kan bestemme handlingen, gjorde også indtryk på Lemire, da hun var barn. I et interview nævner hun en serie, der hedder ”du er hovedpersonen”, som er en børnebogsserie skrevet af forskellige forfattere og som udkom i årene 1985-1989. En titel på en bog i serien er ”Du er hovedperson i Sabotage” af Jay Leibold skrevet i 1987. Om serien siger Lemire: Man skulle selv som læser være med til at vælge handlingen i bøgerne. Jeg læste dem sammen med mine veninder og vi diskuterede, hvad vi skulle gøre. I virkeligheden var de lidt som et spil for os.” (Pernille Hartfelt: Sabine Lemire - en forfatter du skal kende. Københavns biblioteker, 2019-05-31). Siden er der blevet skrevet mange børne- og ungdomsbøger med interaktive historier.

Som et nutidigt eksempel på en historie, hvor læseren skal vælge, hvordan historien udvikler sig, er ”Fest i klubben” skrevet af Dorte Schou i 2015. Venskaber og især veninderelationer er et gennemgående tema i Lemires historier, hvilket også er et tema som ”Fest i klubben” berører. I bogen er læseren hovedpersonen Alma, som skal til fest i klubben med sin bedste veninde Mille, men klassens populære pige kommer imellem veninderne, og læseren skal afgøre, hvordan historien udvikler sig.

I samme interview nævner Lemire børnebogen ”Overkøje/Underkøje” skrevet af Karen Vad Bruun i 2019. Omdrejningspunktet for historien er en klasse, som tager på lejrskole og deres oplevelser med at være af sted. Historien har således også tematiske ligheder med ”Mira på lejrskole”. Om ”Overkøje/Underkøje”, siger Lemire: Den sendte mig direkte tilbage på lejrskole i 5. klasse. Stemninger og sprog er vældig fint.” (Pernille Hartfelt: Sabine Lemire - en forfatter du skal kende. Københavns biblioteker, 2019-05-31).

En anden bog, som Lemire nævner, er ”Kittes køkkenhave” skrevet af Signe Kjær i 2017. Om bogen siger Lemire: Der er nogle bøger, hvor tegningerne bliver selvstændige historier, ved siden af teksten. Den slags bøger elsker jeg, det gjorde jeg også som barn. Jeg er vild med Signes tegninger.” (Pernille Hartfelt: Sabine Lemire - en forfatter du skal kende. Københavns biblioteker, 2019-05-31). Illustrationerne i Lemires billedbøger spiller også en central rolle, de er stemningsmættede og underbygger dialogerne, og flere af scenerne er ordløse, hvor det er billederne, der formidler historien.

”35 kilos håb” af den franske forfatter Anna Gavalda er en ungdomsbog, som Lemire fremhæver:Det er en utrolig fin ungdomsroman, som jeg har læst flere gange. Bliver rørt og græder hver gang.” (Christina Merolli: Sabine Lemires rejsetips til Paris. Merollismicropolis, 2017-05-24). Bogen blev udgivet i 2014 og fortæller historien om en 13-årig dreng, der kun er lykkelig, når han pusler med sit værktøj og sine opfindelser. Drengen har skaberglæde, opfindsomhed og kreativitet tilfælles med alle karaktererne i Lemires historier.

Bibliografi

Børnebøger

Lemire, Sabine: Leo og My. Alvilda, 2017. Illustreret af Jenz Koudahl.
Lemire, Sabine: Nora bager en kage. Carlsen, 2017. Illustreret af Jenz Koudahl.
Lemire, Sabine: Noa bygger en raket. Carlsen, 2017. Illustreret af Jenz Koudahl.
Lemire, Sabine: Leo gider ikke være en god ven. Alvilda, 2017. Illustreret af Jenz Koudahl.
Lemire, Sabine: Lola liker Uma. Gyldendal, 2018. Illustreret af Jenz Koudahl.
Lemire, Sabine: Noa og Nora laver mad. Carlsen, 2019. Illustreret af Jenz Koudahl.
Lemire, Sabine: Noa og Nora i skoven. Carlsen, 2019. Illustreret af Jenz Koudahl.
Lemire, Sabine: Lola og bandet. Gyldendal, 2019. Illustreret af Jenz Koudahl.
Lemire, Sabine: Billy, Sulajma og Jack og mysteriet om en heks. Gads Børnebøger, 2021. Illustreret af Jenz Koudahl. (Gad - læs selv).
Lemire, Sabine:
Toiletterne. Gad, 2022. (Årgang 2022 - Hemmeligheder).
Lemire, Sabine:
Jørgen Pingvin bygger en hund, der hedder Arne. Gad, 2022. Illustreret af Rasmus Bregnhøi. (Jørgen Pingvin, 1).
Lemire, Sabine:
Jørgen Pingvin bygger noget, der kan flyve meget højt. Gad, 2022. Illustreret af Rasmus Bregnhøi. (Jørgen Pingvin, 2).
Lemire, Sabine:
Læs 20 minutter om dagen: Billy, Sulajma og Jack opklarer mysterier. Gads Børnebøger, 2022. Illustreret af Jenz Koudahl.

Mira-serien

Lemire, Sabine: Mira. Gyldendal, 2017. Illustreret af Rasmus Bregnhøi. (1).
Lemire, Sabine: Mira - #husbåd #far #kærlighed. Gyldendal, 2018. Illustreret af Rasmus Bregnhøi. (2).
Lemire, Sabine: Mira på lejrskole. Gyldendal, 2019. Illustreret af Rasmus Bregnhøi.
Lemire, Sabine: Mira - #kreaklubben, #familie, #kys. Gyldendal, 2019. Illustreret af Rasmus Bregnhøi. (3).
Lemire, Sabine: Mira elsker fredag. Gyldendal, 2019. Illustreret af Rasmus Bregnhøi.
Lemire, Sabine: Mira - #rejse #Paris #savn. Gyldendal, 2020. Illustreret af Rasmus Bregnhøi. (4).
Lemire, Sabine: Miras jul. Gyldendal, 2020. Illustreret af Rasmus Bregnhøi.
Lemire, Sabine: Mira - #fest, #løb, #fredag. Gyldendal, 2021. Illustreret af Rasmus Bregnhøi. [5].
Lemire, Sabine:
Mira - #børn #imod #voksne. Gyldendal, 2021. Illustreret af Rasmus Bregnhøi. (6).
Lemire, Sabine:
Mira - #bumser #baby #briller. Gyldendal, 2022. Illustreret af Rasmus Bregnhøi. (7).

Allerbedste Molly - serie

Lemire, Sabine: Allerbedste Molly og den nye skole. Gyldendal, 2020. Illustreret af Signe Kjær. (1).
Lemire, Sabine: Allerbedste Molly og drømmeværelset. Gyldendal, 2020. Illustreret af Signe Kjær. (2).
Lemire, Sabine: Allerbedste Molly - på telttur med klassen. Gyldendal, 2021. Illustreret af Signe Kjær. (3).
Lemire, Sabine:
Allerbedste Molly - og en næsten rigtig kat. Gyldendal, 2022. Illustreret af Signe Kjær. (4).
Lemire, Sabine:
Allerbedste Molly - har ingen venner. Gyldendal, 2022. Illustreret af Signe Kjær. (5).

Fagbøger

Lemire, Sabine: Ord for de små. Carlsen, 2009.
Lemire, Sabine: Fødselsdagsbogen: en inspirationsbog til børnefødselsdage fra 0-10 år. Carlsen, 2010. Illustreret af Sabine Lemire og Monica Bach.
Lemire, Sabine: Bamser lav dine egne tøjdyr. Carlsen, 2012.
Lemire, Sabine: Miniverdener: en byggebog. Carlsen, 2012. Illustreret af Sabine Lemire og Iben Kaufmann.
Lemire, Sabine: 365 ord. Carlsen, 2012.
Lemire, Sabine: 365 ting, du kan lave med dit barn. Carlsen, 2012.
Lemire, Sabine: Fastelavnsbogen. Carlsen, 2012. Illustreret af Sabine Lemire og Monica Bach.
Lemire, Sabine: Blomsterbogen. Carlsen, 2013. Illustreret af Sabine Lemire, Monica Bach, m.fl.
Lemire, Sabine: Julebogen: pynt, gaver, mad. Carlsen, 2013. Illustreret af Sabine Lemire og Louise Kontala. Lemire, Sabine: Den store
Lemire, Sabine: Den store pigebog: syn, tegn, strik, design. Carlsen, 2014. Illustreret af Sabine Lemire, Monica Bach, m.fl.
Lemire, Sabine: 365 retter til børnefamilien. Carlsen, 2014. Illustreret af Louise Kontala, m.fl.
Lemire, Sabine: Uhyggelige fester. Carlsen, 2014. Illustreret af Sabine Lemire og Monica Bach.
Lemire, Sabine: Børnetøj: design, syvejledninger, mønstre. Carlsen, 2015. Illustreret af Sabine Lemire og Trine Bukh.
Lemire, Sabine: Kulturkuffert: et projekt under Kulturministeriet. Kulturstyrelsen, 2015.
Lemire, Sabine: Sabines pomponer. Carlsen, 2015.
Lemire, Sabine: Klæd dig ud: lav masker og kostumer til dine børn. Carlsen, 2016.
Lemire, Sabine: 365 lege til børn. Alvilda, 2017. Illustreret af Sabine Lemire og Trine Bukh.
Lemire, Sabine: Weekend: kreative projekter til børn og deres voksne. Gyldendal, 2017. Illustreret af Sabine Lemire og Trine Bukh.
Lemire, Sabine: Kreabogen. Carlsen, 2017. Illustreret af Sabine Lemire, Louise Kontala, m.fl.
Lemire, Sabine: Hvad er sex? En bog om kys, knald og kærlighed til børn og deres voksne. Gyldendal, 2018. Illustreret af Rasmus Bregnhøi og Simon Klein Knudsen.
Lemire, Sabine: Opfør dig ordentligt – og vær en god ven: også når du er online. Carlsen, 2018. Illustreret af Rasmus Bregnhøi.
Lemire, Sabine: Guide til piger. Alvilda, 2018.
Lemire, Sabine: Se - peg - tal om billeder til de mindste. Gad, 2021.
Lemire, Sabine og Louise Gram:
Feministisk kreabog. Gad, 2022.

Om forfatterskabet

Web

På Sabine Lemires hjemmeside kan man følge med i de nye projekter, som hun arbejder på.

Sociale medier

Instagram: sabine_lemire, mira_lemire

Kilder citeret i portrættet