kristian eskild jensen
Foto: Anne Bæk / Scanpix

Kristian Eskild Jensen

cand.mag. Ida Dybdahl, Bureauet, september 2018.
Top image group
kristian eskild jensen
Foto: Anne Bæk / Scanpix

Indledning

Inden Kristian Eskild Jensen i marts 2018 blev tildelt Kulturministeriets Illustratorpris for den dragende og smukke billedbog ”Og de onde lo”, var der muligvis ikke mange, der havde hørt om den danske tegner. Til trods for at han faktisk har illustreret mere end 30 danske børnebøger. Men det prisbelønnede gennembrudsværk markerer også en helt ny og ambitiøs retning i illustratorens virke, hvor det visuelle langt fra blot sætter billeder på det skrevne ord, men fremmaner et inciterende, voldsomt og drabeligt fabelunivers i egen ret. Det er en sjælden kraftpræstation, ikke blot i kontekst af hans eget forfatterskab men i den danske billedbogsverden i det hele taget.

54516770

Blå bog

Født: 4. oktober 1972 i Holbæk.

Uddannelse: BA i visuel kommunikation, Kent Institute of Art Design, Maidstone, England, 1999.

Debut: Mand over bord. Kaleidoscope, 1995.

Litteraturpriser: Kulturministeriets Illustratorpris, 2018.

Seneste udgivelse: Fodboldtvillingerne 4: Målrekord. Alvilda, 2018.

Inspiration: Walton Ford, Moebius, Louis Moe, Jamie Hewlett, Gustave Doré.

 

 

 

 

 

 

Bogtrailer til ”Fanget i flodhestens gab”

Artikel type
illustratorer

Baggrund

””Fik du ham?” De andre pingviner tittede forsigtigt frem bag en isblok.
”Jep,” sagde den første pingvin. ”De ryger på den hver gang. Det er det, jeg altid har sagt: Hellere lille og rådden end stor og lodden. Så find festtøjet frem, gutter. Der er bjørnebøffer nok til alle.”
… og nu ved vi, hvorfor der ikke findes isbjørne på Sydpolen.””

”Og de onde lo”, s. 10.

Kristian Eskild Jensen voksede i de første år af sit liv op i et lille bondehus i Holbæk med sine forældre og to søskende. Da han var fem, flyttede familien til et rækkehuskvarter i Slagelse. Moderen arbejdede som laborant, og faderen havde en uddannelse i samfundsfag og arbejdede på teknisk skole og i Undervisningsministeriet. Kristian Eskild Jensen beskriver sig selv som ”en rask dreng, der spillede fodbold, fiskede, klatrede i træer og lavede bål” (Ida Dybdahl: Interview med forfatteren. Forfatterweb, juli 2018). Tegning var efter hans eget udsagn ikke noget, han dyrkede hver dag. Det var kun, når det regnede og der ikke var noget i fjernsynet, at han sad bøjet over tegneblokken på værelset. Han læste til gengæld mange klassiske tegneseriehæfter; Asterix, Lucky Luke, Garfield, Splint & Co. Særligt vakte det hans interesse, da han i begyndelsen af teenageårene fandt afdelingen for voksentegneserier på byens bibliotek og gennem tegneren Moebius og westernserien Blueberry stiftede bekendtskab med krig, science fiction og nøgne damer.

Som ung havde Kristian Eskild Jensen ikke overvejet, at man kunne leve af at tegne. Særligt fordi han ikke kendte nogen, der var en del af det, han beskriver som ”det kunstneriske miljø”. Men da han som 19-årig gik på HF og blev præsenteret for sin dansklærers ven, der var tegner, gik det op for ham, at det kunne være en karrierevej. ”Jeg besøgte hans tegnestue og tænkte, det vil jeg også! Så jeg flyttede til København og lejede nogle billige lokaler i en kælder på Vesterbro. Her startede jeg en tegnestue med nogle andre unge mænd, jeg kendte gennem venners venner og opslag i tegneseriebutikker” (Ida Dybdahl: Interview med forfatteren. Forfatterweb, juli 2018). Herfra handlede det om at skabe et netværk og få nogle arbejdsopgaver, så Kristian Eskild Jensen tog rundt til forskellige forlag med en lille præsentationsmappe. Kort efter kom han ind på Kent Institute of Art and Design i England og studerede der i 3,5 år, sideløbende med at han illustrerede en række bøger. Da han vendte tilbage til København i år 2000, arbejdede han 10-15 år med at lave animation i TV- og filmbranchen, før han i 2015 besluttede at dedikere sin tid til at være freelance bogillustrator og tegneserietegner.

Til daglig bor han i et stort hus i Sorø med sin kone og deres fire sammenbragte børn, samt en kat og efter planen også snart hund og høns.

Vikingevenner

””Du er en mesterskytte,” sagde Ottar til hende.
”Jeg har haft en god læremester,” sagde hun.
”Er du en valkyrie?” spurgte Tue. ”En af de skjoldmøer, som guden Odin sender ud for at kæmpe her på jorden?”
”Nej!” sagde pigen vredt. ”Jeg har ikke noget at gøre med den lede gamle troldmand Odin. Jeg hedder Bera. Og jeg er et menneske ligesom jer to. Men hvorfor er de efter jer?””

”Døden har vinger”, s. 33.

”Vikingevenner” er en læs-selv-serie fra forlaget Alvilda skrevet af Peter Gotthardt og illustreret af Kristian Eskild Jensen. Hovedpersonerne er de fire venner Bera, Ottar, Tue og hunden Trofast. Hver især besidder de vigtige egenskaber til at klare sig sammen i en barsk verden; en er en god bueskytte, en har gode kræfter, en har en livlig fantasi og en er altid loyal. Illustrationerne er computertegnede i kække farver og siderne udsmykket med snoede vikingeornamenter i guld. Fortælleuniverset kan siges at være en blanding mellem Peter Madsens ”Valhalla” og tv-serien ”Game of Thrones” i børneudgave.

I første bind, ”Døden har vinger” (2016), møder Tue og Ottar hinanden på en landevej i Jylland, hvor de deler et stykke brød. De er begge forældreløse og på flugt fra henholdsvis en drabelig vikingebande og en voldelig herremand. En række dramatiske begivenheder udspiller sig på deres vandring, og de kommer blandt andet op at toppes med Hake den Hidsige på en kro i Ribe, hvorefter de må på en farefuld flugt gennem hedelandskaber og over vilde vandløb. Undervejs får de følgeskab af hunden Trofast og mesterskytten Bera, der viser sig at være kongedatter. Gennem børnenes samtaler indflettes forskellige vikingesagn og nordisk mytologi. Vi støder på valkyrier, skjoldmøer, guden Odin og hans ravne, forheksede drikkehorn, vikingetogter, dødsrigets hersker Hel og en trolddomsmagt, der kaldes sejd. Vikingeventyrene fortsætter i de indtil videre fem følgende bind ”I gravhøjens mørke” (2016), ”Det skjulte folk” (2017), ”Ulvetid” (2017), ”Ild og sværd” (2017) og ”Her hersker døden” (2018).

52530245

At serien udspiller sig i Vikingetiden er ikke mindst tydeligt i illustrationerne. Børnene er iklædt kofter og Ottar bærer også en kort kappe og sko med læderstropper op ad benene. Gennem billederne får læseren blandt andet indtryk af datidens transportmidler, mad og våben. Oksetrukne transportvogne i træ, der sidder fast i hjulsporenes mudderhuller, kromad bestående af kogt flæsk på træfade med brød og sennep til og vikingekrigere, der går bersærk med økser og ”drikker blod, som en tørstig okse drikker vand” (s. 20).

 

 

 

 

 

Fodboldtvillingerne

””Sikken en redning!” jubler Hamid.
”Møllebakken har verdens bedste målmand!”
”Ja, hun er helt utrolig,” siger Konrad.
Der bliver helt stille. Alle på holdet stirrer på Konrad. Så vender alle sig mod Kim og stirrer endnu mere. Konrad er næsten bange for, at øjnene skal falde ud af hovedet på dem, så meget stirrer de.
”Hun?” siger Pablo.
”Ja,” siger Konrad. ”Lige præcis hun.”

”Det nye hold”, s. 56.

”Fodboldtvillingerne” er en læs-selv-serie af den svenske forfatter Måns Gahrton med illustrationer af Kristian Eskild Jensen. Hovedpersonerne er tvillingeparret Kim og Konrad, der bor sammen med deres mor Louise og lillebroren Putte. Serien er illustreret med computertegninger, og hele karaktergalleriet har et mangainspireret look med store øjne med glimt i, glat hud og friske, tjavsede frisurer. Stilen er kæk og dynamisk, og illustrationerne er ofte hel- eller halvsides tableauer i klare farver og med meget action og hvirvelvinde af fartstriber efter fodbolde, der skrues ind i mål.

I første bog, ”Det nye hold” (2016), er fodboldtvillingerne lige flyttet til en ny by og har første skoledag i deres nye klasse. De når knap at blive introduceret af klasselæreren, før der går en brandalarm og alle børnene må skynde sig ud i gården. Men det er held i uheld, for de to tvillinger får hurtigt startet en fodboldkamp i skolegården og dermed brudt isen med de nye klassekammerater. Hamid fra klassen spørger endda, om de vil være med på hans fodboldhold Møllebakken Kickers, der mangler nye stærke spillere. Konrad er frisk, men Kim skal lige overtales. Da dagen oprinder for den vigtige kamp mellem Møllebakken Kickers og FC Boldtroldene tropper begge tvillinger imidlertid op i nye spilledragter. Kim som holdets nye målmand og Konrad som angriber. Resten af bogen udspiller sig som en kampreportage, hvor fortælleren har sat sig i kommentatorboksen. Spændingen er intens og peaker, da Kim i kampens sidste minut redder et svært straffespark og sikrer Møllebakken Kickers sejren. Dommeren fløjter af, og der er stort bifald og jubelklynge med hele holdet.

52530504

Først til slut i bogen går det op for fodboldholdet og læseren, at Kim er en pige, og selvom det først afføder nogen skepsis, konkluderer Hamid alligevel til sidst at ”Du er i hvert fald den bedste målmand, vi har haft” (s. 58). Tvillingernes fodboldeventyr fortsætter i de følgende bind ”Verdens bedste finte” (2016), ”På sommercamp” (2017) og ”Målrekord” (2018).

 

 

 

 

 

 

 

Og de onde lo

””Nu skal jeg varme dig,” sagde hønen og plukkede sine bedste dun af og gav dem til bjørnen. Men lige meget hjalp det. Til sidst stod hønen foran bjørnen, helt nøgen og blå.
”Uf, jeg får gåsehud af al den gåsehud,” vrissede bjørnen.
”Undskyld, min kære,” sagde hønen og plukkede sine sidste fjer af.
”Det hjælper stadig ikke,” klagede bjørnen.
”Hvad hjælper så?”
”Hønsekødssuppe!””

”Og de onde lo”, s. 6.

”Og de onde lo” (2017) er en stor kvadratisk billedbog med undertitlen ”amoralske fabler”. Den er skrevet af forfatter Ellen Holmboe og illustreret af Kristian Eskild Jensen, hvis drabelige blyantstegninger fylder mindst lige så meget i udgivelsen som teksten. Værket består af 12 fabler, der udgør et opslag hver med en kort tekst på venstresiden, der på højresiden udfoldes i tableauer i blå, grå og brunlige toner. Teksterne er indrammet af knoglearabesker, der er tilpasset hver fabels artsgalleri og skaber en makaber og mytisk stemning.

Til forskel fra tegnerens tidligere udgivelser er tegningerne i ”Og de onde lo” baseret på et omfattende skitsearbejde i hånden med blyant. Den sirlige, detaljerige streg med tætte skraveringer og realistiske farver kan beskrives som naturalistisk og i nogle tilfælde nærmest naturvidenskabeligt registrerende. Der er mange gange zoomet helt ind på insekter og planter. På bogens forside kommer vi helt tæt på en næsehornsbille og en myre og kan se, hver en muskel og hvert et led i deres opskalerede kroppe.

En fabel er kendetegnet ved at være en ofte kort fortælling, hvori dyr, planter og ting besjæles og får menneskelige egenskaber. Traditionelt har fablen en morale, læseren kan lære noget af – den er et billede eller allegori på, hvordan mennesket selv opfører sig. I ”Og de onde lo” udsættes fabelgenren imidlertid for et twist. Her har vi at gøre med amoralske fabler, hvor ingen opfører sig som de bør og tilsyneladende ikke kender forskel på godt og ondt. Her er dyrene – og nogle enkelte mennesker – glubske, lurvede, udspekulerede og usympatiske.

53586899

Et grusomt eksempel er fortællingen ”Spurven og krokodillen”, hvor en lille spurv lokker alle sine venner ind i gabet på en flodkrokodille med løftet om en ”gratis middag” i form af de kødtrevler, der sidder mellem dens skarpe tænder og som efter sigende giver den tandpine. Men da dyreflokken tillidsfuldt går ombord i krokodillens gab, lukker den det i og sluger dem alle sammen. Krokodillen slikker sig om munden og beder spurven hente resten af flokken som aftalt i bytte mod, at den ikke æder spurven. ””Okay,” sagde spurven. Den havde lært en vigtig lektie: Det er godt at have venner i nøden.” (s. 8).

Genrer og tematikker

Det er vanskeligt at sige noget overordnet om de tematikker, Kristian Eskild Jensen arbejder med i sine illustrationer. Særligt i kraft af at han siden midten af 1990’erne har været manden bag tegningerne til et hav af populære læs-selv-bøger, der indholdsmæssigt spænder over både sørøverhistorier, vikingesagn, fodboldfortællinger og virkelige drabshistorier begået af vilde dyr. Genremæssigt er størstedelen af de udgivelser, han har bidraget til, relativt letlæste illustrerede bøger og bogserier til målgruppen ca. 8-12 år. Han har imidlertid også illustreret et par højtlæsningsbøger, blandt andet ”Kaptajn Barske Bill” (2015).

Selv siger Kristian Eskild Jensen om det brede spænd i de projekter, han kaster sig over: ”Som illustrator har jeg altid syntes det var sjovt at kunne skifte. Den ene dag sidder jeg med et projekt, der er let og luftigt og hurtigt. Med klare farver og glade børn. Andre gange har jeg lyst til at sidde længe og fedte rundt med blyant og detaljer. Det er fedt at kunne veksle mellem de identiteter.” (Ida Dybdahl: Interview med forfatteren. Forfatterweb, juli 2018). I de år, hvor han primært lavede animation og grafisk design skulle han efter eget udsagn hele tiden opfinde den dybe tallerken til sine kunder. I arbejdet med at illustrere læse-selv-bøger har han fundet mere ro og rutine: ”Jeg arbejder jo i alle mulige genrer, det kan være drager den ene dag og vikinger den næste. Men jeg har fået nogle gode teknikker i mit digitale illustratorvirke, og det går hurtigt, når man farvelægger på computer.” (Ida Dybdahl: Interview med forfatteren. Forfatterweb, juli 2018).

Med ”Og de onde lo” foretog Kristian Eskild Jensen imidlertid et stort stilistisk skift, hvilket han også fremhæver som et tiltrængt eksperiment: ”Fordi jeg laver så mange illustrationer for andre på computer, skulle den her bog, som jeg selv ville lave for mig selv, være analog.” (Ida Dybdahl: Interview med forfatteren. Forfatterweb, juli 2018). De fleste af hans andre bogillustrationer er blevet til ved at tegne efter et billede, men her besluttede han at lave egentlige dyrestudier af forskellige dyr, for ”at få dem helt ind under huden”. Det krævede en masse papirskitser, og computeren er kun blevet taget i brug for at skrue lidt på farverne i slutfasen: ”Jeg havde brug for en pause fra alt det digitale og ville lave min egen bog på en gammeldags og sjov måde. Da jeg startede i 90’erne var det hele jo papir og akvarel og gouache og touch. Det kan jo normalt ikke betale sige længere, det andet er hurtigere, men den her gang tog jeg mig god tid.” (Ida Dybdahl: Interview med forfatteren. Forfatterweb, juli 2018).

Beslægtede forfatterskaber

Stilistisk minder ”Og de onde lo” ikke om meget andet på den danske billedbogsscene i dag. Det naturalistiske, detaljerige og nærmest naturvidenskabelige billedunivers vækker mindelser om den australske tegner Robert Ingpens illustrationer til de store børnebogsklassikere som ”Vinden i piletræerne”, ”Junglebogen” og ”Jorden rundt på 80 dage”. Men hvor Ingpens streg ofte er varm og tryg, er Eskild Jensens præget af en kold og kynisk elegance. Der er intet nuttet eller forsonende over hans dramatiske dyreverden.

I Kulturministeriets indstillingsudvalgs begrundelse for tildelingen af illustratorprisen til Kristian Eskild Jensen skriver de blandt andet, at ”Det er […] ikke hver dag, at børnelitteraturbilledsiden emmer af gamle dage, så markant anderledes i sin ornamentale stil end flertallet af danske børnebøger.” Her fremhæver de også, hvordan illustrationerne trækker tråde til 1800-tallets fabler i deres stil og i den begrænsede farveholdning. På den måde kan Kristian Eskild Jensen med ”Og de onde lo” siges at være en old school fornyer af billedbogsgenren i Danmark.

Bibliografi

Illustrerede børnebøger

Stürup, Trine: Mand over bord. Kaleidoscope, 1995. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Scheuer, Carsten: Løgn, løgn, løgn. Kaleidoscope, 1996. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Krug, Michael: Hemmelig mission. Kaleidoscope, 2001. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Krug, Michael: Dødens marked. Kaleidoscope, 2001. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Krug, Michael: Big Daddy. Kaleidoscope, 2001. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Mogensen, Anette: Dronning Hildur & Amtmandens kone: to islandske folkesagn. Gyldendal, 2005. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Vagnby, Jes: Haroun og det arabiske hus. Guldmaj, 2005. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Holmboe, Ellen: De seje tøsers klub. Gyldendal, 2009. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Holmboe, Ellen: Den nye stil. Gyldendal, 2009. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Holmboe, Ellen: På lejrskole. Gyldendal, 2010. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Holmboe, Ellen: Stjernetosset. Løse Ænder, 2014. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Holmboe, Ellen: Kaptajn Barske Bill. Alvilda, 2015. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Rødtnes, Nicole Boyle: Fanget i flodhestens gab - og andre vilde dyreangreb. Alvilda, 2015. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Holmboe, Ellen: Som besat. Alvilda, 2015. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Holmboe, Ellen: Marionetdukken. Alvilda, 2015. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Bøgeholt Pedersen, Lars: Sidste afkørsel. Corto, 2016. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Rødtnes, Nicole Boyle: Fanget i bjørnens kløer - og andre vilde dyreangreb. Alvilda, 2017. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Bødker, Benni: Mit lys brænder. Corto, 2017. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Bødker, Benni: I al evighed. Corto, 2017. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Bødker, Benni: De dødes dag. Corto, 2017. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Holmboe, Ellen: Og de onde lo. Alvilda, 2017. Kunstner: Kristian Eskild Jensen.
Jensen, L. G.: Ækle Unger – Kurts nye klasse. Gyldendal, 2017. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Gotthardt, Peter: Ulveridderne 1: Flammen i øjet. Alvilda, 2018. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.

Vikingevenner-serien

Gotthardt, Peter: Vikingevenner 1: Døden har vinger. Alvilda, 2016. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Gotthardt, Peter: Vikingevenner 2: I gravhøjens mørke. Alvilda, 2016. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Gotthardt, Peter: Vikingevenner 3: Det skjulte folk. Alvilda, 2017. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Gotthardt, Peter: Vikingevenner 4: Ulvetid. Alvilda, 2017. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Gotthardt, Peter: Vikingevenner 5: Ild og sværd. Alvilda, 2017. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Gotthardt, Peter: Vikingevenner 6: Her hersker døden. Alvilda, 2018. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.

Fodboldtvillinger-serien

Gahrton, Måns: Fodboldtvillingerne 1: Det nye hold. Alvilda, 2016. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Gahrton, Måns: Fodboldtvillingerne 2: Verdens bedste finte. Alvilda, 2016. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Gahrton, Måns: Fodboldtvillingerne 3: På sommercamp. Alvilda, 2017. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Gahrton, Måns: Fodboldtvillingerne 4: Målrekord. Alvilda, 2018. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.

Kampen om dragerne-serien

Ejersbo, Sara: Kampen om dragerne 1: Drageungen. Gyldendal, 2018. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Ejersbo, Sara: Kampen om dragerne 2: Dragernes duel. Gyldendal, 2018. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.
Ejersbo, Sara: Kampen om dragerne 3: Dragernes dal. Gyldendal, 2018. Illustrator: Kristian Eskild Jensen.

Om forfatterskabet

Kristian Eskild Jensens hjemmeside med en portfolio over tidligere arbejde.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Kristian Eskild Jensen

Kilder citeret i portrættet

Dybdahl, Ida: Interview med forfatteren. Forfatterweb, juli 2018.