Jonas Kleinschmidt
Foto: Ivan Boll / Turbine

Jonas Kleinschmidt

cand.mag. Nanna Laudrup, Bureauet, april 2020.
Top image group
Jonas Kleinschmidt
Foto: Ivan Boll / Turbine

Indledning

Jonas Kleinschmidts romaner handler om det nære ungdomsliv i den privilegerede øvre middelklasse i forstaden. Hvad optager egentlig drenge i de tidlige ungdomsår? Indlevende og medvidende dykker bøgerne ned i betydningen af venskaber, gruppepres, sorg, fodbold og musik. I den historiske roman ”Englene over København” (2020) skildres også Danmark under besættelsen, og som i de øvrige bøger er det her det unge menneskes identitet, der er i spil.

47848067

 

Blå bog

Født: 1982 i Sorgenfri.

Uddannelse: Cand.mag. i dansk og kulturformidling, Københavns Universitet.

Debut: Dig & mig & Zlatan. Turbine, 2017.

Litteraturpriser: Nomineret til Kulturministeriets forfatterpris for børne- og ungdomsbøger, 2019.

Seneste udgivelse: Englene over København. Turbine, 2020.

Inspiration: Peter Højrup, Lone Aburas, Peter Adolphsen og J.M. Coetzee.

Musik, især ny dansk hiphop, og store fodboldspillere som Zlatan Ibrahimovic.

Artikel type
boern

Baggrund

”Så hører jeg et skrig. Det kommer et stykke væk fra. Så et til. Så flere skrig på én gang. Raf flyver op ad trappen. Pludselig er han væk. Jeg vender mig om og stirrer ind i det støvede mørke. Jeg kunne så let som ingenting gå tilbage. I sikkerhed. Og lige i det øjeblik ved jeg, hvorfor min farfar altid begyndte at græde, når han talte om bombeflyene over København.”
”Englene over København”, s. 167.

Jonas Kleinschmidt er født i 1982 i Sorgenfri. Han er cand.mag. i dansk og kulturformidling fra Københavns Universitet og har i en årrække arbejdet som musikredaktør og musikjournalist for bl.a. Soundvenue og Politiken. Han har også bidraget som paneldeltager og musikekspert i Politikens Poptillæg, P6Beat, Radio24syv og TV2 NEWS. Den store musikviden løber som en rød tråd igennem hans forfatterskab, hvor citater af rapperne Gilli og Sivas indgår som et naturligt led i skildringen af ungdomsmiljøet.

I Kleinschmidts ungdomsromaner er hovedpersonerne drenge, og for dem spiller ikke bare musik, men også fodbold en stor rolle. Forfatteren fortæller i et interview om brugen af fodboldikonet Zlatan Ibrahimovic i sin debutroman ”Dig & mig & Zlatan” (2017): ”Zlatan er jo kongen. Jeg bliver virkelig ikke træt af ham. Og han er jo bare endeløst fascinerende. At den her store, muskuløse mand kan bevæge sig så yndefuldt på en fodboldbane. At han så samtidig virker som et godt menneske, en god far og en fremragende rollemodel gør ham jo kun endnu mere beundringsværdig. Bogens hovedperson Lasse mangler en ledende skikkelse i sit liv. Det finder han i Zlatan. Men Zlatan er også med i bogen, fordi jeg ville forsøge at beskrive det poetiske og skønne ved fodbold. Det enestående solomål. Det repræsenterer Zlatan bedre end nogen andre i hans generation, synes jeg.” (Thomas Behrmann: Interview med forfatter Jonas Kleinschmidt. Horsens Bibliotek, 2017-10-13).

Kleinschmidt er optaget af, at der mangler aktuelle, seriøse ungdomsbøger direkte rettet til drenge. Han er særligt interesseret i gruppedynamikkens faldgruber og fortæller: ”Når jeg kigger tilbage, så tænker jeg, gud hvor var det heldigt, at det ikke gik mere galt for os. Og sådan tror jeg, at mange tænker, når de ser tilbage på deres ungdom.” (Pernille Borenhoff: Forstadsdrenge i flok. Det Grønne Område, 2018-11-20). Romanerne har på den måde et personligt afsæt, og det gælder også den historiske roman ”Englene over København”, som er skrevet på baggrund af Kleinschmidts morfars traumatiske oplevelser.

Jonas Kleinschmidt har tillige skrevet den finurlige billedbog ”Når de små søde børn sover” (2020) med illustrationer af Lilian Brøgger, og ligesom i ungdomsromanerne danser mor også her på bordene, når far spiller musik fra deres ungdom.

Dig & mig & Zlatan

”Det var yndefuldt, men det havde også noget tromlende og uskønt over sig, som Lasse elskede, og som hverken Messi, Ronaldo eller nogen andre kunne matche. Zlatan gik selv. Han ville selv, og han kunne selv. Og det ville han vise hele verden. Ja ja, fodbold var en holdsport og alt det der, men nogle gange måtte man gå selv. Det sidste var noget, hans storebror altid havde sagt.”
”Dig & mig & Zlatan”, s. 11-12.

I 2017 udkom ”Dig & mig & Zlatan”, der er Jonas Kleinschmidts debutroman. Her skildres hovedpersonen Lasse, som går i 9. klasse og har det rigtig skidt. Hans storebror Martin er død ved en bilulykke for to år siden, og hans forældre har lige siden været skygger af sig selv. Lasse er derfor meget ensom, han har trukket sig fra kammeraten Oliver og er så usikker og selvbevidst, at han knap kan træde ind i klasselokalet uden at bekymre sig om, hvordan han ser ud, og hvordan hans stemme lyder. I Lasses stille tilværelse er der heldigvis to ting, der får hjulene til at dreje rundt: Fodbold og musik. Zlatan Ibrahimovic er Lasses store fodboldidol, og i hans overlegne og enspænderprægede spillestil finder Lasse glæde og mod, men stilstanden synes ubrydelig.

53354939

Så sker der heldigvis noget: Tobias, den nye dreng i klassen, er lige præcis den ven, der skal til, for at Lasse kan finde fremdrift og glæde i tilværelsen igen. For Tobias er Lasses modsætning: Fuld af selvtillid, let til smil og glad af sind. Lasse er selvfølgelig frygtelig usikker, for han kan hurtigt mærke, at han har noget på spil over for Tobias. Heldigvis afvæbner Tobias det skrøbelige scenarie, og de bliver rigtig gode venner. Med Tobias tilføres Lasses tilværelse nye, tiltrængte perspektiver – positivt i form af hans farverige mor, Suzette, der som ung har haft en affære med Bruce Willis på Kreta. Men også negativt med en ubehagelig stedfar, der bringer sider frem i vennen, som Lasse ikke helt kan forliges med. I venskabet lærer Lasse derfor sig selv bedre at kende, og bærende elementer i hans eget liv og i hans egen personlighed toner frem.

Tematisk kredser romanen om sorg, tab, ensomhed og venskabets betydning og muligheder for at finde tilbage til sin egen indre styrke. Venskabet med Tobias påbegyndes som en redningsplanke for Lasse, men som det vokser, styrkes Lasse, og til slut vendes rollerne ligefrem rundt. På den måde mærker Lasse sin integritet trods pres både udefra og indefra, og han formår at frigøre sig fra det ensomme og sorgfyldte liv og bevæge sig hen imod en friere, mere åndbar tilværelse. Som sit idol Zlatan ønsker Lasse nemlig at turde gå selv, og det tør han i romanens slutning.