ina bruhn
Foto: Sif Meinke

Ina Bruhn

cand.mag. Maria Roslev, 2013. Blå bog og bibliografi opdateret 2015.
Top image group
ina bruhn
Foto: Sif Meinke

Ina Bruhn er en kendt forfatter blandt unge læsere – ikke mindst fordi hendes bøger læses flittigt i skolerne. 10 ungdomsbøger har hun bedrevet indtil videre. I 2010 modtog hun sin første pris for forfatterskabet – Kommunernes skolebiblioteksforenings forfatterpris. En pris hun fik for at have ydet et særligt bidrag til børns og unges læseoplevelser. Bruhns bøger er vedkommende og velskrevne, og hendes filmiske fortællerstil vidner om, at hun også skriver til tv, film og teater.

51983467

 

Blå bog

Født: Roskilde i 1971.

Uddannelse: Cand.mag. i film- og medievidenskab fra Københavns Universitet.

Debut: I morgen eller en anden dag. Høst & søn, 1995.

Litteraturpriser: Kommunernes Skolebiblioteksforenings Forfatterpris, 2010.

Seneste udgivelse: Steffi & Saphir. Høst, 2015. (Hestene på Ponygården, 4).

Inspiration: Hun beundrer forfatterne Bjarne Reuter, Astrid Lindgren, Lars Saabye Christensen, Jonas Gardell, Douglas Coupland, John Irving og Stephen King.

 

Videoklip
Ina Bruhn fortæller om at skrive. Plotcast, 2020.

Artikel type
boern

Baggrund

”I tror vel ikke på en lykkelig slutning? Efter alt, hvad jeg har vist jer, sidder der vel ikke et par naive idioter blandt jer og regner med, at bare fordi jeg har været sød ved Karen-Inge og min håbløse onkel i ti minutter, så ender det her godt? Skal jeg endnu en gang bevise, at jeg knap nok er et menneske, men et kar af ondskab, der skvulper over, hver gang nogen støder ind i mig?”
”Min fucking familie”, s. 196.

At Ina Bruhn i dag også lever af at skrive til både tv, film og teater lå ikke umiddelbart i kortene, eftersom hun udgav sin første roman, før hun overhovedet begyndte at læse film- og medievidenskab på Københavns Universitet. Kun 21 år gammel debuterede hun som forfatter med novellen ”Av, min næse” i antologien ”Collage – unge tanker i tekst & billeder”. Novellen skrev hun, fordi hun kedede sig. Hun fortæller: ”Novellen kom vel delvist af kedsomhed ... jeg var lige flyttet hjemmefra og havde ikke noget tv – og savnede nok at beskæftige mig med ord og tekst på en eller anden måde. Så en aften satte jeg mig og skrev novellen.” (Maria Roslev: Mailinterview med Ina Bruhn. Forfatterweb, juni 2013).

Hendes romandebut ”I morgen eller en anden dag” kom i 1995 – en fortælling, der voksede ud af novellen. Siden er forfatterskabet bare vokset og vokset.

Før Ina Bruhn blev forfatter, var hun læser. Hun er født og opvokset i Roskilde, hvor barndommen gik med at læse bøger. Særligt en bog var skelsættende for hende. Hun fortæller: ”Jeg var læser – meget læser – før jeg blev forfatter. Jeg fik læst ”Brødrene Løvehjerte” op og læste den også selv. Den gjorde et uudsletteligt indtryk.” (Maria Roslev: Mailinterview med Ina Bruhn. Forfatterweb, juni 2013).

Selv har hun stadig til gode at skrive i fantasy-genren, men det kan være det kommer – og endda med en helt ny vinkel, for som hun fortæller: ”så har jeg længe luret på en fantasy-western. Synes det er på tide at hive fantasy-genren ud af middelalderen, og jeg ELSKER westerns.” (Maria Roslev: Mailinterview med Ina Bruhn. Forfatterweb, juni 2013).

Udover at skrive bøger er Ina Bruhn altså også manuskriptforfatter – både på tv-serier og film. Det er det, hun lever af. Hun har blandt andet skrevet til tv-serierne ”Nikolaj og Julie” og ”Jesus og Josefine”, og hun har skrevet manuskript til filmene ”Den store dag”, ”Lotto”, ”Guldhornene” og ”Karlas Kabale”. Hvor manuskripterne er en vej til penge, er bøgerne udelukkende skrevet af lyst: ”Mine ungdomsbøger skriver jeg af lyst, for jeg tror, at det er enormt vigtigt, at man beholder noget skrivearbejde i sit liv, som man har det sjovt med.” (Maria Eriksen Britt: Ina Bruhn: Det hele startede med bøgerne. Fortællingen.dk, juni, 2010).

I morgen eller en anden dag

”Han får lagt mig ned i sengen og hiver tæppet over mig. ”Det hele er bare sådan noget lort.” ”Det bliver bedre i morgen.” ”Gør det?” ”I morgen eller en anden dag,” siger Mikkel og går selv i seng. I morgen eller en anden dag. Jeg trækker vejret dybt og falder langsomt til ro.”
”I morgen eller en anden dag”, s. 127.

Ina Bruhns debutroman ”I morgen eller en anden dag” fra 1995 handler om 17-årige Johannes, eller Jo, som han hedder blandt venner. Vi følger ham i slutningen af gymnasiet, igennem eksaminerne og til studenterfesterne, der kommer bagefter. Jo er som så mange andre gymnasieelever i 3.g ved at være godt og grundigt skoletræt, men hans bedste ven Mikkel holder fanen højt for dem begge og sørger for, at de både får lavet lektier, får læst til studentereksamen og kommer sikkert hjem fra festerne.

Venskabet sættes imidlertid på en prøve, da Jo bliver kærester med sin drømmekvinde – Johanne. Det er svært at fordele sol og vind lige, og hovedpersonen kæmper med at virke lige så nærværende over for sin bedste ven som tidligere. Det lykkes ikke altid lige godt for ham – især ikke fordi han konstant tolker og overfortolker vennens udsagn, pauser og stilhed. Bruhns beskrivelse af hovedpersonens tvivl er meget præcise. At være god nok er for de fleste unge netop det afgørende og en konstant frygt.

Hovedpersonens største krise indtræder, da gymnasiet slutter. Det han har længtes efter, synes pludselig som et stort tab. Alle andre har travlt med at komme videre med arbejde og uddannelse. Jo derimod vil helst stoppe tiden, så alle ville blive ved med at være, som de altid havde været.

Hovedpersonens melankoli og vrede over, at tiden forandrer alle på nær ham, kulminerer i en central slapstickagtig scene, der udspiller sig i København, hvor han fester sammen med vennerne Mikkel og Torben. Midt i festen stikker Jo af for at gøre et sidste desperat forsøg på at vinde Johanne tilbage i en scene, der vidner om Bruhns filmiske uddannelse. I det hele taget findes der flere filmiske referencer i romanen både på indholdsplanet og rent stilistisk. Derudover beskrives romanens omdrejningspunkt – gymnasietiden – både omhyggeligt og detaljeret.

”I morgen eller en anden dag” er en realistisk ungdomsbog fra dengang smartphones og Facebook ikke var centrum i de unges liv. Det er en velskrevet fortælling om venskab, om ung kærlighed og om tiden.