Beslægtede forfatterskaber

Det er på ingen måde et nyt fænomen, at forfattere gemmer sig bag pseudonymer, det har de gjort al den tid litteraturen har eksisteret. Men man kan alligevel godt tale om en modedille i den skandinaviske litteratur de seneste år. Et af de bedst kendte eksempel på det er forfatteren Jan Arnald, der har udgivet sin serie om A-gruppen under navnet Arne Dahl, men også aliasset Lars Kepler, der dækker over forfatterparret Alexander og Alexandra Ahndoril skabte en del debat i sommeren 2009, da de udgav den anmelderomblæste krimi ”Hypnotisören”. Men modsat de nævnte forfattere har Merete Pryds Helle og Morten Søndergaard været helt åbne omkring deres anpart i Liv Mørks forfatterskab og modsat Dahl og Kepler, har Liv Mørk antaget sit eget litterære liv, der rækker ud over krimiserien, f.eks. gennem tekstbidrag til blandt andet antologier og tekstserier.

Det er klart, at selve fortællestilen i Mørks værker, har en del til fælles med de to forfattere bag pseudonymets egne værker. Ikke mindst deler Mørk en til tider højstemt og sort-romantisk tone med Pryds Helles forfatterskab. Selv siger forfatterne om deres inspirationskilder: ”Agatha Christie er et forbillede for persontegningen og for plottene, hvor hver puslespilsbrik falder på plads. Det er meget tilfredsstillende. Men forbillederne er også de hurtigere nutidige krimier, som Liza Marklund, og de mere psykologiske, som Minette Walters og P.D James. Minette Walters kan virkelig noget, også med spændingen. Men Liv Mørk kan også gå i retromode og læse Maria Lang, bare fordi det er så herligt umoderne. Og Conan Doyle. Og Poe.” (Carsten Andersen: ”Mord i blinde”. Politiken, 2004-08-15).  Det er karakteristisk at de nævnte forbilleder ikke har rod i den skandinaviske tradition, hvor den samfundskritiske krimi har slået rod. Mørks krimier skildrer ikke så meget et samfund i moralsk forfald, som hun tager fat i hele menneskehedens ondskab som sådan.