Robert Storm Petersen – bedre kendt som Storm P. – er ”født i Valby – et lille sted i nærheden af København (…) Begyndte læreårene hos min far – slagterlærling – blev senere letmatros på en skonnert, malerlærling, operasanger i en delikatesseforretning. Skuespiller ved Casino og Dagmarteatret.” (Jens Andersen: Storm P – den borgerlige anarkist. Berlingske, 2007-12-07).
Citatet stammer fra en selvbiografi, som kunne læses i et katalog til en international karikaturudstilling i Tyskland i 1930 og var ment som en hån mod, hvad Storm P. mente var en ”sygelig interesse for levende og døde kunstneres privatliv” (Jens Andersen: Storm P – den borgelige anarkist. Berlingske, 2007-12-07).
Storm P. foretrak at holde skodderne tæt lukket til sit privatliv, gav efter sigende aldrig autografer og var mere end almindeligt svær at interviewe. Det var dog kendt, at han som bare 18-årig flyttede sammen med den 41-årige Lydia, han havde mødt i sin fars slagterbutik. Hun var gift og havde to børn, og det var dengang lidt af en skandale, at de to fandt sammen.
Storm P. arbejdede inden for mange forskellige fag, både før og efter at han etablerede sig som bladtegner. Som bladtegner leverede Storm P. sin første tegning til Ekstra Bladet i 1906, og fra 1916 leverede han fast til det Berlingske Hus, som han blev fast tilknyttet mange år frem. Det var også her, han bl.a. tegnede og skrev sin kendte tegneserie ”Peter og Ping” i 1922. Som bladtegner var han særdeles produktiv og skrev til både danske og udenlandske aviser og magasiner. Storm P. etablerede sig også som forfatter og skrev en lang række novellesamlinger, der oftest også inkluderede egne illustrationer.
Siden sine ungdomsår optrådte Storm P. som skuespiller og i kabareter. Han var bl.a. fast tilknyttet forestillingen ”Edderkoppen”. Han nåede at medvirke i mere end 30 stumfilm og to tonefilm. Fra 1930 optrådte han på Det Kongelige Teater i primært klovnefigurer og i biroller. Storm P. var også billedkunstner og maler og havde en hovedsageligt naivistisk stil, men eksperimenterede også med andre stilarter. Ifølge Storm P. Museet havde han fået inspirationen fra rejser rundt om i verden, herunder Paris. Han var bl.a. meget inspireret af Edvard Munch og hans ekspressionistiske stil. Storm P.s værker ”Kys” og ”Tre kvinder ved havet” er, ifølge museet, stærkt inspireret af Edvard Munch.
Det sidste maleri, som Storm P. arbejdede på – og som stod ufærdigt hen, da han døde i 1949 – hedder ironisk nok ”Klovnens begravelse”. I offentligheden kendte de fleste nemlig Storm P. for hans humor og muntre streg, men omverdenens forventninger til ham om at være morsom blev tiltagende svære for Storm P. at håndtere, ifølge Storm P. Museet.
Storm P. er begravet på Frederiksberg Kirkegård, et stenkast fra Storm P. Museet, der blev opført i hans minde i 1977 og indeholder meget fra hans efterladte bo.