Niels Bo Bojesen

Artikel type
illustratorer
stud.mag. Lisa Ashley McCulloch, iBureauet/Dagbladet Information. 2015.
Main image
Bojesen, Niels Bo
Foto: Illustrationsgruppen

Indledning

Niels Bo Bojesen har tegnet, siden han var helt lille og har arbejdet professionelt med illustration i næsten 30 år. Hans løse, sorte streg ses i dag i flere forskellige medier; dagblade, fagbøger og børnebøger – både danske og internationale. Han har vundet flere priser for sit arbejde – senest Orla-prisen i 2014 sammen med Kim Fupz Aakeson for en Vitello-bog. Netop børnebogsserien om drengen Vitello er blandt hans mest kendte værker.

 

50694259

Blå bog

Født: 23. januar 1958 i Birkerød.

Uddannelse: Danmarks Designskole, 1984. New York School of Visual Arts, 1986.

Debut: Hanne Brandt og Niels Bo Bojesen: Kattenatten. Munksgaard, 1987.

Litteraturpriser: Danske Bladtegneres Hæderslegat: ”Svarres Legat”, 2003. European Newspaper Award, 2004. Award of excellence i Edition Best of Newspaper Design, 2005. Kommunernes Skolebiblioteksforenings Forfatterpris, 2011. Orlaprisen, 2014.

Seneste udgivelse: Trine Bundsgaard og Niels Bo Bojesen: Luna Linea sover ude. Gyldendal, 2015.

Inspiration: Bo Bojesen (”min far”), Ronald Searle og Bob Dylan – ”kun to af dem kan tegne” (interview med forfatterweb, 2015).

 

 

 

Video: Trailer fra filmatiseringen af ”Vitello graver et hul”, der er illustreret af Niels Bo Bojesen

Baggrund

”Og i dag ville Vitello selv være en hård negl og tale grimt til alle andre og gå med kniv. Uden at være bange for noget. Eller for nogen. Og uden kysseri. Han startede med at tage undertrøje på. Så fandt han en kniv i køkkenet, alle tiders kniv, brødkniven, den havde riller og var lang, næsten som den hårde negls kniv i filmen.”
”Vitello går med kniv”, s. 3.

Niels Bo Bojesen er født i 1958 i Birkerød, hvor han også er opvokset som den yngste af fire børn. Hans mor var hjemmegående, og hans far var tegneren Bo Bojesen. På farens opfordring har Niels Bo Bojesen, ligesom resten af familien, tegnet siden han var helt lille (2-3 år). Interessen for at skildre virkeligheden opstod allerede i barndommen, hvor han tegnede reportagetegninger af ting, han så i fjernsynet – ofte ”krig og bryllupper”, som han siger (interview med forfatterweb, 2015). Mediets fiktionsmuligheder blev også udforsket, da Niels Bo Bojesen og hans storebror ”tegnede maskiner til at skaffe sig af med lig på de mest uhyggelige måder” (interview med forfatterweb, 2015).

Den store tegneinteresse blev i de tidlige teenageår erstattet af en anden kreativ interesse – musikken. I disse år spillede han på guitar og skrev sangtekster. Da han nåede 20-års alderen, genoptog han tegnearbejdet og studerede eskimologi på Københavns Universitet i to år. I sommerferierne tog Niels Bo Bojesen gratis tegnekurser på arkitektskolen og designskolen og søgte endeligt også ind på det, der i dag hedder Danmarks Designskole. I forbindelse med tegnestudiet tog han på udveksling i et semester på School of Visual Arts i New York, som var mere kommunikationsrettet end teknisk, hvilket Niels Bo Bojesen satte pris på. Han ”tænder mere på ideer”, siger han og fortsætter ”Det gør ikke noget det er grimt. Bare det virker” (interview med forfatterweb, 2015). Da han havde afsluttet sin uddannelse, arbejdede han bl.a. meget med bogomslag og illustrationer til fagblade, og i 1987 fik han sit første illustratorjob på en børnebog, da forlaget Munksgaard spurgte ham, om han havde lyst til at illustrere Hanne Brandts ”Kattenatten”.

Som medlem af både Danske Bladtegnere og Dansk Forfatterforening arbejder Niels Bo Bojesen i dag inden for to forskellige verdener: ”Det kan sammenlignes med sprint og langdistance løb. Det er noget mere fordybelse i bøgerne. Jeg kan lide begge dele” (interview med forfatterweb, 2015). Han tegner dagligt satiriske illustrationer til Jyllands-Posten, laver herudover illustrationer på freelancebasis til bøger og magasiner i Danmark og udlandet og er fortsat aktiv som børnebogsillustrator.

Vitello-bøgerne

”Drengen de kaldte Vitello måtte guddødeme gøre endnu en god gerning, men det lugtede grangiveligt som om Mor bagte chokoladekage. Og så skidt med at den ældgamle mand sikkert lå i sin have og slikkede begge de seje spejderes vaffelis i sig lige nu.”
”Vitello gør en god gerning”, s. 23.

Den første bog om drengen Vitello udkom i 2008, og siden er der kommet 17 mere i serien, der stadig er i gang. Kim Fupz Aakeson har skrevet teksten, og Niels Bo Bojesen har illustreret alle bøgerne. ”Det er en fornøjelse at arbejde med Vitello. Det sjove bliver ved med at være sjovt, når man læser det igen,” siger Niels Bo Bojesen om arbejdet (interview med forfatterweb, 2015).

Samarbejdet startede med en henvendelse fra Gyldendal, der spurgte om Niels Bo Bojesen ville komme med et forslag til, hvordan seriens hovedperson skulle se ud. De kunne lide hans bud på Vitello, der blev til en dreng med et stort, baseballformet hoved, sort og uglet hår og som ofte også er lidt beskidt. Bøgerne er henvendt til børn i alderen 5-9 år og følger Vitello i hans humoristiske hverdagseventyr, hvor han blandt andet leder efter en papfar, går med kniv og forsøger sig som spejder.

51378040

Illustratorisk består siderne i bøgerne af få elementer lavet i en tyk, sort stregtegning. De er farvelagte og placeret på en gennemfarvet side, der skifter farve for hver dobbeltside. Disse gennemfarvede sider giver et billede af et rum, der uden de forankrende illustrationer (f.eks. et vindue eller en saks der er tegnet i en vinkel, der viser at det ligger på et gulv) ville være uendeligt.

Gennem illustrationerne gøres der også opmærksom på, hvordan billedet blot er et udsnit af situationen. Perspektivet er ofte i Vitellos højde, og derfor er mange personer kun halvt med i billedet, da de er meget højere og større end ham. Udsnittet er også med til at vise bevægelse og tempo, f.eks. når den gamle mand går ud på vejen i den Orla-prisvindende ”Vitello gør en god gerning” (2013). Da Vitello og hans spejderven William forsøger at følge med, viser illustrationen tempoet, idet det kun er deres arme, der rækker ud efter den gamle mand, der ses på siden. På samme måde gøres der opmærksom på rummets udsnit i ”Vitello går med kniv” (2008), hvor duften af kage vises med en hvid bølge, der bevæger sig ind og ud af siden foran Vitellos interesserede næse.