marianne f
Foto: Ullstein Bild / Ritzau Scanpix

Marianne Fredriksson

Anne Marie Grabas. 1994.
Top image group
marianne f
Foto: Ullstein Bild / Ritzau Scanpix
Main image
Fredriksson, Marianne
Foto: Camilla Bloch

Indledning

Marianne Fredrikssons romaner bearbejder bevidst det ubevidste. Det er de eksistentielle vilkår for opvækst og udvikling, der interesserer hende. Med sine varme og levende personskildringer og sin sans for fortællekunstens krav om både handling og dybde skaber Marianne Fredriksson et univers befolket af personer, hvis udvikling og skæbne fører læseren med sig ind i den skjulte livsforståelse hinsides bevidsthed og fornuft.

 

26979439

Blå bog

Født: 28. marts 1927, Göteborg, Sverige.

Død: 11. februar 2007, Österskär uden for Stockholm, Sverige.

Debut: Evas bok, 1980.

Litteraturpriser: BMF-plaketten 1985, BMF-plaketten 1994, SKTF’s pris-årets författare 1994.

Bedst kendte værk: Anna, Hanna och Johanna, 1994.

Seneste udgivelse:  Ondskabens ansigt. Fremad, 2007. (Ondskans leende). Oversat af Ingeborg Christensen. Roman.

Artikel type
voksne

Baggrund

Marianne Fredrikssons (1927-2007) romaner bearbejder bevidst det ubevidste. Det er de eksistentielle vilkår for opvækst og udvikling, der interesserer hende, og hun beskriver disse vilkår på en måde, så enhver må føle sig grebet om sjælen og nødvendigvis stille sig selv de helt grundlæggende spørgsmål: hvem er jeg, hvor kommer jeg fra, og hvor skal jeg hen?

Med sine varme og levende personskildringer og sin sans for fortællekunstens krav om både handling og dybde skaber Marianne Fredriksson et univers befolket af personer, hvis udvikling og skæbne fører læseren med sig ind i den skjulte livsforståelse hinsides bevidsthed og fornuft.

Det er vores oprindelige forhold til det, der er større end os, vores sans for det mytiske og mystiske - det religiøse - hun vækker. Og så giver hun os nogle svar, hvis budskab er troen på det, der ikke kan forklares. Tilliden til tilværelsens mening og kampen for at rense sindet for gammel angst og mistro er nødvendige forudsætninger for overlevelse i en moderne rationel verden. Marianne Fredriksson vil have os til at opleve det oprindelige, føle og mærke og tro på det, vi inderst inde ved er rigtigt, men som vi ikke helt forstår.

Marianne Fredriksson er født i 1927 i Göteborg og opvokset i et socialdemokratisk, ateistisk hjem. Det kom som et chok for hende, da hun, midt i en succesrig karriere som journalist og dagbladsredaktør pludselig som 40-årig røg ind i en kolossal midtvejskrise. I to år gik hun i psykoterapi og fik løst op for alle sine løgne og blokeringer, der viste sig at have tjent det formål at beskytte hende mod erkendelsen af en bundløs sorg grundlagt i barndommen. Hun lærte at meditere og opdagede, at "der findes en kundskab bagved ordene."

En mængde drømmebilleder opstod i hendes indre, og hun gav sig til at nedskrive sine oplevelser fra tilstanden mellem drøm og virkelighed. Det gik efterhånden op for hende, at disse notater var starten på en forfattervirksomhed, der skulle vise sig at blive begyndelsen på et helt nyt liv med helt andre værdier end dem, hun var vant til. Som 53-årig debuterede Marianne Fredriksson på svensk med Evas Bok 1980, og siden gik de slag i slag med Kains Bok 1981, Noreas saga 1983, Paradisets barn 1985, Simon och ekarna 1985, Den som vandrer om natten ... 1988, Gåtan 1989, Syndafloden 1990 og När Gud skrattade 1992.

Marianne Fredriksson ligger på toppen af bestsellerlisterne i Sverige og er efterhånden lige så kendt og elsket i Danmark. Foreløbig foreligger på dansk Evas Bog 1991, Huset ved kysten 1991 og Den som vandrer om natten ... 1993.

Evas bog

Da Marianne Fredriksson første gang lod billederne fra sit ubevidste nedfælde sig på papir opdagede hun, at de tegnede figuren Eva, der vandrer tilbage til Paradiset for at finde ud af, hvorfor hun og Adam blev fordrevet derfra, og hvorfor Kain slog Abel ihjel.

Vi befinder os i gammeltestamentlig tid, hvor Adam og Eva i deres ansigts sved må kæmpe for overlevelsen i ødemarken. Mens Adam blindt og uden held tilbeder sin overleverede guddom, har Eva en fornemmelse af, at der findes en viden bagved den bevidsthed, der er blevet familiens vilkår. Med syndefaldet fik de kundskab, forudseenhed, erfaring og erindring, nødvendige egenskaber for deres udsatte tilværelse, men også i tilgift kærlighed, skyldsbevidsthed, frygt og sorg. Eva må frigøre sig fra sin skyldfølelse over den afvisning af Kain, der gjorde ham jaloux på Abel og fik ham til at slå broderen ihjel.

På sin rejse til Eden møder Eva den urbefolkning, hun selv er et barn af, og som lever i uskyldens lys lykkeligt befriede for kundskab, men også for følelser. Hun ser den brutalitet, der er konsekvensen af et liv i nu´et uden bevidsthed om før og efter, men som disse grænsemennesker af gode grunde ikke selv opfatter. Ved mødet erindrer hun sin barndom og opvækst med moderen, der i hemmelighed lærte hende ordenes magt og udnyttelsen af naturen. Hun husker syndefaldet, flugten med Adam og det grusomme brodermord, hun har fortrængt. Hun møder englen Gabriel, der fortæller hende om tilgivelsen og den sandhed, der ligger i at Guds børn ikke har skyld, og at det er den erkendelse, der giver den fred i sjælen, hun søger.

Eva drager således hjem til Adam med sin erobring: tilgivelsens hvide lys, der nu strømmer fra hendes indre, og hun forstår, at Kain må tilgives. Adam har svært ved at forstå det nye budskab, Eva bringer med sig fra Paradiset, men langsomt får han øje på sandheden og forliger sig med den nye Gud.

Evas rejse, der såvel er en rejse i det ubevidste, renser altså hendes bevidste liv for angst og sorg og skyld, og hun lærer sig selv og sin mand at leve i nu´et men med kærligheden og kundskaben i behold.

Evas bog er første del af trilogien Paradisets barn . 2. og 3. del er ikke oversat til dansk. Kains bok (1981) handler om Kains videre skæbne efter, at han er vendt tilbage til forældrene og har giftet sig med nomadekongens datter. Skyldfølelsen forfølger ham, og han flygter ud af ægteskabet, da barnet kommer. Han opnår både magt og ære, men bliver aldrig et lykkeligt og skyldfrit menneske. I tredje del: Noreas Saga møder vi Adam og Evas 2. barn lillesøster Norea, der kan læse tanker og se ind i fremtiden. Hun er ubegrænset og frygtløs i sin væremåde - en betagende, men også skræmmende kommentar til vor tids begrænsede livsform.