Wolf Erlbruch

illustrator Søren Jessen, 2004.
Main image
Erlbruch, Wolf
Foto: Polfoto

Tysk illustrator og forfatter. Wolf Erlbruch er mest kendt for Muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved (1997), og det er nogle skønne tegninger, han har lavet, men når man kigger i nogle af hans mange andre bøger, vil man hurtigt opdage, at han har lavet andre lige så charmerende tegninger.

 

 

 

 

51645936

Blå bog

Født: 1948 i Wuppertal, Tyskland.

Bopæl: Wuppertal.

Priser: Har fået mange priser gennem årene. Bl.a. Gutenbergprisen for Muldvarpen der ville vide.… , Sonderpreis des Deutschen Jugendliteraturpreises og Wuppertals Kulturpreis.

Seneste udgivelse: Lavie, Oren: Bjørnen, som ikke havde været der før. Høst, 2015. (Der Bär, der nicht da war). Illustrator: Wolf Erlbruch ; oversætter: Christel Amundsen. Billedbog.

 

Artikel type
illustratorer

Baggrund

Wolf Erlbruch er mest kendt for Muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved (1997), og det er nogle skønne tegninger, han har lavet, men når man kigger i nogle af hans mange andre bøger, vil man hurtigt opdage, at han har lavet andre lige så charmerende tegninger. Så hvorfor blev lige præcis muldvarpebogen så ekstremt populær? ”Fækalt og fænomenalt,” skrev Hanne Fall Nielsen i Politiken. Heri ligger nok en del af forklaringen. En charmerende børnebog om lort var trods alt ikke set før. Men tegningerne af den lille krakilske muldvarp er også gode. Wolf Erlbruch er i det hele taget god til dyr, og som man kan høre i radiointerviewet fra Kulturnyt (se link afsnittet), har han altid været optaget af dyr og gik som barn i zoologisk have for at tegne.

28939922

Jeg har set en af hans bøger fra midten af firserne, og tegningerne i den bog – Ørnen i hønsegården (1985) – er bestemt ikke noget at råbe hurra for. Det er kedelige stregtegninger, farvelagt med blege vandfarver. Men Erlbruch kom videre, eksperimenterede med teknikker og udtryk og er nu professor ved universitetet i Wuppertal.

En surrealistisk tilgang til verden har altid ligget og ulmet under Erlbruchs tegninger, men i de senere værker er den slået mere ud. Allermest i Solsorten fru Meier og Om natten, der indeholder tegninger af stor skønhed og forundringspotentiale.

Leonard

Historien handler om en dreng, der gerne vil være en hund – og bliver det. Så her har Wolf Erlbruch rig lejlighed til at tegne et af de dyr, der må være hans yndlingsdyr. Man introduceres i det hele taget til mange af de elementer der karakteriserer Wolf Erlbruch som tegner. De helt ensfarvede baggrunde (i dette tilfælde gullig); de udskårne figurer som derved får et lidt kantet udseende; en lidt grov farvelægning med oliekridt, der dog fungerer vældig godt, ikke mindst fordi Erlbruch er god til at få mange forskellige farver blandet ind i den givne dominerende farve. Se for eksempel tegningen hvor Leonard har sin mormor i hundehalsbånd og snor. Hendes rødprikkede hvide bluse har skygger af blåt, som giver trøjen liv og form.