dan brown
Emmi Korhonen / Ritzau Scanpix

Dan Brown

journalist Pia Andersen, iBureauet/Dagbladet Information. 2006. Opdateret af cand.mag. Christian Baun. 2013.
Top image group
dan brown
Emmi Korhonen / Ritzau Scanpix
Main image
Brown, Dan
Foto: Tim Boyd/AP / POLFOTO

Indledning

Dan Browns hæsblæsende spændingsromaner om hemmelige selskaber og mystiske sammensværgelser har skudt ham til tops på bestsellerlister verden over. Hans roman “Da Vinci Mysteriet” afslører kristendommen som et stort bluffnummer, og den er blevet historiens hidtil mest solgte voksenbog – faktisk kun overgået af Bibelen. Dan Brown graver med vild energi i religionens, kunsthistoriens, videnskabens og politikkens fortidige og nutidige mysterier. Ingenting er, som det ser ud til at være, men det hele hænger sammen alligevel. Koden skal blot brydes.

 

48677185

Blå bog

Født: Den 22. juni 1964 i Exeter, New Hampshire, USA.

Uddannelse: Studier i engelsk og kunsthistorie ved Phillips Exeter Academy, Amherst College og ved universitetet i Sevilla i Spanien. Dimitterede i 1986.

Debut: Digital Fortress, St. Martin's Press, 1997.

Litteraturpriser: British Book Awards Book of the Year, 2005.

Seneste udgivelse: Vild symfoni. Politiken, 2020. (Wild symphony, 2020). Oversat af Lene Ewald Hesel. Billedbog.

Inspiration: Robert Ludlum, John Steinbeck og William Shakespeare. 

 

Artikel type
voksne

Baggrund

”Langdon tænkte på kvinden med det piggede strithår der havde myrdet dr. Marconi med koldt blod … soldaterne der skød efter dem … det italienske politi der havde samlet sig ved Porta Romana … og nu en overvågningsdrone der ledte efter dem i Boboli-haven. Han blev tavs og gned øjnene mens han tænkte over sine muligheder.”
”Inferno”, s. 126.

Dan Brown er født og opvokset i byen Exeter i New Hampshire i det nordøstlige USA. Barndomshjemmet var fyldt med bøger: Browns far var matematikprofessor og underviste på Phillips Exeter Akademiet, moderen var professionel musiker med speciale i religiøs musik. Selv valgte Brown at studere engelsk og kunsthistorie, men sammenstødet mellem forældrenes baggrunde i naturvidenskabens og kunstens verdener udgør en hovednerve i hans forfatterskab.

Efter sin universitetsuddannelse boede Brown en periode i Hollywood, hvor han uden det store held forsøgte at ernære sig som komponist. Han fulgte også i faderens fodspor, før han endelig greb pennen: Han blev lærer og underviste i engelsk på Phillips Exeter Akademiet. Men da Browns romandebut, “Digital fortress” fra 1997 (”Tankados kode”, 2006), gav en del succes, begyndte han at skrive på fuldtid. 

Browns bøger bygger på mange måneders research, og det var under dette arbejde, han fik vækket en gammel fascination af Leonardo Da Vincis malerier. Fascination blev endelig sat på skrift i verdens hidtil bedst sælgende voksenroman, “Da Vinci Mysteriet” fra 2003. Bogen handler om et hemmeligt komplot, hvis afsløring truer selve kristendommens historie og fundament.

“Da Vinci Mysteriet”s voldsomme succes kom bag på Dan Brown. Han har nu trukket sig tilbage og undgår al kontakt til pressen. Bogen har rejst hed debat: Der er blevet rejst flere retssager mod han, blandt andet anklages han for plagiat, og den katolske kirke har gjort meget for at tilbagevise den kontroversielle religionshistorie, bogen indeholder. Selv fastholder Brown, at bogen ikke er et angreb på kirken, men at den snarere har søgt at opfordre til diskussion af spørgsmål om tro og religion: “Jo mere energisk vi diskuterer disse emner, des bedre bliver vores forståelse af vores egen spiritualitet. Kontrovers og dialog er sundt for religion som helhed. Religion har kun en sand fjende – apatien – og lidenskabelig debat er en eminent modgift.” (Interview med Dan Brown på Browns officielle hjemmeside, www.danbrown.com. Skribentens oversættelse).

Dan Brown bor til daglig i byen Rye i New Hampshire sammen med sin kone Blythe. Hun er maler og kunsthistoriker, og hun bistår ham flittigt i hans research. Browns arbejdsrutine starter allerede klokken 4 om morgenen, hvor han veksler skriveriet med armbøjninger og sit-ups i sit kontor. Han er desuden en habil tennisspiller.

Tankados kode og Morderisk bedrag

“Nu hang den luftbårne mikrobot og svævede inde i den stillestående luft i bygningens store centralrum som et andet insekt i en kæmpestor lade. Med sit fugleperspektiv af rummet nedenunder cirklede mikrobotten lydløst hen over de intetanende mennesker, der arbejdede her.”
“Morderisk bedrag”, s. 29.

Dan Brown har skrevet to højteknologiske thrillers, debuten “Digital fortress” fra 1997 (”Tankados kode”, 2006) og “Deception Point” fra 2001 (“Morderisk bedrag”, 2005).

”Tankados kode” tematiserer overvågnings- og informationssamfundets skrøbelighed. Den hemmelige efterretningsorganisation NSA har en supercomputer, som kan bryde alle koder i verden. Men pludselig dukker en kode op, som computeren ikke kan håndtere, og den smukke, kvindelige kryptograf Susan Fletcher må tage affære. Koden viser sig at true både den nationale sikkerhed og Susans liv og lemmer. Hun må finde frem til bagmanden i kamp mod tiden.

25882008

“Morderisk bedrag” handler om omfattende bedrageri i Washington. NASA har ved hjælp af avanceret satellitteknologi fundet en meteor i isen på Arktis. Den indeholder tegn på, at der er liv i rummet.

Men den smukke efterretningsagent Rachel Sexton får færden af, at noget er rivende galt, og hun må indse, at hun selv er en brik i et morderisk magtspil, der udgår fra de højeste instanser. Sammen med tv-dokumentarist og havbiolog Michael Tolland kaster hun sig ud i en livstruende, hektisk tour de force til lands, vands og i luften for at opklare bedraget og få fat i de sande, videnskabelige fakta.

Den danske titel, “Morderisk bedrag”, yder ikke bogen retfærdighed. Den engelske titel, “Deception Point”, sætter netop spot på det faktum, at det punkt, hvorfra bedraget udgår, hele tiden ser ud til at skifte.

 

Engle & dæmoner

“– Mænd og kvinder på CERN er her for at finde svar på de spørgsmål, som menneskeheden har stillet siden tidernes morgen. Hvor kommer vi fra? hvad er vi lavet af?
– Og de svar findes i et videnskabeligt laboratorium?
– De lyder overrasket?”
“Engle & dæmoner”, s. 23.

Med “Angels & Demons” fra 2000 (“Engle & dæmoner”, 2004) finder Brown formlen til den vanvittigt succesfulde “Da Vinci Mysteriet”. Her møder læseren nemlig symbolforskeren Robert Langdon for første gang i et mysterium, der frit trækker på kunst- og religionshistorien.

“Engle & dæmoner” har dog et højteknologisk anslag: Det schweiziske forskningscenter CERN har udviklet modsætningen til det stof, alting er gjort af, nemlig antistof. Havner antistoffet i de gale hænder, kan det virke som en slags futuristisk hyper-atombombe med voldsomt destruktivt potentiale. Det havner naturligvis netop i de gale hænder, og en enorm terroraktion mod selveste Vatikanet truer.

25460731

Thrilleren kredser om den oldgamle konflikt mellem videnskabens og religionens verdener. Videnskabsmanden bag antistoffet bliver myrdet, og navnet ”Illuminati” er brændemærket på hans bryst. ”Illuminati” er et gammel broderskab af oplyste videnskabsmænd, som ser den katolske kirke som en trussel mod ægte, rationel viden. De forbereder tilsyneladende det endelige anslag mod Vatikanet med en række bestialske mord på fire kardinaler, der er samlet til konklave for at vælge en ny pave. Kun Robert Langdons viden om hemmelige tegn og symboler kan redde den katolske kirke fra at styrte i grus. Han får hjælp af smukke Vittoria – den myrdede videnskabsmands adoptivdatter.

Plottet er højspændt fra ende til anden. Den store kulmination kan ikke afsløres, men her er noget, der ligner guddommelig indgriben og religiøs vækkelse af masserne i skøn forening med videnskabens og moderniseringens lysere sider.

“Engle & dæmoner” er blevet en bestseller i kølvandet på “Da Vinci Mysteriet”. Den beskriver en katolsk kirke, der er ved at miste grebet om folket. Religionen er blevet fortrængt fra det moderne liv, og interessen for konklavet er forsvindende lille. Paradoksalt nok, men helt i tråd med bogens dramatiske kulmination, er der dog (mystiske?) tegn på, at en religiøs opblomstring er på vej. Virkelighedens konklave i 2005 vidnede om en massiv interesse for katolicismen, og folk fra hele verden valfartede til Peterskirken i Rom.

Da Vinci Mysteriet

”Langdon hørte blot hendes stemme som en svag mumlen i baggrunden. Han var absolut ikke på vej ud. Han befandt sig et helt andet sted lige nu. Et sted hvor ældgamle hemmeligheder drev op til overfladen. Et sted hvor glemte historier dukkede frem fra skyggen.”
“Da Vinci Mysteriet”, s. 120.

Dan Browns “The Da Vinci Code” fra 2003 (“Da Vinci Mysteriet”, 2003) er blevet læst af omtrent 40 millioner mennesker verden over, og er en Brown-thriller i særklasse. Her er alt, hvad man kan ønske sig af konspirationer, ældgamle mysterier og hemmelige koder.

Symbolforskeren Robert Langdon kaldes til Louvre i Paris; et bestialsk mord har fundet sted, og liget er omgivet af underlige tegn. Den myrdede er museumsdirektør Jacques Saunière, og han har med sine sidste kræfter forsøgt at give en vigtig besked videre. Sammen med den myrdedes niece Sophie, der er kryptograf, må Langdon forsøge at tyde koden. Langsomt men sikkert nærmer de sig Saunières hemmelighed, men det går op for dem, at hemmeligheden er så dyrebar, at nogle vil slå ihjel for at forhindre dens offentliggørelse.

27999441

Saunière var stormester i logen Priory of Sion. Logen har gennem århundreder båret på en hemmelighed, som er dødsensfarlig. 

Hemmeligheden er, at Jesus fik et barn med Maria Magdalene, og at hans slægt er blevet ført videre i Frankrig. Det katolske trossamfunds patriarki har redigeret i Maria Magdalenes historiske betydning og gjort hende til en prostitueret – i virkeligheden var hun Jesus’ elskede og åndsfælle. Maleren og videnskabsmanden Leonardo Da Vinci var også stormester i logen, og i hans malerier må Langdon og Sophie tyde den sande historie om kvindens rolle i kristendommen. Det kvindelige og det mandlige er ligestillede; derfor smiler Mona Lisa så gådefuldt. Den katolske organisation Opus Dei forsøger at stoppe Langdon og Sophie. Og så er jagten sat ind – selve kristendommens fundament er på spil.

 

Inferno

””Du mener jeg skal slå det ud af hovedet!?” Langdon kunne mærke sin vrede blusse op. ”Til helvede med det! Jeg vil have nogle svar! Din organisation har fløjet mig til Italien hvor jeg blev skudt og mistede adskillige dage af mit liv! Jeg vil vide hvordan det skete!””
”Inferno”, s. 292.

Inferno” fra 2013 er Dan Browns femte spændingsroman med dr. Robert Langdon i hovedrollen. Romanen er opkaldt efter betegnelsen af ”helvede” i Dantes episke digt ”Den guddommelige komedie” fra 1300-tallet, og Brown bruger Dantes helvedes-geografi som en rød tråd.

Dr. Langdon vågner i Firenze med hukommelsestab og kommer hurtigt på flugt fra hvad, der ligner en lejemorder og en lyssky og ulovlig organisation kaldet Konsortiet. Det er genetikeren dr. Bertrand Zobrist, der hyrede Konsortiet, så han kunne få arbejdsro til at finde en løsning på jordens overbefolkning. Han har nu skabt en biologisk trussel, måske en pest, der kan udrydde størstedelen af jordens befolkning. Den intelligente, autodidakte læge Sienna Brooks slår dr. Langdon følge, og sammen kæmper de gennem romanen for at følge, læse og fortolke et kort, som dr. Zobrist har skabt ved at manipulere et middelaldermaleri af Botticelli. Ved at løse alle kortets gåder inden for et døgn vil de kunne finde truslen og redde verden. Chefen fra WHO, dr. Elisabeth Sinskey, er dr. Zobrist ærkefjende og assisterer i sidste halvdel af romanen dr. Langdon og Sienna Brooks.

29953104

Romanen foregår i tre byer – den begynder i Firenze, fortsætter i Venedig og afsluttes i Istanbul. Byerne og deres omfattende kulturhistorie er et vigtigt bagtæppe, hvorpå Brown fortæller sin spændingshistorie, og netop Firenze er Dantes by. Ligesom Dante brugte Vergil som guide i gennem Inferno og Skærsilden, bruger Brown dr. Langdon som guide gennem de tre byer. Dr. Langdon beretter om alle de forskellige kunstskatte og arkitektoniske detaljer, de rejser igennem, og romanen bliver dermed litterær turisme med spænding til hjertet og kulturhistorie og koder til hovedet. Browns ønske om at bruge Dante og hans værk kommer af, at det har været en enorm kulturel inspirationskilde i Europa. Som han udtrykker det – ”Før Dante eksisterede der kun nogle ret vage beskrivelser af Helvede, og man kan på en måde sige, at Dante opfandt Helvede, som mange af os forestiller os det i dag.” (Birgitte Rahbek: Dansen om Dan Brown. Berlingske, 2013-06-08).

Romanen er bygget op af 104 korte kapitler samt en prolog og en epilog. Den forløber over blot halvandet døgn, men rummer adskillige flashback. Brown bruger en alvidende fortæller, som skifter mellem forskellige karakterer. Det giver en mere personlig, intim og dynamisk alvidende fortæller. Tematisk arbejder Brown med spørgsmålet om menneskehedens fremtid og mulige udslettelse. Et moderne emne, der ligger i kølvandet på fugleinfluenza, global opvarmning og andre klimaspørgsmål. Samtidig berører romanen genetikkens muligheder, Darwins udviklingslære og spørgsmålet om, hvorvidt mennesket kan udvikle sig nok til at vende sin, ifølge ”Inferno”, dystre skæbne. Som modvægt til de mørke temaer om menneskets (selv-)destruktive sider bugner ”Inferno” af kunst, filosofi og kreativitet, der giver glæde og håb til mennesker og ikke mindst til Browns læsere.

Genrer og tematikker

Brown skriver spændingsromaner, der appellerer bredt, og hans hovedpersoner er alle smukke, superintelligente og kæmper for at afdække hemmelige konspirationer med vidtrækkende, bedrageriske hensigter. Ofte er der tale om, at en yngre kvinde kommer til at danne makkerpar med en mand i fyrrerne, og der bliver gerne plads til hede blikke og lumre tanker. Romanerne har et stærkt fokus på plot, og med deres stærke momentum kan man let betegne dem ”pageturners”. Både tematisk og formelt er romanerne internt beslægtede, grænsende til det ensartede og formelprægede.

På Phillips Exeter Akademiet blev Brown sporet ind på sit favorittema – teknologi og koder. En studerende ved akademiet blev arresteret af Secret Service, efter at have ytret sin vrede over præsident Clinton i en e-mail til en ven. Beskeden blev opsnappet af regeringens agenter, og Brown fik researchet sig frem til, at den amerikanske regering har et hemmeligt system, der overvåger al kommunikation. Selv forklarer han i et interview: “Jo mere jeg fandt ud af om dette ultra hemmelige agentur og de fascinerende moralske problemstillinger, der knytter sig til national sikkerhed og civilt privatliv, des mere gik det op for mig, at det var en fantastisk baggrund for en roman.” (Claire E. White: Interview with Dan Brown. www.writerswrite.com. Skribentens oversættelse).

Alle romanerne byder på udredninger af naturvidenskabelig forskning, computerteknologi og/eller kunst- og kulturhistoriske redegørelser og spekulationer. Disse danner fundamentet for de hektiske thrillerplots, der ofte løber over kort tid, cirka 36 timer med fuld skrue derudaf. Sprogligt kan Brown til tider skrive firkantet og klichefyldt. Det betyder dog mindre, da romanerne mestendels bæres af tempoet og spændingen. Browns romaner minder om film: Kapitlerne er ultrakorte og ender på cliffhangers, der holder spændingen på kogepunktet. Brown “klipper” mellem forskellige handlinger forskellige steder, og formår på den måde at fastholde spændingen.

Brown har for vane at skrive først i sine bøger, at de bygger på ubestridelige fakta. Det er et klassisk litterært greb, og en ret, enhver fiktionsforfatter har på menuen, men det siger ikke nødvendigvis noget om bogens sandhedsværdi. Det øger snarere realitetseffekten og pirrer læserens nysgerrighed.

Beslægtede forfatterskaber

Dan Brown ligger i toppen af fødekæden af krimiforfattere i selskab med forfattere som Robert Ludlum, James Rollins, Michael Crichton og John le Carré. Disse forfattere bruger som Brown teknologi og spændende plotstrukturer som deres centrale litterære ingredienser.

James Rollins har siden 1999 udgivet actionfyldte eventyrromaner og har en stærk fremdrift i sine plot. Man kan læse hans roman ”Knoglekortet” fra 2009 og få spænding om Vatikanet, gamle bøger og militante specialenheder.

Amerikanske Michael Crichton blander spænding og science fiction, og mange af hans bøger er filmatiseret til spændende sci-fi film – f.eks. ”Jurassic Park” fra 1993. Hos Crichton kan man starte med ”Rising Sun” fra 1992 (”Solen stiger”, 1993).

John le Carré er mester i spionromaner og bruger karakteren George Smiley som sin ”dr. Langdon”. Han brød igennem i 1963 med ”The Spy Who Came in from the Cold” (”Spionen der kom ind fra kulden”, 1964), der hyldes som den bedste le Carré roman. I dag kan man med fordel læse den filmatiserede ”The Constant Gardener” (”Den standhaftige gartner”, 2001) eller hans nyeste danske udgivelse fra 2013, ”En skrøbelig sandhed”.

Tre mindre mainstream forfattere, der ligeledes kan placeres omkring Browns litteratur, er Umberto Eco, Robert Ludlum og William Gibson.

Italienske Eco er udover at være forfatter og filosof også semiotiker, hvilket gør ham interesseret i tegn og tegnsystemer. Eco har sine tegn, hvor Brown har sine koder. Læser man den lærde og tegnfyldte ”Il nome della rosa” fra 1980 (”Rosens navn”, 1984) oplever man en god konspirationsteori på et kloster i 1300-tallets Italien.

William Gibson elsker, som Brown, teknologi og går som ophavsmand til det der kaldes ”cyberpunk” – en science fiction, som beskæftiger sig mere med dystopier end utopier. I Gibsons bestseller fra 2003, ”Pattern Recognition” (”Mønstergenkendelse”, 2003), finder man den seje Cayce Pollard og hendes analoge kodebryder. Hun er trendspotter, og trends og koder minder meget om hinanden – de omgiver os og kun de rigtige lærde, som Cayce og Langdon, kan læse dem og finde den rigtige vej i ”labyrinten”. Gibson har været med til at sætte seriøse standarder, og som Dante fik givet helvede den rette litterære form, gav Gibson i 1984 med romanen ”Neuromancer” en stærk opfattelse af internettet.

Bibliografi

Romaner

Brown, Dan:
Da Vinci Mysteriet. Hr. Ferdinand, 2003. (The Da Vinci Code, 2003).
Brown, Dan:
Engle & dæmoner. Hr. Ferdinand, 2004. (Angels & Demons, 2000).
Brown, Dan:
Morderisk bedrag. Hr. Ferdinand, 2005. (Deception Point, 2001).
Brown, Dan:
Morderisk bedrag. Hr. Ferdinand, 2005. (Deception Point, 2001).
Brown, Dan:
Det forsvundne tegn. Hr. Ferdinand, 2009. Oversat af Mich Vraa. (The Lost Symbol, 2009).
Brown, Dan:
Inferno. Hr. Ferdinand, 2013. (Inferno, 2013). Oversat af Mich Vraa.
Brown, Dan: Oprindelse. Hr. Ferdinand, 2017. (Origin, 2017). Oversat af Jakob Levinsen.

Billedbog

Brown, Dan: Vild symfoni. Politiken, 2020. (Wild symphony, 2020). Oversat af Lene Ewald Hesel.

Filmatiseringer af Dan Browns bøger

Howard, Ron (instruktør):
The Da Vinci Code. Columbia Pictures/Imagine, 2006.
Howard, Ron (instruktør):
Angels and Demons. Imagine Entertainment, 2009.

Om Dan Brown

Burstein (red.), Dan:
Koder og hemmeligheder : sandhederne bag Da Vinci mysteriet. Bazar, 2005.
Cox, Simon:
Nøglen til Da Vinci mysteriet. Lindhardt og Ringhof, 2005.
Rogak, Lisa:
Manden bag Da Vinci mysteriet: Den uautoriserede biografi om Dan Brown. Ekstra Bladets Forlag, 2005.
Gumbel , Nicky:
Svar på Da Vinci mysteriet. Mediacellen, 2005
Nielsen, Marie Vejrup:
Pop-Jesulogi: Jesus – en bestseller? I: Standard, nr. 3, 2005.
Eco, Umberto:
Populær gralsmyte: “Da Vinci Mysteriet” slår til hver eneste dag. Politiken, 2005-08-20.
Rasmussen, Anita Brask:
Gud er død. Dan Brown og Maria Magdalene lever. Information, 2005-03-23.
Rasmussen, Anita Brask:
Dan Brown i skærsilden. Information, 2005-03-17.
Baigent, Leigh & Lincoln:
Helligt blod, hellig gral. Bazar, 2005 (revideret, første udgave: 1982).
Aust, Kurt:
Fra Dan Browns værksted. En guide til Det forsvundne tegn. Forlaget Klim, 2010.

Film

Cox, Simon (instruktør):
Cracking the Da Vinci Code. UFO Global Media, 2004.

Om forfatterskabet

Links

Den katolske organisation Opus Dei svarer igen på deres rolle i Dan Browns “The Da Vinci Code”.
Artikel- og linkssamling om logen Priory of Sion, fakta og myter.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Dan Brown

Kilder citeret i portrættet

Web

Her er interviews, uddrag af romaner, en spændende quest for kodebrydere, lyd- og videoklip med forfatteren og et par hemmeligheder.
White, Claire E.: Interview with Dan Brown. www.writerswrite.com, 1998-05-01. Skribentens oversættelse.

Artikel

Rahbek, Birgitte:
Dansen om Dan Brown. Berlingske, 2013-06-08.