Eddie Thomas Petersen
Foto: Jette Juel Jensen / People's Press

Eddie Thomas Petersen

journalist Andreas Tonnesen, 2007. Blå bog og bibliografi opdateret 2017.
Top image group
Eddie Thomas Petersen
Foto: Jette Juel Jensen / People's Press

Det var en ganske erfaren historiefortæller, der i en alder af 51 debuterede som romanforfatter med “Kys” fra 2002. Eddie Thomas Petersens mange år som både manuskriptforfatter og instruktør har sat deres tydelige præg på de to romaner, der indtil nu foreligger fra forfatterens hånd. Romanerne er kendetegnet ved et omfattende persongalleri, hvor de enkelte skæbner og det miljø, som de er en del af, skildres med fint følt præcision, indlevelse og humor. Fortællingerne får fremdrift, når de enkelte personers veje krydses og deres skæbner lidt efter lidt knyttes sammen og på godt og ondt viser sig at have afgørende betydning for hinanden.

 

52893283

Blå bog

Født: Den 18. august 1951 i Skagen.

Uddannelse: Autodidakt.

Debut: Kys, Samleren, 2002.

Litteraturpriser: Bogforums Debutantpris, 2002.

Seneste udgivelse: Værelse til leje. People'sPress, 2017. Roman.

Artikel type
voksne

Baggrund

“Nu fylder han sine lunger med luft og dykker ned til bunden, hvor han folder sig sammen med benene helt oppe under brystet. Han åbner øjnene. Mørke og små striber af sølv og skygger, og et dybt sug omkring ørerne og smagen af salt. Sådan er det, tænker han, og venter på, at noget skal ske, mens han langsomt begynder at rulle let hen over bunden som en støvbold. Han mærker sin nakke, der blidt rører sandbunden. Nu ryggen, også knæene. Rundt og rundt med vidåbne øjne ... ”
“Kys”, s. 441.

Eddie Thomas Petersen er født på Skagen, men hans karriere starter længere sydpå i det jyske, hvor han arbejdede som lysmand på Århus Teater. Erfaringen fra teaterverdenen bringer han med sig ind på Det Danske Filmværksted, hvor han i 1983 laver den selvbiografiske kortfilm “Tøsedrengen”. Filmen handler om en dreng, som slæber sin fulde fiskerfar hjem fra værtshus og prøver at dække over hans tilstand. Året efter kommer “Salamandersøen”, som kredser om børns oplevelse af døden, og i 1987 instruerer han novellefilmen “Nanna og Pernille”, som beskriver konflikterne mellem to familiesammenbragte skilsmissepiger. “Nanna og Pernille” modtager en Robert for årets bedste kortfilm.

I en periode er Eddie Thomas Petersen også ansat i Danmarks Radios børne- og ungdomsafdeling, og det egentlige gennembrud som instruktør kommer med spillefilmen “Springflod” i 1990, der bl.a. har en debuterende Trine Dyrholm på rollelisten. Filmen vinder en håndfuld Robert-priser, to Bodil-priser og filmpriser i både Norge og Sverige. Senere følger tv-serien “Tango for tre” og den meget populære serie “Strisser på Samsø”, som han både har skrevet manuskriptet til og instrueret. I 2002 springer Eddie Thomas Petersen så ud som “rigtig” forfatter og har ind til i dag lagt navn til de to forholdsvist store romaner “Kys” og “Kettys Blues”.

Om menneskemøder og kærlighedens reddende planke

“Der er ikke noget exceptionelt over, at hun har travlt lige nu. Lisa har altid travlt, og hun er fuldt bevidst om den nye trend, som går ud på at skaffe sig tid. Tid er luksus. Tid til sig selv, til naturen og til børn og familie. Tid til traveture i Dyrehaven, sejlture på Sundet, løbeture i Parken. Lisa ved, hvordan den slags trends skabes i livsstilsbladenes redaktioner af folk, som har en lige så lang arbejdsuge som hun selv. Frank rejser sig og ser utålmodigt ned på Skt. Jakobs Plads.”
Eddie Thomas Petersen: “Kys”, side 22.

I oktober 2002 udkom Eddie Thomas Petersens debutroman “Kys” . Selvom debuten, der blev tildelt BogForums Debutantpris, sniger sig op mod de 500 sider, er der dog ikke tale om en tung “litterær” sag. “Kys” er en kollektivt anlagt samtidsroman, der med effektivitet og et filmisk flow – for man mærker tydeligt, at forfatteren har en baggrund som manuskriptforfatter og filminstruktør – beretter om en række personer, der alle er i 30’erne og hvis skæbner flettes sammen, som fortællingen skrider frem. Da Eddie Thomas Petersen gik i gang med romanen var det da også med intentionen om at skabe manuskriptet til endnu en film: “Jeg satte mig ned for at skrive et kort treatment til en kærlighedsfilm, og før jeg vidste af det, havde jeg skrevet 80 sider. Noget der lignede begyndelsen til en roman.” (Dorte Myhre: “Romanen skrev sig selv”. Interview i Berlingske Tidende, 2002-11-16).

Romanen har den unge turnuslæge Frank i centrum. Han bor sammen med kæresten Lisa, der udlever en karrieretilværelse som hårdtarbejdende og velhavende økonom i en bank. Men bag forholdets ellers nydelige facade med stor Østerbro-lejlighed, designermøbler og smagfulde middage gemmer der sig alvorlige, uforløste spændinger, der uundgåeligt sætter gang i en krise, der dog også viser sig at være motoren i en svær men nødvendig bevægelse mod det at komme overens med sig selv og finde ind til kærligheden. For Lisa har det svært med Franks selvopofrende væsen og hans mangel på virkeløst og retning, fordi det både er det hun elsker, men samtidig er et tegn på en svaghed, som slet ikke harmonerer med kravene om succes og prestige, som hersker i hendes karriereverden. Franks altruisme og uvirksomhed er da også påfaldende og har rod i en tidligere periode med psykisk sygdom, en periode som han ikke har fortalt Lisa om og som derfor ligger som en tikkende bombe under forholdet.

24304132

Men den overdrevent selvopofrende hjælpsomhed, som i høj grad skal forstås i sammenhæng med den angst, som Frank har for at konfrontere sig med sin egen skrøbelighed og tidligere sygdom, er også det der kaster den unge læge ud i et utal af utrolige situationer og møder med mennesker. Således hjælper Frank den fordrukne bistandsklient og deltidsfar Billy, der aldrig har fået færdiggjort sit speciale, har mistet troen på sig selv og nasser sig til lidt hash og nærvær hos pusheren Adam og hans kæreste Ellinor. Med sin hjælpsomhed havner Frank også i en situation, hvor han må operere en flygtningedreng for blindtarmsbetændelse med en hobbykniv. Han møder Thea, en ung jysk kvinde, der blev forelsket og stak af fra sin hjemby og sin forlovede og kom til København med sin motorcykelkæreste. Da kæresten efter bare et par uger kører galt og dør, dukker den fortvivlede og gravide Thea op på den lægepraksis, hvor Frank er i turnus. Thea bliver, som romanen skrider frem, den kærlighed som får Frank gennem mørket og fra København til Jylland, hvor romanen slutter.

Eddie Thomas Petersens roman er en kollektiv samtidsroman, fordi den formår at indflette så mange skæbner fra meget forskellige sociale virkeligheder i sin fortælling. Vi møder bistandsklienten og pusheren på Nørrebro såvel som overklassens prestigeverden med såvel glimmer og smerte, men også geografisk bevæger fortællingen sig fra storbylivet i og omkring København til livet i en lille by ved Jyllands vestkyst. Det omfattende persongalleri portrætteres med indlevelse og humor, og romanen rummer både de farlige nedture og afmagten, men synes med sin slutning at understrege kærlighedens rolle – det er i den retning man skal forstå romanens titel – som den afgørende planke, der redder fortællingens personer på sikker grund.