c cleave
Foto: James Emmett / Ritzau Scanpix

Chris Cleave

stud.mag. Michelle Mølgaard Andersen, iBureauet/Dagbladet Information. 2013.
Top image group
c cleave
Foto: James Emmett / Ritzau Scanpix
Main image
Cleave, Chris
Foto: Hr. Ferdinand

Indledning

Engelske Chris Cleaves forfatterskab behandler både mellemmenneskelige og globale problemer. Fælles for hans bøger er, at man opnår en indsigt i, hvordan vores valg ikke bare påvirker vores eget liv, men også andres. Cleave giver læseren et psykologisk indblik i sine hovedpersoner, så man forstår, hvorfor de handler, som de gør. Et indblik, der også gør det svært at kaste en moralsk dom over karaktererne, da man forstår, at de hverken er gode eller onde, men blot mennesker.

 

 

29540977

Blå bog

Født: London, 1973.

Uddannelse: Har studeret Psykologi på Balliol College i Oxford.

Debut: Incendiary, 2005.

Litteraturpriser: Somerset Maugham Award, 2006.

Seneste udgivelse: Alle tapre bliver tilgivet. Hr. Ferdinand, 2016. (Everyone brave is forgiven). Oversat af Jesper Klint Kistorp.

Inspiration: Cormac McCarthy, John Steinbeck, Howard Jacobsen, Philipp Meyer og Virginia Woolf.

 

 

 

 

 

Artikel type
voksne

Baggrund

” … jeg vil med det samme bede jer om at være søde og give mig ret i at et ar aldrig er grimt. Det er det dem der laver arrene vil have os til at mene. Men I og jeg, vi må indgå en aftale om at trodse dem. Vi må se alle ar som smukke. Okay? Det skal være vores hemmelighed. For tro mig, der dannes ingen ar på den døende. Et ar betyder: ”Jeg overlevede”.”
”Den anden hånd”, s. 16.

Chris Cleave er født i London i 1973. Han er blandt andet opvokset i Cameroun, hvor hans far, der var biokemiker, arbejdede for et Guinness bryggeri. Sidenhen flyttede familien til Buckinghamshire i England.

Det lå i kortene, at Cleave skulle læse kemi ligesom sin far. Han blev da også optaget på studiet på Balliol College i Oxford, men efter at han på studiet havde læst Primo Levis ”The Periodic Table”, vidste han, at han i stedet ville være forfatter. Men der skulle gå lidt tid, inden han fik realiseret sin drøm. Først skiftede han retning på universitetet og begyndte at læse psykologi. Efter universitetet fik han arbejde på en lille London-baseret avis. Siden da arbejdede han blandet andet som bartender, matros og navigationslærer.

I 2005 fik Chris Cleave udgivet sin første roman ”Incendiary”. Han skrev romanen på seks uger. Romanen, der handler om et terrorangreb på et stadion i London, udkom d. 7. juli, samme dag som de virkelige terrorangreb i Londons undergrund fandt sted. Hermed blev Cleave modvilligt ophavsmand til en opfyldt profeti, hvilket medførte en masse postyr omkring udgivelsen. Og selvom debutromanen af samme grund blevet taget af hylderne hos flere boghandlere, og chokket betød at Cleave ikke kunne skrive i et år, endte romanen alligevel med at blive udgivet i over 20 lande. I 2006 blev romanen tildelt den prestigefulde britiske litteraturpris Somerset Maugham Award, som uddeles af forfattersammenslutningen ’The Society of Authors’ og gives til aktuelle forfattere under 35 år.

I 2008 blev ”Incendiary” filmatiseret med Michelle Williams og Ewan McGregor som hovedrolleindehavere. Samme år udkom Cleaves anden roman ”The other hand”. Inspirationen til denne kom delvist fra Cleaves egen opvækst i Afrika og delvist fra samtaler med asylsøgere på et asylcenter nær hans bopæl i London. Efter at Cleave havde talt med dem, følte han, at han var nødt til at fortælle om de foruroligende forhold, der var der. På sin hjemmeside fortæller han: ”Jeg kom i snak med asylsøgere, der havde været gennem helvede, og som sandsynligvis ville blive sendt tilbage dertil. Nogle af dem var dejlige mennesker, og det gjorde mig vred at se, hvordan vi behandler dem. Når vi fængsler de uskyldige, gør vi dem syge, og når vi deporterer dem, er det ofte det samme som en dødsdom. Jeg vidste, at jeg blev nødt til at skrive om det, fordi det er sådan en ulækker hemmelighed.” (Chris Cleave: Q&A. chriscleave.com).

Da Cleave begyndte at skrive på sin tredje roman, havde han besluttet, at det var slut med at råbe efter systemet, som han havde gjort det i sine to foregående romaner. Derfor er ”Gold” også markant anderledes end de to første. Det tog ham fire år at skrive romanen, der udkom i 2012.

Cleave bor i dag i London med sin franske kone og deres tre børn. Sideløbende med forfatterskabet er Cleave klummeskribent for The Guardian, hvor han er mest kendt for sin klumme ”Down With The Kids”, som han skrev fra 2008-2010. I dag er han ansat på avisens familiesektion. Derudover arbejder han også som journalist uden for avisen, blandet andet inden for litteraturområdet. Cleave skriver i øjeblikket på en ny roman. Den kommer til at foregå i London og er inspireret af hans bedsteforældres liv under krigen.

Brevet til Osama

”Hvad dig angår ved jeg du vil standse bomberne på et sekund hvis bare jeg på et kort øjeblik ku få dig til at se min søn med hjertet. Jeg ved du ville holde op med at lave drengeformede huller i verden. Det ville gøre dig alt for trist.”
”Brevet til Osama”, s. 12.

Chris Cleaves debutroman ”Incendiary” fra 2005 (”Brevet til Osama”, 2006) tager udgangspunkt i et terrorangreb på et stadion i London, hvor elleve selvmordsbomber dræber over 1000 mennesker.

Romanen er udformet som et langt brev fra en navnløs arbejderhusmor til Osama bin Laden, der stod bag angrebet. Kvinden skriver til Osama for at fortælle ham, hvilke konsekvenser selvmordsbomberne har haft for hende, London og resten af England.

Kvindens mand, der er bombeekspert, har taget deres 4-årige søn med på stadion for at overvære opgøret mellem de to lokale fodboldhold. De bliver begge dræbt under eksplosionen. Kvinden selv overværer eksplosionen på sit tv, imens hun har en affære med en mand, som hun kort forinden har mødt tilfældigt. De skynder sig hen til stadion, men kvinden kommer selv til skade på vejen og bliver efterfølgende indlagt. Mens hun befinder sig på hospitalet, tager nationens kamp mod terror til. Og jo flere forbehold der tages, jo mere bange bliver folk. Det er i høj grad denne psykologiske effekt af terrorangrebet, frygten i mennesket og hvordan denne frygt håndteres, der er det centrale i romanen.

26087422

Men mest af alt handler romanen om den efterladte kvindes ensomhed, og hvordan hun forsøger at finde en mening i al meningsløsheden. Hun får et kontorjob hos politiet, hvor hendes mand tidligere arbejdede. Her knytter hun sig til hendes mands tidligere chef, men inden længe finder hun ud af, at han og det engelske politi bærer på en hemmelighed. De vidste besked om, at terrorangrebet ville finde sted, men de valgte ikke at gribe ind, da de ikke ville afsløre overfor terroristernes bagmænd, at de var ved at hale ind på dem. Man lod altså ulykken ske i en større sags tjeneste.

Efter at være nået frem til denne viden sætter kvinden sig for at afsløre myndighederne og deres rolle i terrorangrebet. Hun får hjælp fra den mand, som hun var sammen med, da ulykken fandt sted og dennes kæreste. Begge er de journalister.

Sprogligt er romanen skrevet i et bramfrit talesprog, en arbejderkvindes sprog. Hertil kommer, at romanen er skrevet uden kommaer.

 

Den anden hånd

”På asylcentret fortalte de os at vi skulle være disciplinerede for at besejre vores frygt. Dette er den disciplin jeg lærte: Hver gang jeg kommer ind et nyt sted, finder jeg ud af hvordan jeg ville dræbe mig selv der. I tilfælde af at mændene pludselig kommer, sikrer jeg mig at jeg er beredt.”
”Den anden hånd”, s. 56.

Chris Cleaves ”The other hand” fra 2008 (”Den anden hånd”, 2008) er historien om den nigerianske pige Lille Bi. Efter at være flygtet fra sit hjemland har hun tilbragt to år på et asylcenter i Essex. Ved bogens begyndelse er hun ved en fejl på vej til at blive lukket ud i friheden. Lille Bi er beredt. Hun har lært sig selv at tale engelsk, som dronningen gør det. For hun ved, at ”for at overleve må man se godt ud eller være god til at snakke”. Lille Bi satser på det sidste, mens hun bevidst gør sig uattraktiv over for ”mændene”. Men det er ikke hendes eneste overlevelsesstrategi. Lille Bi har også udtænkt en plan for, hvordan hun kan tage livet af sig selv i alle tænkelige situationer.

27976107

Da Lille Bi slipper ud fra asylcentret, har hun ikke andet på sig end et kørekort, der tilhører en britisk journalist ved navn Andrew O’Rourke. Lille Bi beslutter sig for at opsøge Andrew og hans kone Sarah, med hvem hun deler en grusom oplevelse, der skete, da de tre mødte hinanden på en strand i Nigeria to år tidligere. En oplevelse, der både har forandret O’Rourke familiens og Lille Bis liv. Men også en oplevelse, der kommer til at betyde, at en af de tre ikke slipper levende fra gensynet og konfrontationen med fortiden.

Historien skifter mellem to fortællere, Lille B og Sarah. To kvinder, der er opvokset i to forskellige verdener. Med det skiftende perspektiv får man et indblik i konfrontationen mellem de to verdener, og man oplever, hvordan deres forskellige baggrund ofte giver anledning til misforståelser, til trods for at de begge har et ønske om at forstå hinanden. Når historien fortælles fra Lille Bis perspektiv, taler hun ofte om, hvordan hun kan forklare tingene til pigerne hjemmefra. Pigerne hjemmefra fungerer som et græsk kor, og ud fra deres forestillede reaktion bliver de kulturelle forskelle mellem livet i en forstad til London og livet i Lille Bis hjemland Nigeria gjort endnu mere tydelig.

Selvom historien behandler et alvorligt emne, er den skrevet meget galgenhumoristisk. Humoren er en del af Lille Bis facon og overlevelsesstrategi, og gennem den bliver det tragiske mere synligt uden at blive belærende.

Guld

”Jeg er bange for at vinde. At vinde er det eneste, hun har. Jeg er bange for, hvad hun vil gøre ved sig selv, hvis vi tager det fra hende. Jeg er rædselsslagen for, hvad hun kan finde på at gøre mod os.”
”Guld”, s. 218.

I 2012 udkom Cleaves tredje roman, ”Gold” (”Guld”, 2012), der følger to topatleter i banecykling, Zoe og Kate. De to har været venner og rivaler, siden de mødte hinanden til deres første elitetræning på cykelbanen.

Vi følger Zoe og Kates forberedelser op til de olympiske lege i London 2012, et løb der endnu engang sætter dem begge på en både fysisk og psykisk prøve. Og fortællingens store spørgsmål er, hvor meget de to ryttere hver især er villige til at ofre i sportens navn?

Løbet er for begge ryttere deres sidste mulighed for at vinde det olympiske guld. De har konkurreret, siden de var 19, herunder til de olympiske lege i Athen i 2004 og i Beijing i 2008. I dag er de begge 32.

Gennem romanen ser man tilbage på deres venskab og deres kampe, både på og udenfor banen, og som man lærer de to bedre at kende, forstår man, hvorfor de er, som de er, og hvorfor de to meget forskellige ryttere handler, som de gør.

29540977

Zoe er et benhårdt konkurrencemenneske, der har dedikeret sig hundrede procent til sporten, og hendes succes sker på bekostning af alt andet i hendes liv. Hun er den af de to med flest sportslige sejre i bagagen, men for Zoe er det ikke nok. For selvom Kate er hendes eneste veninde, fortsætter hun konkurrencen uden for banen, hvor hun via ikke altid fine metoder gør, hvad hun kan for at vinde den psykologiske dominans over sin rivalinde.

Modsat Zoe har Kate et liv uden for cykelbanen, hun er gift med cykelrytteren Jack og er mor til 8-årige Sophie. Men privatlivet er for Kate og hendes familie lige så hårdt som det, der udspiller sig på banen. Datteren Sophie kæmper for at overleve cancer, et sygdomsforløb, der tidligere har krævet, at Kate har måttet ofre sporten. Derudover har Jack en fortid med Zoe, som familien altid vil være påvirket af.

Hver især må Kate og Zoe give afkald på noget for at opnå noget andet, og de er påvirket af hinandens valg på godt og ondt. Spørgsmålet er, hvem der er den virkelige vinder, og hvem der er den virkelige taber, når valget står mellem kærligheden og ambitionerne?

 

Genrer og tematikker

Med en roman, der omhandler krigen mod terror, en anden der omhandler asylproblematikker, og en tredje der handler om elitecykling, ligger Cleaves romaner umiddelbart langt fra hinanden tematisk. Alligevel har de nogle fællestræk. For alle behandler de det mellemmenneskelige. De stiller spørgsmål som: Hvad sker der, når mennesker med forskellig baggrund eller med et forskelligt sind mødes? Og hvordan påvirker vores valg hinanden?

I ”Den anden hånd” får vi gennem mødet mellem Lille B og familien O’Rourke et indblik i de kulturelle forskelle mellem en forstad i Storbritannien og den afrikanske vildmark. Samtidig viser mødet mellem hovedpersonerne, hvordan de alle er påvirket af de valg, de hver især tog på en strand i Nigeria to år tilbage. Men det er ikke bare disse valg, der er med til at afgøre deres skæbne, også valg taget af de britiske myndigheder og nogle afrikanske soldater, viser sig at have afgørende betydning for deres liv. ”Guld” handler om kampen mellem de to rivalinder Zoe og Kate, der er som ild og vand, men som alligevel er veninder og er afhængige af hinanden. Det skyldes, at de begge i høj grad lever det liv, de gør, fordi de begge har nogle taget valg, der har haft afgørende betydning for den andens liv, både på banen og udenfor. I ”Brevet til Osama” står den navnløse kvinde tilbage uden sin familie. De er blevet dræbt på grund af et valg taget af terrorister, men også på grund af et valg taget af de britiske politimyndigheder som et led i bekæmpelsen af terrorisme.

Cleaves karakterer er langt fra perfekte, men gennem hans bøger lærer man at forstå bevæggrundene bag deres handlinger. Man forstår, at de blot er mennesker til trods for at de alle handler moralsk forkert indimellem.

Cleave bruger børnenes fantasi til at sætte hverdagslivet i perspektiv. Charlie og Sophie, børnene i ”Den anden hånd” og ”Guld”, bruger henholdsvis en tegneserie- og en science fiction verden som filter for bedre at kunne klare sig igennem en barsk hverdag. Charlie lystrer kun, hvis man kalder ham Batman, og han deler kategorisk verden op i godt og ondt. Sophie finder styrke til at bekæmpe sin kræftsygdom gennem et Star Wars univers.

Med Lille Bi er det anderledes, her benytter Cleave sig af et omvendt science fiction greb til at stille skarpt på de ting i vores kultur, der er sørgelige og uværdige. ”I science fiction opdager en almindelig hovedperson en usædvanlig verden, og genren er spændende på grund af den følelsesmæssige dissonans. Men jeg skriver samtidsrealisme, så jeg viser altid den almindelige verden til en hovedperson, der praktisk talt er ikke jordisk.” (Chris Cleave: Q&A. hrferdinand.dk). Således er Lille Bis kulturelle forståelsesramme, der er så markant anderledes end den vestlige verdens, med til at belyse den verden, hun træder ind i. Når hun på en barnlig og naiv måde stiller spørgsmål til de ting, man i vesten opfatter som normale, så tvinger hun læseren til at gøre det samme. ”Hun ser os, som vi ikke længere kan se os selv.” (Chris Cleave: Q&A. hrferdinand.dk).

 

Beslægtede forfatterskaber

I ”Brevet til Osama” mister en navnløs kvinde sin familie på grund af en terrorhandling, og romanen behandler, hvordan hun følelsesmæssigt håndterer dette meningsløse tab og ensomheden herefter. På samme måde følger man i Jonathan Safran Foers ”Ekstremt højt og utrolig tæt på” (2005) en dreng, hvis far bliver offer for terrorangrebet mod World Trade Center i New York. Ligesom den navnløse kvinde prøver drengen også at bekæmpe ensomheden og finde en mening med hverdagen efterfølgende.

Kultursammenstødet mellem Afrika og den vestlige verden og de problematikker, der knytter sig til at være asylansøger i et fremmed land, som Cleave behandler i ”Den anden hånd”, finder man også i den afrikanske forfatter Chimamanda Ngozi Adichies novellesamling ”Det du har om halsen” (2010). Blandt andet i novellen ”Den amerikanske ambassade”, hvor et vestligt kulturelt bestemt begreb som køkultur er med til at sætte en afrikansk kvindes problemer i perspektiv.

Ligeledes finder man også mødet mellem europæere og afrikanere i Jakob Ejersbos roman ”Liberty” (2009). Denne gang foregår mødet på afrikansk jord. Ligesom Cleave gør det i ”Den anden hånd” benytter Ejersbo sig også af et skiftende perspektiv mellem hhv. den danske dreng Christian og den tanzanianske dreng Marcus. Det skiftende perspektiv giver ligesom i Cleaves romaner læseren et klart indblik i de kulturelle forskelle mellem de to verdensdele.

Bibliografi

Romaner

Cleave, Chris:
Brevet til Osama. Aschehoug, 2006. Oversat af Jette Røssell. (Incendiary. 2005).
Cleave, Chris:
Den anden hånd. Forlaget Hr. Ferdinand, 2008. Oversat af Jesper Klint Kistorp. (The Other Hand. 2008).
Cleave, Chris:
Little Bee. Simon & Schuster, Doubleday, 2009.
Cleave, Chris:
Guld. Forlaget Hr. Ferdinand, 2012. Oversat af Claus Bech. (Gold. 2012).
Cleave, Chris: Alle tapre bliver tilgivet. Hr. Ferdinand, 2016. Oversætter: Jesper Klint Kistorp.

Noveller

Cleave, Chris:
Quiet Time. Big Issue Australia, 2006.
Cleave, Chris:
Fresh Water. Sea Stories. National Maritime Museum, 2007.
Cleave, Chris:
Oyster. 3:AM London, New York, Paris, 2008.

Film

Cleave, Chris:
Incendiary, 2008.

Om forfatterskabet

Web

Om forfatterens baggrund, bibliografi og igangværende arbejde.
Wikipedia artikel om ’The other hand’
Sansom, Ian: Incendiary: Dear Osama. New York Times, 2005-08-21.
Whitfield, Sophia: Interview with Chris Cleave. Culture Street, 2012-09-06.
Morris, Linda: Interview: Chris Cleave. The Sydney morning Herald. 2012-06-16.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Chris Cleave

Kilder citeret i portrættet

Web

Q&A på forfatterens hjemmeside.
Q&A oversat af Chris Cleaves danske forlag Hr. Ferdinands på deres hjemmeside.