Sussi Bech
Foto: Tycho Gregers/Ritzau Scanpix

Sussi Bech

Steffen Kronborg, 1999.
Top image group
Sussi Bech
Foto: Tycho Gregers/Ritzau Scanpix
Main image
Bech, Sussi
Foto: Mogens Ladegård

Indledning

Dansk tegner og forfatter.

Fra vore dage til oldtidens faraoner er der 3000 år. Men når Sussi Bech (f. 1958) sætter sig til arbejdsbordet i tegnestuen Gimle, mister de store afstande deres betydning. Sussi Bech ved, at et levende og troværdigt persongalleri er en af forudsætningerne for en vellykket fortælling - uanset om den foregår i nutiden eller i fortiden. Derfor bestræber hun sig altid på at gøre sine personer så livagtige, at læseren har en følelse af at kende dem personligt. Fornemmelsen af nærvær giver læseren mulighed for indlevelse i handlingen og er en af hemmelighederne bag tegnerens succes.

 

47875196

Blå bog

Født: 1958 i Birkerød.

Uddannelse: Uddannet på Danmarks Designskole i København

Debut: Zainab. Interpresse, 1985. (Tegneseriealbum).

Priser: Det danske Tegneseriekonvents pris, 1990.Børnebibliotekarernes Kulturpris, 1990. Det danske Tegneseriekonvents pris, 1992. Ping-Prisen, 1994.Det danske Tegneseriekonvents pris, 1995. Orla-prisen, 2005. Statens Kunstfond. Arbejdslegat, 2007 og 2008. “Årets Kunstner” i Birkerød, 2006. Adamsonstatyetten (Svenska Serieakademin), 2015.

Seneste udgivelse: Gravrøverens lærling. Eudor, 2020.

 

Artikel type
illustratorer

Langt væk - tæt på

Fra Nørrebro til Ægypten er der 3000 kilometer. Og fra vore dage til oldtidens faraoner er der 3000 år. Men når Sussi Bech (f. 1958) sætter sig til arbejdsbordet i tegnestuen Gimle, mister de store afstande deres betydning. For under hendes hænder kommer fortidens skikkelser til live og bliver lige så virkelige som menneskene hos købmanden henne på hjørnet.

Sussi Bech ved, at et levende og troværdigt persongalleri er en af forudsætningerne for en vellykket fortælling - uanset om den foregår i nutiden eller i fortiden. Derfor bestræber hun sig altid på at gøre sine personer så livagtige, at læseren har en følelse af at kende dem personligt. Fornemmelsen af nærvær giver læseren mulighed for indlevelse i handlingen og er en af hemmelighederne bag tegnerens succes.

Lyst til at tegne og fortælle

Næsten alle Sussi Bechs tegneserier foregår i oldtidens Ægypten. Interessen for historie og fjerne kulturer blev grundlagt allerede i skoletiden, hvor Sussi stiftede bekendtskab med Peter Groves ungdomsromaner fra det gamle Ægypten og med Mika Waltaris store roman Sinuhe Ægypteren. Senere fulgte en lang række fagbøger om Ægyptens oldtid, og i en periode overvejede Sussi Bech faktisk at læse til ægyptolog. Bl.a. tilbragte hun mange timer i Glyptotekets ægyptiske samling, hvor hun tegnede statuer, relieffer og masker - studier, der senere fik betydning for udformningen af hovedrolleindehaveren i Nofret -serien. Det blev dog aldrig til noget med ægyptologistudiet, og i stedet valgte Sussi Bech at læse på Skolen for Brugskunst, hvorfra hun afsluttede sin uddannelse i 1983.

27560237

Sussi har altid haft lyst til at tegne og til at fortælle en historie. Allerede da hun var 2 år, lavede hun sin første tegning - og siden har hun tegnet uafbrudt. Som 11-12-årig vandt hun flere tegnekonkurrencer, og sammen med søsteren Bente skrev og tegnede Sussi Bech forskellige tegneserieberetninger, inspireret af såvel Tusind og én nats eventyr som Carl Barks´ Anders And -fortællinger. En af teenageårenes tegneserieudfoldelser fandt sågar vej til Birkerød Avis under titlen Birkerødderne : en række korte, satiriske historier med Sussis egen familie i hovedrollen.

Det begyndte i Bagdad - Dalila og Zainab

I gymnasieårene udmøntede Sussi Bechs interesse for oldtiden og for tegneserien sig i en lang, afsluttet fortælling med Ur og Bagdad som baggrund for begivenhederne. Dalila den Drevne hed værket, som i 1993 blev udgivet i 2 bind af forlaget Ultima. Efter gymnasiet kom Sussi i kontakt med forlaget Interpresse, hvor man gerne ville udgive et album med figurerne fra Dalila den Drevne. Hovedpersonen i den nye historie blev Dalilas datter, Zainab, og i 1985 udkom albummet af samme navn. Zainab blev øjeblikkeligt en stor publikumssucces, og førsteoplaget på 10.000 eksemplarer blev hurtigt udsolgt.

Tegneren selv var dog ikke helt tilfreds med beretningen om den udspekulerede Zainab, der ved en blanding af list og snarrådighed opnår det, hun vil. For det første var tegnestilen i albummet lidt for kraftigt påvirket af Tintin -tegneren Hargé´s "klare linje"; og desuden kneb det måske en smule med at finde frem til den umiddelbare fortælleglæde, som Sussis tidligere projekter rummede i så rigelige mængder.

"Fortællingen var for tynget af, at jeg ville fortælle læseren en masse om islam, stridighederne mellem sunni- og shia-muslimer og 800-tallets Bagdad - og til sidst var der ikke plads til at fortælle en spændende historie", siger hun selv om værket. Men i tegnerens næste albumprojekt var fortælleglæden til gengæld igen til stede i fuldt omfang.

En strid kvinde med ben i næsen

Sussi Bechs foreløbige hovedværk er beretningen om Nofret, prinsessen fra Kreta, der gang på gang ufrivilligt kastes ud i nye eventyr. Handlingen i albumserien udspilles i Mellemøsten omkring år 1360 f.Kr., på et tidspunkt, hvor Ægypten befandt sig midt i et religiøst opbrud. Under farao Akhnaton blev de traditionelle dyreguder afskaffet, og solguden Aton blev gjort til den eneste sande gud. Processen var langtfra problemfri, og det er bl.a. religionsstridighederne omkring Akhnatons hof, der leverer råmaterialet til intrigerne i Nofret -serien.

Men selv om seriens handling ligger tæt på den historiske virkelighed, og selv om flere af tidens historiske personer optræder som bifigurer i serien, er Nofret ikke historieskrivning. Hovedpersonen er frit opfundet til lejligheden, og valget af en kretensisk prinsesse er helt bevidst fra forfatterens side. For det første oplever Nofret Ægypten på samme måde som læseren, med en fremmeds øjne; og for det andet ligger der en pointe i at bringe en person fra det kvindedominerede Kreta ind i den mere mandsdominerede kultur i Ægypten. Det kan næsten ikke undgå at give problemer!

Første gang læseren møder Nofret, arbejder hun som ´´danserinde´´ på et værtshus i oldtidens Ægypten. Albummet fortæller, hvordan Nofret er havnet i den situation - og hvordan hun slipper ud af den. Det er bestemt ikke let for en ung, enlig kvinde at klare sig i datidens barske verden, så Nofret bliver nødt til både at lyve og stjæle for at slå sig igennem. Men det gør hun også ganske udmærket. Nofret er både frækkere og har mere personlighed end Zainab, og hun får brug for begge dele i seriens følgende bind.

Under opholdet i Ægypten involveres Nofret i striden mellem farao Akhnaton og de tidligere så mægtige Amon-præster, og det er ikke ufarligt. I den fantastisk flot tegnede og dygtigt konstruerede Den sidste Minos vender Nofret fra Ægypten hjem til Kreta for at blive dronning over øen. Men forræderi og et vulkanudbrud kuldkaster Nofrets planer, og hun må flygte fra øen. I Syrien bliver Nofret en brik i magtkampen mellem de stridende parter, og det er kun med nød og næppe, hun slipper væk med livet i behold.

20359137

I seriens syvende bind, Med døden om bord, er Nofret atter på vej mod Ægypten, hvor hun møder gamle bekendte - igen med livet som indsats! Tilbage i Ægypten slår Nofret følge med den charmerende gravrøver Senep, og dette bekendtskab giver anledning til en del farlige situationer for vores heltinde. Men det er dog først, da Nofret i seriens niende bind overtager søsteren Kiyas rolle som faraos andenhustru, at hendes problemer for alvor begynder.

Nofret befinder sig konstant i brændpunktet for en række verdenshistoriske begivenheder, og det giver Sussi Bech lejlighed til at fylde sine fortællinger med historiske facts. Men hendes tegneserier skal ikke læses som lærebøger i ægyptologi. Arbejdet med detaljerne er ganske vist vigtigt, fordi detaljerne er med til at skabe den atmosfære, der bærer fortællingerne. Derfor går Sussi Bech også meget op i at fange de forskellige genstandes og kulissers væsen i sine tegninger. Men først og fremmest drejer det sig om at gøre personen Nofret så overbevisende og troværdig, at læseren interesserer sig for, hvordan det går hende. For selv om vi befinder os i en malstrøm af kaotiske omvæltninger i oldtidens Middelhavsriger, er og bliver disse begivenheder dog kun baggrunden for historien om pigen/kvinden Nofret.

En mere voksen og moden dame

Også to-binds serien Aida Nur foregår i Ægypten - men denne gang i 1920´erne. Ideen til historien fik tegneren, da hun læste en bog om fundet af Tut Ank Amons grav i 1922. Oprindelig var det tanken, at et par engelske arkæologer skulle have hovedrollen i fortællingen; men da Sussi Bech fandt på at koble gravfundet sammen med beretningen om en cabaretdanserinde i datidens Kairo, udviklede historien sig til at blive en rigtig krimi-gyser.

Danserinden Aida Nur rodes ind i en indviklet affære om smugleri af kostbare antikviteter, og hun må igennem en stribe blodige og dramatiske hændelser - heriblandt flere attentatforsøg - før hun omsider kan ånde lettet op. Det er lykkedes Sussi Bech at få den komplicerede intrige med mange indlagte overraskelser til at hænge fint sammen, og læseren sluger de to albums i ét stræk.

Aida Nur har en voksen kvinde som sin hovedperson, og serien henvender sig lige så meget til voksne som til unge. Men herved følger serien blot udviklingen i Nofret -serien, der også med tiden er blevet mere voksen sammen med sin hovedperson. ´´Jeg håber ikke, jeg mister mine læsere blandt børnene´´, siger tegneren, ´´men jeg vil ikke gå på kompromis for at holde på dem. Handlingen skal være, så jeg selv kan gå op i den med liv og sjæl.´´

Men det er ikke bare hovedpersonerne, der har ændret karakter hos Sussi Bech. Også tegnestilen har hen ad vejen udviklet sig, så den i dag ligger meget langt fra stilen i det første Nofret -album. Sussi Bech har ikke ændret sin stil radikalt; men hun har arbejdet med udtrykket, så det i dag befinder sig på et højt internationalt niveau. Derfor er der heller ikke noget mærkeligt i, at både Nofret og Aida Nur er oversat til andre sprog og udgivet i en række lande, bl.a. Sverige, Tyskland, Frankrig, Holland - og Indonesien!

Ind i eventyret, ud på internettet

Sideløbende med arbejdet på Nofret -serien, har Sussi Bech lavet en tegneserie over eventyr-fortællingen De vilde svaner. Historien er baseret på såvel H.C.Andersens som brødrene Grimms eventyr om den onde heks, der forvandler seks kongesønner til svaner. Sønnerne kan kun blive mennesker igen, hvis deres søster laver særke af brændenælder til dem, og under dette arbejde må hun ikke sige et ord - for så vil hendes brødre dø!

Sussi Bech genfortæller eventyret loyalt og med en fin sans for eventyrgenrens sprogtone. Men den psykologiske indlevelse, som ellers er en af Sussis stærke sider, er uforenelig med folkeeventyrets stærkt stiliserede univers, og det giver indholdet et noget uformidlet præg.

Billederne i albummet bygger bl.a. på inspirationen fra en rejse til den franske middelalderby Carcasonne og er noget mere realistiske, end man er vant til fra Sussi Bechs side. Grafisk fremstår De vilde svaner knap så prægnant som Nofret -serien, men albummet rummer mange flotte enkeltscener og føjer sig fint ind i den samlede produktion. Albummet er professionelt arbejde af høj kvalitet og er da også som Sussis øvrige værker resultatet af 8 timers koncentreret indsats ved tegnebordet hver dag. Arbejdsdagene er delt mellem hjemmet i Birkerød og tegnestuen Gimle i København, hvor Sussi deler arbejdsplads med 13 andre tegnere.

Sussi Bech har i tidens løb modtaget en stribe hædersbevisninger for sine serier. I 1990 modtog hun de danske børnebibliotekarers kulturpris; samme år blev Nofret -albummet Den sidste Minos kåret som årets bedste tegneserie på Det Danske Tegneseriekonvent. I 1990, 1992 og i 1995 kårede konventet Nofret som årets tegneseriefigur. Og i 1994 modtog Sussi Bech den eftertragtede danske tegneseriepris, Ping-prisen. Det er en enestående flot række af hædersbevisninger for en dansk tegner - og den er helt fortjent.

Sussi Bech er en af de bedste og mest selvstændige danske serietegnere. Og så har hun i ganske usædvanlig grad formået at få sine interesser og sin kunst til at gå op i en højere enhed, hvad bl.a. hendes plads i bestyrelsen i Dansk Ægyptologisk Selskab samt hendes talrige tegninger til foreningens blad Papyrus vidner om. For Sussi Bech er der intet modsætningsforhold mellem fortid og nutid, og derfor er det også helt naturligt at finde en hjemmeside på internettet, viet til prinsessen fra oldtidens Kreta: Nofret. På internet-adressen: www.nofret.dk kan man læse mere om Nofret, om Sussi Bech og om hendes tegneserieproduktion i øvrigt. Se linksamlingen for flere links.

Bibliografi

Bech, Sussi:
Zainab. 1985 (te)
Bech, Sussi: Gravrøverens lærling. Eudor, 2020.

Nofret

Bech, Sussi:
Flugten fra Babylon. 1986 (te) 1. del af serie
Bech, Sussi:
Amons gemalinde. 1987 (te) 2. del af serie
Bech, Sussi:
Kætterkongens hof. 1988 (te) 3.del af serie
Bech, Sussi:
Den sidste Minos. 1989 (te) 4. del af serie
Bech, Sussi:
Rejsen til Hattusas. 1991 (te) 5. del af serie
Bech, Sussi:
Den hemmelige traktat. 1992 (te) 6. del af serie
Bech, Sussi:
Med døden om bord. 1993 (te) 7.del af serie
Bech, Sussi:
Gravrøverne. 1995 (te) 8. del af serie
Bech, Sussi:
Nattens hævner. 1998 (te) 9. del af serie
Bech, Sussi:
Kiya. 2001 (te) 10. del af serie
Bech, Sussi:
Bagholdet i Tempelsøen. 2004 (te) 11. del af serie
Bech, Sussi: Nofret : Flugten fra Babylon, Amons gemalinde, Kætterkongens hof. Eudor, 2018. (Nofret - samlede historier ; 1).
Bech, Sussi: Nofret : Den sidste Minos, Rejsen til Hattusas, Den hemmelige traktat. Eudor, 2019. (Nofret samlede historier ; 2).
Sussi: Nofret : Med døden om bord, Gravrøverne, Nattens hævner. Eudor, 2019. (Nofret samlede historier ; 3).
Bech, Sussi: Nofret : Kiya, Bagholdet i Tempelsøen, Nilens fange. Eudor, 2020. (Nofret samlede historier ; 4

Aida Nur

Bech, Sussi:
Døden i Cairo. 1991 (te) 1. del af serie
Bech, Sussi:
I Anubis´ skygge. 1993 (te) 2. del af serie

Daila den Drevne - Fra Sussi Bechs arkiv

Bech, Sussi:
Ballade i Bagdad. 1993 (te) 1. del af serie
Bech, Sussi:
Tyven fra Cairo. 1993 (te) 2. del af serie

Andre udgivelser:

Hvor går du hen? 1982. Hæfte, tegnet for Undervisningsministeriet.
Gammel kærlighed ruster ikke. 1993. I tegneserie-antologien: Den første kærlighed. (te).
Kurt Dunder & den månesyge mumie. 1994. I tegneserie-antologien: Den månesyge mumie, af Frank Madsen, Ingo Milton og Sussi Bech. (te)
De vilde svaner. 1998 (te)
Bech, Sussi:
Egtved pigen. 2007 Tegneserie.
Bech, Sussi:
Hej med dig, mit navn er Kaj. 2007
Bech, Sussi:
Så' det mig Andrea. 2007
Bech, Sussi:
Når Peter står op - spiser de pindemad i Kina. 2007
Ottesen, Josefine; Bech, Sussi:
Aladdin og de tre andre historier: 1001 nats eventyr. 2008
Bech Sussi; Madsen, Peter; Kure, Henning:
Valhallas venner: En hyldest til Peter Madsen og Henning Kure. 2008. Tegneserie.

Sussi Bech har illustreret:

Andersen, H.C.:
Den flyvende Koffert. 1984
Hauch-Fausbøll, Katrine:
Kaj & Andrea-bøgerne. 1999- . (bi)
Nørgaard, Kjeld:
Kaj & Andrea - på jagt efter bogstaver. 1999 (bi)
Nørgaard, Kjeld; Bech, Sussi:
Kaj & Andrea - på jagt efter sange.2000 (bi 78.69)
Nørgaard, Kjeld:
Kaj & Andrea - på eventyr med H. C. Andersen. 2002 (bi)
Nørgaard, Kjeld:
Det er ganske vist. 2003 (bi)
Nørgaard, Kjeld:
Hvad fatter gør. 2003 (bi)
Nørgaard, Kjeld:
Klods Hans. 2003 (bi)
Nørgaard, Kjeld:
Svinedrengen. 2003 (bi)
Brinkmann, Inger & Brinkmann Thomasen, Birgitte:
Læs højt om julen 2004
Nørgaard, Kjeld:
Fyrtøjet. 2004
Nørgaard, Kjeld:
Store Claus og lille Claus 2004 (bi)
Hauch-Fausbøll, Katrine:
Rend & hop med Kaj & Andrea. 2006.
Hesel, Lene Ewald:
Sanne og Sisyfos - og alle de andre. 2006.
Gotthardt, Peter:
Varulven venter i mørket. 2006
Hauch-Fausbøll, Kathrine:
Kaj & Andreas tavlebog. 2007
Bech, Sussi:
Kaj & Andrea synger sjove sange. 2007
Hauch-Fausbøll, Kathrine:
Kaj & Andrea - hurra! Vi skal i skole. 2007
Nørgaard, Keld:
Kaj & Andrea - på jagt efter bogstaver. 2007
Bech, Sussi:
Tinge linge later. 2007
Bech, Sussi:
Kaj & Andrea synger for dig. 2007
Bøgh Andersen, Kenneth:
Juleønsket. 2008
Bøgh Andersen, Kenneth: Jagten på Julemandens latter. Høst & Søn, 2018. Illustrator: Sussi Bech. 2. del af Juleønsket.
Sussi Bech illustrerer pegebøger for helt små børn.

Læs mere om Sussi Bech:

Holst, Inger:
Kvindemagt. 1991. I: Levende billeder, nr. 1. (77.605)
Smet, Mårdøn:
Ikke et ord om Tintin. 1991 I: Seriejournalen, nr. 6. (81.09)
Møller Olesen, Merete:
Fra karikatur til seriøs humor. 1992 I: BUM, årgang 10, nr 3. (81.01)
Møller Olesen, Merete:
Fortid og nutid - det kendte i det anderledes. 1992 I: BUM, årgang 10, nr 4. (81.01)
Møller Olesen, Merete:
Nofret - ´das ewig weibliche´ eller ´kvinden som menneske´. 1993 Om kvinden som menneske. I: BUM, årgang 11, nr 1. (81.01)
Broström, Natasja:
Forklædt som franskmand. 1999. I: Politiken, 24. januar 1999.
Bjerregaard, Hans:
Nofret er mit hjertebarn. 1999. I: Ekstra Bladet, 17. april 1999.
Holm, Lasse:
Paladsintriger og intolerance. 2004. I: Strip!. - Nr. 26 (2004). - S. 18-22.

Gustav og Raketbroderskabet - serie

Madsen, Frank: Gustav og Raketbroderskabet. Eudor, 2014- , bind. Illustrator: Sussi Bech.
Bind 8: Klapjagt. 2018.

Om Sussi Bech

Forfatterportrætter udarbejdet af bibliotekarer over hele landet. Portrættet indeholder blandt andet biografi, bibliografi, tekstuddrag og lyd-eksempler.
Sussi Bechs personlige hjemmeside med bibliografi, nyheder, interview og debatforum.
Den frie encyklopædi. Artikel i leksikaet Wikidedia med komplet bibliografi samt links til relaterede sider.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Sussi Bech