storm p
Storm P. i atelier ca. 1915.
Foto: POLFOTO / ritzau/scanpix

Storm P.

cand.public. Martine Stock, Bureauet, marts 2018.
Top image group
storm p
Storm P. i atelier ca. 1915.
Foto: POLFOTO / ritzau/scanpix

Indledning

Robert Storm Petersen – Storm P. – var på mange måder en kunstnerisk anarkist. Han lod sig ikke begrænse og var svær at sætte i bås; han var både bladtegner, maler, illustrator, skuespiller og forfatter med en meget lang række af forskellige udgivelser bag sig. Storm P. var kendt for sit skæve og humoristiske syn på livet; han dyrkede sprogets underfundigheder og prøvede at få ’livets små sandheder’ frem gennem filosofiske og eksistentielle betragtninger. Storm P. er særligt kendt som tegner og for sin karakteristiske streg, og hans værker har i dag klassikerstatus.

53776132

Blå bog

Født: 19. september 1882, Valby.

Død: 6. marts 1949.

Uddannelse: Selvlært.

Debut: Bladtegninger til Ekstra Bladet, 1906.

Litteraturpriser: Ingen kendte.

Seneste udgivelse: Alletiders Storm P. Alvilda, 2017.

Inspiration: Johannes Holbek

 

 

 

 

Se Storm P.s tegnefilm ”Gaasetyven” med det kendte trekløver ”De tre små mænd”. Tegnefilmen havde premiere i Palads i København i 1920.

Artikel type
voksne

Baggrund

Citat
”Turde jeg bede direktøren om at få lov til at gå kl. 1. Min svigermoder skal begraves/ Med fornøjelse, Jensen – gå, lykkelige mand – bare det var mig!”

”Den store Storm P. bog”, s. 67.

Robert Storm Petersen – bedre kendt som Storm P. – er ”født i Valby – et lille sted i nærheden af København (…) Begyndte læreårene hos min far – slagterlærling – blev senere letmatros på en skonnert, malerlærling, operasanger i en delikatesseforretning. Skuespiller ved Casino og Dagmarteatret.” (Jens Andersen: Storm P – den borgerlige anarkist. Berlingske, 2007-12-07).

Citatet stammer fra en selvbiografi, som kunne læses i et katalog til en international karikaturudstilling i Tyskland i 1930 og var ment som en hån mod, hvad Storm P. mente var en ”sygelig interesse for levende og døde kunstneres privatliv” (Jens Andersen: Storm P – den borgelige anarkist. Berlingske, 2007-12-07).

Storm P. foretrak at holde skodderne tæt lukket til sit privatliv, gav efter sigende aldrig autografer og var mere end almindeligt svær at interviewe. Det var dog kendt, at han som bare 18-årig flyttede sammen med den 41-årige Lydia, han havde mødt i sin fars slagterbutik. Hun var gift og havde to børn, og det var dengang lidt af en skandale, at de to fandt sammen.

Storm P. arbejdede inden for mange forskellige fag, både før og efter at han etablerede sig som bladtegner. Som bladtegner leverede Storm P. sin første tegning til Ekstra Bladet i 1906, og fra 1916 leverede han fast til det Berlingske Hus, som han blev fast tilknyttet mange år frem. Det var også her, han bl.a. tegnede og skrev sin kendte tegneserie ”Peter og Ping” i 1922. Som bladtegner var han særdeles produktiv og skrev til både danske og udenlandske aviser og magasiner. Storm P. etablerede sig også som forfatter og skrev en lang række novellesamlinger, der oftest også inkluderede egne illustrationer.

Siden sine ungdomsår optrådte Storm P. som skuespiller og i kabareter. Han var bl.a. fast tilknyttet forestillingen ”Edderkoppen”. Han nåede at medvirke i mere end 30 stumfilm og to tonefilm. Fra 1930 optrådte han på Det Kongelige Teater i primært klovnefigurer og i biroller. Storm P. var også billedkunstner og maler og havde en hovedsageligt naivistisk stil, men eksperimenterede også med andre stilarter. Ifølge Storm P. Museet havde han fået inspirationen fra rejser rundt om i verden, herunder Paris. Han var bl.a. meget inspireret af Edvard Munch og hans ekspressionistiske stil. Storm P.s værker ”Kys” og ”Tre kvinder ved havet” er, ifølge museet, stærkt inspireret af Edvard Munch.

Det sidste maleri, som Storm P. arbejdede på – og som stod ufærdigt hen, da han døde i 1949 – hedder ironisk nok ”Klovnens begravelse”. I offentligheden kendte de fleste nemlig Storm P. for hans humor og muntre streg, men omverdenens forventninger til ham om at være morsom blev tiltagende svære for Storm P. at håndtere, ifølge Storm P. Museet.

Storm P. er begravet på Frederiksberg Kirkegård, et stenkast fra Storm P. Museet, der blev opført i hans minde i 1977 og indeholder meget fra hans efterladte bo.

Storm P. som bladtegner

”Det er meget sjældent, jeg nyder spiritus/ Såh/ Ja, jeg lader det i reglen løbe lige ned!”

”Fyrtøjet”, ”Den store Storm P. bog”, s. 126.

Storm P. er særligt kendt for sine tegninger og såkaldte fluer, som bl.a. har indgået i danske og udenlandske aviser og magasiner. Blandt hans mest kendte figurer er ”De tre små mænd og nummermanden” og ”Peter og Ping”.

”De tre små mænd og nummermanden” var Storm P.s første tegneserie. Ifølge Storm P. Museet var det også en af de første tegneserier i Danmark, da den blev trykt første gang i 1913 i Storm P.s. eget blad ”Storm”. ’De tre små’ henviser til tre anarkistiske mænd, der laver narrestreger – ikke mindst med tegneren selv – Storm P. F.eks. forvandler de hans tegning, mens han taler i telefon, og bevæger sig dermed på et metaplan. ’Nummermanden’ henviser til en lille skægget mand, som følger med De tre, men samtidig forsøger at holde sig uden for problemer. Han hedder Nummermanden, fordi han holder et 1-tal i den første rude, et 2-tal i den næste osv. for at markere nummeret på ruden i tegneserien.

52698146

”Peter og Ping” er navnet på en anden tegneserie om Storm P.s nok kendteste makkerpar – den buttede og cigarrygende mand Peter og pingvinen Ping – som oplever små pudsigheder i deres hverdag. Ofte manifesterer det sig gennem sproget eller handlingen – eksempelvis i denne stribe, hvor Peter fortæller om sin togrejse til en mand: ”Jeg rejste fra Petrograd til Odense og i Kupe’en var jeg alene med en Russer –”/ ”og da vi var omtrent paa Halvvejen saa ta’r han en stor Kniv op –”/ ”og stikker mig her og der”. Manden spørger: ”Men hvad gjorde De da?”. Peter svarer: ”gjorde? gjorde? – ja, hvad sku’ jeg gøre? Jeg kunde jo ikke et ord Russisk!”, hvortil Ping siger: ”Den er pingeling” (1923-01-09). Makkerparret er ofte iført bowlerhat og for det meste også sort jakke, hvilket er med til at give serien et grafisk udtryk.

Storm P. skabte også ”Dagens Flue” (1939). I modsætning til de andre serier udfoldede Storm P. i denne serie et udvalg af forskellige stilarter, men altid i sorthvid. Til tegningen fulgte en kort tekst af mere eller mindre filosofisk karakter. Eksempelvis denne tegning til Dagens Flue fra 1943 af en gammel mand, der sidder på en bænk: ”Som ung skrev jeg digte – nu siger jeg det, som det er” (1943-04-12) og denne tegning af et vennepar: ”Kære hr. Møller – det hele er latterligt/ Ja – De har ret, det er til at græde over” (1947-12-11) om sprogets dobbelthed.

Selvom fluerne findes i mange forskellige variationer og stilarter, er der visse fællestræk. Ud over at mange af fluerne er midaldrende mænd med bowlerhat, forsøger de fleste fluer også at udstille ’livets små sandheder’ gennem lommefilosofiske betragtninger og vendinger, hvilket i øvrigt er gældende for hovedparten af Storm P.s. værker.