Hans-Jørgen Nielsen

Artikel type
voksne
litteraturkritikeren Lars Bukdahl, 2001.
Main image
Nielsen, Hans-Jørgen
Foto: Jacob Maarbjerg/POLFOTO

Indledning

Dansk forfatter. Har hovedsageligt skrevet digte og essays samt romanen Fodboldenglen. Der er en hel del Hans-Jørgen Nielsen’er, hvilket kun er rimeligt, eftersom en af de mest kendte af dem opfandt den meget misbrugte term Attituderelativisme, der kan betyde sådan noget som, at vi nu om dage uden problemer og med overbevisning kan spille flere roller og rumme flere identiteter såvel i virkeligheden som i litteraturen. Nu om dage var sidst i tresserne, da dagene virkelig føltes splinternye, men Nielsens teori og praksis er ikke mindre aktuel i dag, nærmest tværtimod.

Dansk modernisme

 

22876961

Blå bog

Født: 23. juni 1941 i Herlufmagle.

Død: 10. april 1991.

Uddannelse: Student fra Akademisk kursus i København, 1961. Afbrudte studier i Dansk og Litteraturhistorie på Københavns Universitet.

Debut: Haiku: introduktion og 150 gendigtninger. Borgens forlag, 1963.

Bedst kendte værk: Fodboldenglen, en beretning. Tiderne Skifter, 1979.

Litteraturpriser i udvalg: Statens kunstfonds 3-årige stipendium, 1969. Jeanne og Henri Nathansens Fødselsdagslegat, 1972. Johannes Ewalds Legat, 1982.

Seneste udgivelse: Nielsen sort på hvidt. Samlede digte, inkl. efterladte digte. Tiderne Skifter, 2000.

Baggrund

Der er en hel del Hans-Jørgen Nielsen’er (1941-1991), hvilket kun er rimeligt, eftersom en af de mest kendte af dem opfandt den meget misbrugte term Attituderelativisme, der kan betyde sådan noget som, at vi nu om dage uden problemer og med overbevisning kan spille flere roller og rumme flere identiteter såvel i virkeligheden som i litteraturen.

Nu om dage var sidst i tresserne, da dagene virkelig føltes splinternye, men Nielsens teori og praksis er ikke mindre aktuel i dag, nærmest tværtimod. Han fremstår stadig som en af vores mest konsekvente og - med et af hans yndlingsord - eksemplariske postmoderne digtere.

 

Haikunielsen

Den første Nielsen er ham, der var snublet lige ud af den lavere middelklasse på Amager til tressernes fagre nye verden og knap nok våd bag ørerne kreerede den fantastiske og epokegørende bog, ”Haiku / Introduktion og 150 gendigtninger” (1963).

Hvor de tidligere sporadiske forsøg på at fordanske den ekstremt koncentrerede og enkle japanske digtform uundgåeligt havde viklet sig ind i fade lyrismer, gik Nielsen radikalt til værk: al ornamentik holdt han på fem fods afstand, i stedet benyttede han sig af modernisternes brudte syntaks til at skære helt ind til benet, det kunne f.eks. lyde sådan her:

Templets klokke
En ildflue
Glødende i hvile