Christian Lollike
Foto: Asger Ladefoged

Christian Lollike

journalist og cand.mag. Katrine Sekjær, 2010. Blå bog og bibliografi opdateret 2022.
Top image group
Christian Lollike
Foto: Asger Ladefoged

Christian Lollike er kendt for sin kontroversielle måde at behandle aktuelle og ofte tabubelagte emner på. Således skabte han med sit stykke om gruppevoldtægt, “Dom over Skrig”, så stor politisk debat, at Dansk Folkeparti bad daværende kulturminister Brian Mikkelsen om en forklaring på, hvorledes det kunne betragtes som rimeligt at yde økonomisk støtte til den slags dramatik. Christian Lollike bevæger sig nuanceret ind og ud af sit stof, han undersøger og fremstiller det, han finder, på en måde, så det kommunikerer direkte til publikum. Sproget bevæger sig fra det filosofisk avancerede til det direkte anstødelige: Det virker, som om sproget for Lollike er en palet, hvor han blander nuancer, skaber kontraster og maler sine sprogbilleder med den voldsomhed eller abstraktion, der virker stærkest. Sproget er hurtigt, voldsomt, begavet og humoristisk, tempoet er højt og de sceniske skift effektfulde.

 

134331054

Blå bog

Født: Den 20. april 1973, København.

Uddannelse: Uddannet fra Dramatikeruddannelsen i Århus, 2001.

Debut: “Operation: Luise og Ferdinand”, Århus Teater, 2002.

Priser: Allenprisen, 2003. Teater 1 Prisen, 2005. Kafkatten, en hæderspris uddelt af Dansk Retspolitisk Forening, 2007. Årets Dramatiker. Reumert prisen, 2009. Otto Gelsted-Prisen, 2017.

Seneste udgivelse: Underværket : udvalgte tekster 2004-2018. Kronstork, 2022.

Genre: Drama

 

Se filmen MollyCam på Filmstriben

 

Artikel type
voksne

Baggrund

Christian Lollike er født på Frederiksberg Hospital 20. april 1973. De første år boede familien i København, men da han var 8 år,  flyttede familien til Fredensborg. Begge Christian Lollikes forældre er jurister, men Lollike søgte andre veje end de akademiske. Ifølge dramatikeren selv var han ikke god i skolen, hverken til at læse eller skrive, og han beskriver sig selv som forholdsvis ordblind (Matthiesen, Stig: Teatermennesket, interview i Weekendavisen, 2009-05-20, Kultur).

Efter at være blevet erklæret måske-egnet til gymnasiet søgte han ind på handelsskolen, men opdagede hurtigt at det slet ikke var et sted for ham. Gennem sin ungdom opsøgte Christian Lollike miljøer, der var markant anderledes end det miljø, han selv kom fra. I et interview forklarer han det blandt andet med sin manglende skoleflid: ”Jeg er vokset op med en sølvske i røven, men kan man ikke klare sig i skolen, søger man mod hasherne, tyvene og de andre outlaws. Samtidig med at jeg søgte ud mod kanterne, tog jeg hvid skjorte på og lod mig konfirmere.” (Matthiesen, Stig: Teatermennesket, interview i Weekendavisen 2009-05-20). 

Senere i livet blev det også de mere ’syrede typer’ og skæve eksistenser, som inspirerede ham til at skrive. Det skete på et ophold på Den Røde Højskole i Svendborg, hvor Lollike blev mere og mere overbevist om, at han skulle være journalist. En kort periode skrev han således for blandt andet kulturmagasinet Torpedo, der blev udgivet i København fra begyndelsen af 1990’erne.

En forelæsning om Hamlet skulle vise sig at få afgørende betydning for Lollike, der udover journalistikken havde flirtet med tanken om Forfatterskolen: Han søgte ind på Dramatikeruddannelsen ved Århus Teater og blev færdig fra skolen i 2001. Udover uddannelsen som dramatiker har Lollike læst filosofi og litteratur på RUC.

De første stykker

Christian Lollike i 2002 på Århus Teater med forestillingen ”Operation: Luise og Ferdinand”, som var en omskrivning af Friedrich Schillers berømte klassiker ”Kabale und Liebe”. Debutdramaet indbragte ham en Reumertnominering som Årets Dramatiker, en nominering Lollike siden har fået hele seks gange, inden han i 2009 endelig tog prisen.

Året efter debuten fulgte ”Undskyld, gamle, hvor finder jeg tiden, kærligheden og den galskab der smitter?” på Odense Teater. Allerede i dette stykke brugte Lollike et realistisk afsæt, i dette tilfælde en plejehjemsbeboer, for at lade karakterer, tankestrømme og sekvenser udfolde sig i et fantastisk rum.

Christian Lollike har siden 2005 været ansat som husdramatiker på Aarhus Teater. Her har han også instrueret og iscenesat nogle af sine dramatiske tekster, blandt andet et ”Kødkarrusellen” (2009), der handlede om prostitution og ”Service Selvmord” (2006), der som titlen antyder, handlede om selvmordet som mulighed. I 2007 blev Lollikes stykke ”Nathan (Uden Titel)” opført på forskellige små locations i Århus Domkirke. Stykket var inspireret af G. E. Lessings “Nathan den vise” fra 1779, der handler om Nathans arbejde for at få jøder, muslimer og kristne til at se ud over deres religiøse og kulturelle forskelle.

I 2009 blev Christian Lollike sammen med Mads Thygesen leder af Dramatikeruddannelsen ved Århus Teater.

Christian Lollikes stykker er i stigende grad indgået i den politiske debat, som nævnt ”Dom over skrig” (2004) om gruppevoldtægt og ”Underværket – the re-mohammed-ty show” (2005), om terrorangrebet den 11. september 2001 på World Trade Center. 

Selvom temaerne i Lollikes dramatik spænder fra plejehjemsbeboere til terroristerne 11. september, har stykkerne det klare fællestræk, at de forsøger at diskutere aktuelle samfundsproblemer eller tendenser, som er svære at tale om eller begribe.

I Christian Lollikes stykker rejses eksistentielle spørgsmål, men hvad enten det handler om selvmord som en menneskeret, religion, kultur, næstekærlighed, voldtægt, selvtægt eller prostitution, gøres det, uden at der opstilles dom, morale eller konklusioner. Det er provokerende tekster, der har refleksion og diskussion som mål.