portræt af Sara Mesa
Foto: DONOSTIA KULTURA

Sara Mesa

cand.mag. Anne Vindum, november 2023.
Top image group
portræt af Sara Mesa
Foto: DONOSTIA KULTURA

Spanske Sara Mesa skriver intense romaner om aparte relationer og om kærlighed, der kan opstå på uventede måder og på uventede steder. I ”Måneansigt” skildrer hun fordomsfrit et særligt fint venskab mellem en teenagepige og en ældre mand, og i ”Kærlighed af en slags” dykker hun ned i bevæggrundene til kvinden Nats erotiske besættelse af en afvisende mand. Kortfattet og køligt indfanger Mesa dybderne i det menneskelige følelsesliv og samfundets forventninger til ”rigtige” relationer.

 

135717827

 

Blå bog 

Født: 1976, Madrid, Spanien.

Uddannelse: Journalistik og spansk filologi.

Debut: Este jilguero agenda, 2007. Digte.

Litteraturpriser: Premio Nacional de Poesía Miguel Hernández, 2007. Premio Málaga de Novela, 2011. Premio Ojo Crítico de Narrativa, 2016. Premio Literario Arzobispo Juan de San Clemente, 2017. Premios de los libreros (ficción), 2021. 

Seneste danske udgivelse: Kærlighed af en slags. Skjødt, 2023. Roman. Oversat af Rigmor Kappel Schmidt.

Inspiration: William Faulkner, Gustave Flaubert, J.D. Salinger, Flannery O’Connor, Fleur Jaeggy, Ágota Kristóf, Asghar Farhadi.

 

 

Videoklip
Sara Mesa. Cedecom, 2016-04-18. Portræt på spansk.

Artikel type
voksne

Baggrund

”Stykket med himmelblåt beskåret af træets grønt skifter position og rykker om foran bladenes silhuet. Hver af grenene har en rød kant, og lyset brænder hendes pupiller, fordi hun ikke blinker. Hun spiler øjnene op, så længe hun kan holde det ud. Bagefter kniber hun dem sammen og leger med farvepletterne. På nethinden har hun også billedet af den gamle mand; det er ikke så nemt at slippe af med. Han er en meget mærkelig gammel mand.”
”Måneansigt”, s. 17.

Den spanske forfatter Sara Mesa er født i Madrid i 1976 og flyttede til Sevilla med sin familie, da hun var barn. Hun har studeret journalistik og spansk filologi, og i 2007 debuterede hun med digtsamlingen ”Este jilguero agenda”, som hun samme år modtog litteraturprisen Premio Nacional de Poesía Miguel Hernández for. Siden har hun udgivet adskillige noveller og romaner, hvoraf flere har modtaget priser og anerkendelser. Indtil videre er to af hendes romaner oversat til dansk, først ”Cara de pan” (2018), der udkom under titlen ”Måneansigt” i 2019 og siden ”Un amor” (2020), der udkom på dansk i 2023 som ”Kærlighed af en slags”.

Hvor hun i første del af sit forfatterskab skrev allegorisk og mere eventyrlige scenarier på kanten af det plausible, har hun siden ”Måneansigt” skrevet mere realistisk, men dog altid med et symbolsk og betydningsmættet lag også. Mesa var særligt i sine tidlige værker optaget af barndommen og den dybe brønd, den er at fortælle ud fra. Om det siger hun i et interview: ”Børn har en meget spændende måde at se verden på, meget intuitiv, endnu ikke plettet af fordomme. Det er et blik med magiske elementer, overtroiske om man vil, med en uvirkelighed der ligner drømmenes. Det er ikke kun det, at barndommen i sig selv er et uendeligt tema – hvilket det er – men også at det tilbyder perspektiver og synsvinkler, der er nyttige, hvis man ikke vil repræsentere virkeligheden som et hele. Jeg foretrækker altid delvise, obskure eller tvetydige virkeligheder.” (María Ayete Gil: Far-Reaching Minimalism: A Conversation with Sara Mesa. World Literature Today, 2019-04-23. Egen oversættelse). Netop det obskure og tvetydige er fremtrædende i hendes værker, der efterladeren læseren siddende helt yderst på stolen i et forsøg på at forstå tekstens mange lag og samtidig forhandle med sin egen moral.

Sara Mesa er bosat i Sevilla.

Måneansigt

”Lige som alle andre var hun blevet oplært i mistro mod ukendte mennesker: ikke tale med dem, ikke tage imod gaver fra dem, ikke stole på dem overhovedet og så fremdeles. Men nu er Casi casi catorce, og som næsten fjortenårig ændrer spillereglerne sig. Hvis hun aldrig talte med fremmede, ville hun aldrig komme ud af stedet, tænker hun.”
”Måneansigt”, s. 61.

Sara Mesas ”Cara de pan” (2018) udkom på dansk i 2019 med titlen ”Måneansigt”. Det bliver romanens 13-årige hovedperson kaldt af hendes klassekammerat Margo, der synes hun ligner en måne med sine blege, udflydende kinder, ”en rund form af hvidt blævreflæsk” (s. 33). Pigen kan ikke lide at gå i skole, så i stedet går hun hver dag hen i parken og sætter sig i et buskads.

En dag kommer en ældre mand ind til hende, og hendes tillærte frygt for mænd og deres sikkert skumle bagtanker afholder hende fra at åbne sig for ham.

47803268

Men da hun finder ud af, at han bare ønsker hendes selskab, indleder de et venskab, der lige så meget er et skæbnefællesskab. De er begge to begavede individer, der ikke passer ind i konventionelle fællesskaber og som helst vil være alene. For første gang oplever pigen at blive forstået af et andet menneske, men hun kæmper alligevel med bekymringerne om, hvordan deres venskab ser ud udefra: hun er 13, og han er 54. Han går i et slidt jakkesæt og taler mærkeligt, men pigen holder af ham for den han er: en begejstret fuglekigger, Nina Simone-kender og god til at lytte.

Til en start holder hun sin alder hemmelig for ham, da hun er bange for, at han vil sladre til skolen om hendes pjækkeri. Hun siger, at hun er næsten 14, ”casi catorze”, og han navngiver hende Casi, ligesom hun giver ham navnet Viejo, der betyder gammel. Langsomt folder hans historie sig ud med psykiatriske indlæggelser, selvmordsforsøg og en incestramt opvækst, så Casi skal hele tiden skelne mellem sin egen relation til Viejo og omverdenens fordømmelse af dem, der træder udenfor. Samtidig er hendes seksualitet ved at vågne, og hun bruger Viejo til at undersøge den nærmere.

Romanen foregår primært i deres lille parkhule som et lidt aparte kammerspil, og fortælleren har indre synsvinkel hos Casi og ser altså kun Viejo udefra eller gennem Casis blik. Deres dialoger er ikke angivet direkte, så læseren må selv afkode, hvad der er tanke og hvad der er tale.

Sara Mesa skriver om store tabuer og forbudte følelser, men med det enkelte menneskes opfattelse af verden som rettesnor. Hun foreviser nuanceret, hvor påvirkelige vi er for andres holdninger og samfundets normer, når vi er sammen med andre mennesker. Det er en fintfølende roman om menneskeligt ligeværd.