Karl Kofi Ahlqvist udmærker sig ved at skrive om noget, som for mange opfattes som sensationelt, men uden at hverken dæmonisere eller romantisere det. Sexarbejdet er et arbejde, og for hovedpersonen er det ikke et specielt godt arbejde. Det er en transaktion. Ligesom de fleste andre relationer i bogen er defineret af transaktioner.
Hovedpersonens forældre gik fra hinanden, inden han blev født. Faren giftede sig først og fremmest for at få en opholdstilladelse. Senere i hans liv gifter han sig med én, som betaler ham for det, for at få hun kan få en opholdstilladelse til Sverige. Farens liv er i det hele taget meget præget af penge og deres vej til magt, og hans kuldsejlede forsøg på det og medfølgende skattegæld.
Hovedpersonen forsøger at tjene penge på sin sorthed og de fordomme, det bærer med sig. Her er det f.eks. sigende, at det kun er hvide kvinder, der køber sex af ham. En af dem fortæller om det fællesskab, hun har fundet i Kenya, hvor hun rejser ned en gang om året, og hvor hun har fundet en ung, sort kæreste, som hun prøver at få til Sverige. Igen er penge og magt og begær filtret så tæt sammen, at man ikke kan skille dem ad.
Der er et spørgsmål om hjemløshed i denne bog – hvad vil det sige at høre til et sted, når man aldrig rigtig passer ind. Hovedpersonen er mixed, han er ikke hvid, men han er også hele tiden nervøs over at tabe sin huds mørke glød, fordi det er vinter. Han føler sig heller ikke sort nok til at leve op til de hvide kvinders seksuelle fantasier om den sorte mand. Der er kort sagt ikke nogen steder, han passer ind.
Bogen er også et portræt af to nordeuropæiske lande, som er meget rige, men som også skaber en underklasse, som ikke altid er synlig for resten af samfundet. Ahlqvist har selv kaldt det moderne arbejderlitteratur. Hvor arbejderen ikke så meget er en, der står på en fabrik, og som samfundet til gengæld prøver at hjælpe ved at bygge ordentlige boliger. Nej, det er mere den udstødte arbejder, der ikke er en del af det organiserede arbejdsmarked, fordi det er for svært at komme ind på, særligt når man ikke er hvid.