barndom

Louise Juhl Dalsgaard

Samlet set rummer Louise Juhl Dalsgaards forfatterskab historier nok til et helt bibliotek. Hun skriver karakterer og scener frem i digte og kortprosa, og selv hendes romaner er fragmentariske med tableauer frem for episk historiefortælling.

Karolina Ramqvist

Den svenske journalist og forfatter Karolina Ramqvist har i sin roman ”Brød og mælk” (2023) med stor sanselighed og psykologisk indsigt skrevet sig ind på madens betydning for selvforståelse og identitet.

Carl Frode Tiller

Carl Frode Tiller anses som en af de vigtigste forfattere i norsk samtidslitteratur. Hans romaner tager fat på temaer omkring identitet, social arv og komplekse relationer mellem mennesker.

Alberte Winding

Alberte Winding har skrevet en række børne- og ungdomsbøger, og i 2008 debuterede hun som voksenbogsforfatter med romanen ”Tisvilde strand”. Hun har siden skrevet en erindringsbog og en erindringsroman, som begge er kendetegnet ved et særligt blik for barnets oplevelse af verden.

Agota Kristof

Den ungarske forfatter Agota Kristof (1935-2011) kom til den fransktalende del af Schweiz som flygtning i 1956. Kristof beskriver følelsen af at være analfabet i den nye sprogvirkelighed i sit selvbiografiske værk ”Analfabeten” fra 2004.

Alex Schulman

Med sin egen families historie som brønd har Alex Schulman skrevet fem bøger med en dirrende barndom i centrum.

Karin Smirnoff

Svenske Karin Smirnoff debuterede med et brag, da hun udgav ”Jeg tog ned til bror”, der er første bind i en trilogi om den utilpassede Jana Kippo.

Stine Askov

Den danske forfatter Stine Askov har siden 2012 skrevet romaner, som inddrager forskellige genrer. Debutromanen ”Bid” er satirisk chicklit med en alvorlig undertone, mens udviklingsromanen ”Bjørneklo” også indeholder noget overnaturligt og uhyggeligt.

Johannes Lilleøre

Indledning

Som forfatter tager skuespiller Johannes Lilleøre selv den kunstneriske magt, som han er underlagt, når han selv er på scenen.

Malene Ravn

Malene Ravn demonstrerer med sit forfatterskab på tre romaner, at hun både mestrer at skrive den korte roman, der dirrer af fortættet drama, og den store slægtsfortælling med et stykke Danmarkshistorie som kulisse.