portræt af Kristian Leth
Foto: Ib Helles Olesen / Forfatterweb

Kristian Leth

cand.mag. Line Rasmussen, 2014. Opdateret af cand.mag. Katrine Lehmann Sivertsen, 2022. Blå bog og bibliografi opdateret marts 2024
Top image group
portræt af Kristian Leth
Foto: Ib Helles Olesen / Forfatterweb

Kristian Leths talent peger i mange retninger – han er nemlig både forfatter, musiker, forsanger, skuespiller og har skabt sig en karriere som vidende formidler, der jævnligt kan opleves i diverse tv- og radioprogrammer. Leth debuterede i 2002 med en digtsamling og har siden udgivet flere bøger med lyrik, fantasy-romanen ”Mithos”, faglitteratur og kortprosabøger, der tager udgangspunkt i egne erindringer. 

 

138075176

Blå bog

Født: 27. marts 1980 i København.

Uddannelse: DR's talenthold og Forfatterskolen, 2002. 

Debut: Land. Gyldendal, 2002.

Priser: DR’s Sprogpris, 2013. KLF, Kirke & Mediers buket for god formidling af etik og trosstof, 2014. Prix Radio-prisen Årets musikprogram for de fire programmer ’Kristian Leth og Outsideren’ på DR P2, 2017.

Seneste udgivelse: Maria fra Magdala. Bibelselskabet, 2024. Kunstner: Peter Snejbjerg. Graphic novel.

Inspiration: Brian Eno, David Byrne, Astrid Lindgren, Hayao Myiazaki, Ursula K. Le Guin.

 

 

 

 

Videoklip

Kristian Leth taler om "En tid med mirakler" med litteraturformidler Sarah Hvidberg i Forfatterstafetten: 

Artikel type
voksne

Baggrund

“Jeg har spist for meget æg / jeg har hjemve / Hvis ikke virkeligheden er / mystisk / så forstår jeg den ikke.”
“Lascaux” fra ”Før og efter videnskab”, s. 51.

Kristian Leth blev født i 1980 som søn af digteren Jørgen Leth og skuespilleren Hanne Uldall. Han kommer fra en kunstnerisk familie, der bl.a. også tæller filminstruktøren Asger Leth, Kristians bror. Man kan støde på Kristian Leths navn inden for flere forskellige brancher, for han har både optrådt som skuespiller i bl.a. ungdomsgyseren “Midsommer", som tv-vært i musikprogrammet Liga.dk, som musiker i bandet The William Blakes og som forfatter til digtsamlinger, fagbøger og prosabøger. Leths diskografi er endnu større end bibliografien, og mellem sine første tre digtsamlinger – hhv. “Land” (2002), “Besværet” (2008), “Før og efter videnskab” (2014) – nåede han at lave sit eget pladeselskab, Speed of Sound, udgive mere end seks plader, lave titelsange til danske tv-serier og sætte musik til flere af sin fars film, bl.a. “Det erotiske menneske” og “De fem benspænd” – og meget andet.

Kristian Leth debuterede som digter i 2002, samme år som han blev færdig på Forfatterskolen i København, hvor Hans Otto Jørgensen på daværende tidspunkt var rektor. Efter Forfatterskolen kom Kristian Leth på DR’s Talenthold, som er en toårig uddannelse på DR for unge talenter. I DR-regi har han sidenhen modtaget flere priser for sin lette formidling af tungere temaer som klassisk musik, åndelighed og religion – emner han efter eget udsagn har været interesseret i siden 10-12-års alderen. En af de prestigefulde priser, som Kristian Leth har modtaget, er Prix Radio-prisen for årets musikprogram, som han blev tildelt i 2017 for podcastserien ”Kristian Leth og outsideren”, der handler om Glenn Goulds to indspilninger af Johann Sebastian Bachs ”Goldbergvariationerne”. 

Der er ingen tvivl om, at Leth er en intellektuel kunstner i konstant bevægelse og desuden en kyndig bruger af det danske sprog. Ikke desto mindre har han udelukkende skrevet sange på engelsk i bandprojekterne Baron Criminel og The William Blakes, indtil han i 2012 sprang ud som soloartist på pladen “Hjemad”, der består af ni dansksprogede sange. I et interview med Politiken i forbindelse med “Før og efter videnskab” luftede Leth, at han skrev på en roman – hans første af slagsen: “Den bog, jeg er i gang med at skrive nu, er en fortælling med mange forskellige spor. Mange sider, meget ambitiøst og alt muligt pis.” (Jakob Dybro Johansen: Kristian Leth: Musikken er min pause, der giver liv til litteraturen. Politiken, 2013-08-03). Arbejdet resulterede i 2017 i fantasy-romanen ”Mithos”. 

Kristian Leth er gift med filminstruktør Tea Lindeburg, som han har tre børn sammen med. Familien har siden 2014 været bosat i Brooklyn i New York City.

Land

vinden løfter dit hår / og lader det falde igen / vinden løfter dit hår / dine hænder er i lommerne”.
good morning, islands brygge”, fra “Land”, s. 10.

I 2002 debuterede Kristian Leth med digtsamlingen “Land” på forlaget Gyldendal – samme år, han blev færdig på Forfatterskolen i København. På forsiden af bogen ser man forfatteren, dengang 22 år gammel, iscenesat som et klassisk, farverigt Andy Warhol-serigrafi. Bogen fylder 33 sider og har et kvadratisk format som en singleplade. Det er formodentlig ikke tilfældigt, for flere af digtene i samlingen har musikalske referencer – f.eks. digtet “This charming man”, hvis titel er direkte taget fra musikeren Morrisseys sang af samme navn. Morrissey synger bl.a.: “I would go out tonight, but I haven’t got a stitch to wear”. I Leths digt lyder det i modereret version: “mine håndled er tynde / mine håndflader vendt opad / i en gestus / i would go out tonight / men min hals er helt tør / punctured bycykle“ (s. 18).

24371689

I digtet “vi vil altid have firenze” (s. 21) – der i øvrigt refererer til det berømte citat fra filmen “Casablanca”, hvor Humphrey Bogart og Ingrid Bergman skilles med ordene “We’ll always have Paris” – sender forfatteren hilsner til musikeren Brian Eno. Der citeres ordret fra sangen “Dead Finks don’t talk” med linjerne: “oh cheeky cheeky / oh naughty sneaky / you’re so perceptive / and i wonder how you knew”. Der er flere både direkte og indirekte referencer til især musik – og dette kan læses som en hyldest til forfatterens (og musikerens) musikalske helte.

“Land” er på flere måder en letlæselig og ungdommelig digtsamling med popkulturelle referencer – og flere lag for den omhyggelige læser. Digtene sværmer om klassiske temaer som forår, forelskelse, sanselig natur – sol, lys, himmel, sand – et jeg og et du. Samtidig er der en rød tråd i de enkle digte, da flere af dem tager udgangspunkt i byer og geografiske steder i verden – fra Islands Brygge til Californien til Japan til Marrakesh til Kina. Der er ingen fast rytme eller metrik i digtene, ingen rim, men til gengæld anvender Kristian Leth af og til gentagelsesmønstre, som også kan læses som en hilsen til musikken – jf. omkvæd og repeterende linjer – der senere er blevet en af Leths leveveje.