martin petersen
Foto: SH Foto / Byens

Martin Petersen

Nanna Gyldenkærne, 2001. Opdateret af cand.mag. Christine Fangel Juhl, Bureauet, maj 2019.
Top image group
martin petersen
Foto: SH Foto / Byens
Main image
Petersen, Martin
Foto: Erik Kragh

Indledning

Martin Petersens romaner til børn og unge bygger altid på grundig research, hvad enten det drejer sig om tiden omkring Romerrigets sammenbrud, Anden Verdenskrig eller illegale flygtninges rejser i gummibåde over mørkt vand. Fortællingerne er samfundsbevidste og tager emner som flugt, forræderi og social ulighed under behandling.

 

 

 

46552415


Blå bog

Født: København, 1950.

Uddannelse: Lærereksamen, 1976.

Debut: Gennemblæst. Thykjær, 1987. Digte.

Litteraturpriser: Kulturministeriets Børnebogspris, 1999. Frie Grundskolers Lærerforenings børnekulturpris, 2000. Danmarks Skolebibliotekarers Børnebogspris, 2001. Heinrich Wolgast-pris, 2017.

Seneste udgivelse: Amerikas lyksalighed. Byens, 2019. Roman.

Artikel type
boern

Baggrund

”Vi legede nogle gange at vi blev mætte af at tænke på den slags. At se en skefuld honning for sig … Det virkede i flere minutter. Gennem resten af døgnet tænkte vi mange gange kun på én ting: Hvornår og hvor vi ville få mad.”

”Exit Sugartown”, s. 11.

Martin Petersen blev født i København i 1950 og voksede op i et rækkehuskvarter i Lyngby. Da han var 15 år, flyttede familien til Aarhus, og hurtigt blev Martin Petersen næsten indfødt århusianer - og naturligvis fan af AGF.
Det var i Aarhus, han blev student og senere lærer, ligesom det var også var her, han underviste i mere end tyve år, det meste af tiden på Lystrup skole, indtil han i 1998 begyndte at skrive på fuld tid.

Men der er også en verden uden for Aarhus, som ikke bliver forsømt. Først og fremmest er Martin Petersen vild med Italien, hvor han efterhånden er så godt hjemme, at han kan optræde som rejsefører for andre. At snøre vandrestøvlerne og klaske myg i Lapland hører også til blandt favoritterne. En anden slags rejse bragte ham tre uger til Kroatien som frivillig medarbejder i en flygtningelejr.
Skriveriet har også ført Martin til en række europæiske byer. Ikke mindst Berlin har haft betydning, selvom byen ikke direkte kan genfindes i nogen af forfatterens bøger.

Martin Petersen i dag vil han stadig betegne sig selv som "en glad dreng" (selv om han for god ordens skyld tilføjer, at han også kan være en sur stodder og en kedelig Knud).
Men der er også alvor i den glade dreng. Da Martin var blevet student, gik han ind i flåden, hvor hans far var officer; men på de lange nattevagter i radiorummet på minelæggeren Langeland blev der læst bøger af den franske filosof Jean-Paul Sartre. 
Her læste Martin om det enkelte menneskes ansvar for at træffe de rigtige valg i livet, og han kom i tvivl om det valg, han selv havde truffet. Hvad lavede han i flåden, når han inderst inde var imod krig og militær? Han tog konsekvensen og forlod marinen for som militærnægter at arbejde på Limfjordsmuseet i Løgstør.

Kassio den tungeløse

Efter at Martin Petersen havde skrevet en digtsamling, en børne- og en ungdomsbog, gav han sig i 1995 for første gang i kast med det historiske stof, som han siden flere gange er vendt tilbage til. Samtidig benyttede han lejligheden til at skrive om det Italien, som han er så glad for.

53812554

"Kassio den tungeløse" (1995) foregår for 1500 år siden i tiden omkring Romerrigets sammenbrud. Romerne var utilfredse med det samfund, de levede i, men blev holdt i ro med gladiatorkampe, hvor de lod sig underholde med mere og mere ekstrem død og lemlæstelse. Samtidig følte de sig truede af alle de fremmede, der strømmede ind over grænserne.

Da det ikke lykkes Kassio at få den pige, han elsker, beslutter han at sætte alle kræfter ind på at rense sin by - og helst hele Romerriget - for barbarerne nordfra. Kassio ender med at slå en mand ihjel, og for at undgå straf går han ind i den romerske hær.

Kærligheden til en gotisk flygtningekvinde kommer imidlertid på tværs, og Kassio står med valget mellem to folk og to hære: goternes eller romernes. Uanset hvad han vælger, bliver han forræder, han hører ikke til nogen steder, og flugten ender med at være hans eneste udvej.

Password Manitoba

Spørgsmålet om forræderi er også blandt omdrejningspunkterne i Martin Petersens næste ungdomsbog "Password Manitoba" (1996). Trine har længe været en del af det autonome miljø, men det er ikke længere nok for hende at kaste med brosten. Nu skal modstanden organisereres, og bevægelsen har brug for penge.

54833431

En gammel dansk-amerikaner er hamrende rig - og let at tage som gidsel. Trine skal bare være med til at bevogte ham nogle få døgn, så vil millionerne komme. Men på de lange nattevagter begynder John Miller at tale. Som Trine selv er den gamle rigmand blevet gjort hård af det liv, han har levet, og på tværs af valg og holdninger genkender de to mennesket i hinanden.

Også i denne roman står det personlige ansvar i centrum, og igen har Martin Petersen haft fat i de historiske kilder. Til denne roman har han hentet inspiration i beretninger om engelske børnehjemsbørn, der i begyndelsen af det tyvende århundrede blev sendt til Canada og andre fjerne steder som 2boy farmers", arbejdsdrenge på de store gårde. Det er blandt andet de forfærdelige betingelser, disse drenge levede under, den gamle millionær kan fortælle om, når tiden falder lang.

Med ilden i ryggen

Hvordan er det at være tolv år, når krigen kommer, og hvordan er det at leve som flygtning? Da Den røde Hær i begyndelsen af 1945 rykker ind i Hitlers Tyskland, begynder Klaus, hans mor og hans søstre sammen med hundrede tusinder af andre tyskere flugten mod det fredelige Danmark.

En flugt, der for en del af dem førte til døden i stedet for at føre til fred og frihed. Klaus når frem med livet i behold, men på rejsen har han oplevet det mest forfærdelige, et menneske kan opleve, og da han kommer i land, er han alene. I Danmark bliver han ligesom alle de andre tyske flygtninge spærret inde bag pigtråd. Danskerne får bøder, hvis de snakker med de fremmede, og prisen for et kys er fængsel.

22593463

Det er først i de seneste år, at der rigtig er blevet talt om de tyske flygtninge i Danmark under og efter anden verdenskrig. En kvart million tyskere - først og fremmest børn og unge, kvinder og ældre mennesker - alle sammen civile - var indespærret i lejre under usle forhold. Uden mulighed for at vende tilbage til Tyskland, og i den første lange tid også uden tilladelse til at kontakte deres familie. Mange af dem anede som Klaus ikke, om deres nærmeste var levende eller døde.

Martin Petersen har læst de historiske beretninger om de tyske flygtninge, men Klaus er hele vejen igennem en opdigtet person. Stor var Martin Petersens forundring - og bevægelse - derfor, da han en dag blev ringet op af en dansk-tysk kvinde, som spurgte, om det var hendes historie, han havde brugt. Så tæt på virkeligheden var han altså kommet.

"Med ilden i ryggen" (1999) blev den bog, der gav Martin Petersen et gennembrud som forfatter. Som den første af hans bøger måtte den trykkes i mange oplag, og bogen står i klassesæt på skoler landet over. 

Adams fest

"Med ilden i ryggen" slutter i en sønderbombet tysk by, og ruinerne blev udgangspunkt for Martin Petersens roman fra 2000 "Adams fest". En ødelæggende krig er netop slut, og fuglene synger igen. Hovedpersonen vågner alene mellem murbrokkerne. Han ved ikke, hvem han selv er, og han undgår andre mennesker - undtagen de døde soldater, for de har kiks i lommerne, og han er sulten.

23205165

En aften ser han gløden af en cigaret, og i mørket møder han pigen Sandra. Hun bliver den, der giver ham et navn i stedet for det, han har glemt. Begge de unge bærer krigens historier med sig. Sandra husker kun alt for tydeligt, hvad hun har oplevet, og vil gøre alt for at glemme, gerne i favnen på de mennesker, hun frygter allermest. For Adam dukker brudstykker af billeder fra krigens sidste dage ganske langsomt frem. Han har truffet det valg der skulle træffes, og det får frygtelige konsekvenser.

Hvor og hvornår historien om Adam foregår, får læseren aldrig at vide, og det er også uden betydning. Hvad der er vigtigt, er historien om at starte fra det totale nulpunkt og langsomt blive menneske med al den glæde og smerte, som livet bringer med sig. Derfor bliver "Adams fest" trods de dystre rammer, romanen udspiller sig i, en optimistisk hyldest til livet.

 

 

Lille fisk

”Shan betyder ’koral’.
Inde fra land ligner en koralø en grim, grå sten. Men når man ser den gennem dykkerbriller, åbner en anden verden sig. Jeg har prøvet det en enkelt gang hvor vi var taget ud til kysten. Korallen bliver et grågult og rødligt bagtæppe for et mylder af farvede fisk. En verden fyldt med mørke huler og dybe huller. Og skarpe kanter.”

”Lille fisk”, s. 21.

Den 5. februar 2004 bliver et hold illegale, kinesiske muslingesamlere i Morecambe Bay lidt nord for Liverpool overrasket af tidevandet, da de om natten er kørt ud på sandbankerne for at samle hjertemuslinger i lavvandet. I alt omkommer 23 mennesker. Selv om alle personer og hændelser i romanen er opstået i Martin Petersens fantasi, bygger romanen ”Lille fisk” (2006) på denne tragedie.

Shan er sammen med sin kæreste Yong rejst fra Kina til England for at tjene penge til det liv, de drømmer om. De har ingen papirer med sig – et krav fra de folk de har betalt en uhyrlig sum penge for at hjælpe dem med rejsen og arbejde. Da de og resten af deres hold en aften under arbejdet med at samle muslinger i lavvandet pludselig bliver indhentet af tidevandet, hører de deres venner drukne omkring dem.

26357861

Shan er viljefast og overbevist om, at deres sjakbajs ikke har kunnet læse tidsplanen over tidevandet. Hun vil ikke længere indordne sig under ham, og hun kan snart kun tænke på hævn.

Parallelt med Shans historie følger man politikvinden Ellen, der er med til at efterforske ulykken. Da det går op for hende, at ingen af de overlevende tør fortælle om, hvem der har ansat dem, fornemmer hun, at der ligger et større forbrydernet bag. Hun kan ikke acceptere, at bagmændene ikke bliver straffet, og mod alt fornuft begynder hun sin egen efterforskning af sagen. Det fører hende til Shan, og de to kvinder opdager, at de begge vil det samme: Straffe dem, der er ansvarlige for de døde i bugten.

Kapitlerne i bogen er fortalt fra skiftevis Shans og Ellens synspunkt, og det giver en fin effekt, at flere episoder fortælles fra både politikvindens og muslingesamlerens side. Begge ofrer de meget for retfærdighed; Ellen mister sin gode stilling og bliver degraderet til trivselsbetjent på skoler i Liverpool-området, men det er ingenting i forhold til det, Shan som papirløs indvandrer må igennem.

Romanen er som ”Exit Sugartown” og ”I skyggezonen” fortællinger om migration, illegale arbejdere og den desperation, der får folk til at gældsætte sig langt over hovedet for muligheden for et bedre liv.

Exit Sugartown

”Mit hjem var jo i Sugartown, men i løbet af de uger vi havde været af sted, havde jeg skabt små hjem i lastbilen, i Teltene, i båden og også i Containerparken. Man må have sit lille hjørne lige meget hvor man er, man må sætte sine fodspor når man går ind og ud. Man må genkende.”


”Exit Sugartown”, s. 135.

I 2014 udkom Martin Petersens roman ”Exit Sugartown”, som i høj grad er en bog af sin tid – en tid med flygtningekrise, store sociale forskelle og økonomisk frustration, der tillader skrupelløse forbrydere at blive rige på andres ulykke.

Dawn er en kvik pige på 17 år, der med sin veninde vælger at rejse illegalt fra fattigdom og familie i Sugartown til City på den anden side af vandet. Sin historie fortæller hun på bagkant til en diktafon, hun har fået udleveret af en journalist. Som læser ved man ikke, hvad der er sket med Dawn, men man fornemmer, at noget er gået galt og at hun er tilbageholdt et sted, måske et fængsel. I sin fortælling bruger Dawn ingen rigtige navne, hverken på personer eller steder – det er nemlig for farligt.

51000501

Til diktafonen beretter hun om beslutningen om at rejse fra sin fordrukne og arbejdsløse far og sin elskede lillebror for at finde arbejde i Den hvide verden. Dawn og Didi får turen fra Sugartown til City billigt, fordi de kender den ene af mellemmændene, Lucky. Lucky er både deres beskytter og fangetager, og pigerne er både lidt forelskede i ham og utrygge ved, om han mon kan finde på at bruge den pistol, han ind i mellem vifter med, når der i lastbilen, på båden eller lejren er optræk til ballade. Turen er strabadserende, og da de endelig når ind i Den hvide verden, der har lokket med al dens rigdom og gode jobmuligheder, går det op for pigerne, at det kommer til at tage meget længere tid at betale deres gæld tilbage.

I romanen fortsætter Martin Petersen med at undersøge temaerne flugt og forræderi, og hvilken indflydelse simple og knap så simple valg har på vores tilværelse – denne gang i et migrationsperspektiv. Man forstår Dawns desperation, da hendes lillebror af sult begynder at spise græs, men man ærgrer sig også over hendes valg om at betale lyssky typer for at blive fragtet over havet. Det kan kun ende galt, og det gør det også. Romanen fortæller en flygtnings historie fra hendes perspektiv, og de få kursiverede afsnit, der skal forestille at være journalistens noter til Dawns fortælling, er med til at give fortællingen præg af at være en virkelig fortælling.

I 2015 udkom ”I Skyggezonen”, der fortæller om Dawns lillebrors rejse til City.

Genrer og tematikker

Martin Petersen begyndte med at skrive sangtekster og revynumre, senere blev det til digte, og til sidst kom romanerne. Spørgsmålet om at træffe det rigtige valg går igen mange steder i Martin Petersens bøger. Han siger selv: ”Der er meget både godt og skidt i livet, og eftersom vi kun har dette ene liv, er det med at nå frem til det gode så meget som muligt.”

Det kræver, at man tør vælge og handle, men også at man tør håbe: ”Jeg har skrevet flere bøger, hvor jeg viser det grusomme i verden, men samtidig viser, at der måske selv i den mest håbløse situation venter et eller andet godt, der gør det værd at fortsætte.”

Flugt er et andet genkommende tema. Men de spændende flugthistorier står aldrig alene hos Martin Petersen. De bruges til at vise forskellige måder, vi mennesker kan behandle hinanden på. For vi har jo et valg og dermed også et ansvar, som det gik op for Petersen, da han som ung marinesoldat sad og læste Sartre.

Et tredje tema, der findes i mange af Martin Petersens romaner, er forræderi. Ikke fordi de personer, han skriver om, er feje og tarvelige. Men først og fremmest fordi mennesker somme tider bliver stillet i situationer, hvor valget føles umuligt. Vælger man kærligheden, kan man blive forræder i forhold til sit land; eller måske svigter man andre mennesker, fordi man vælger at kæmpe for en sag, som man synes er rigtig. Et valg har man altid, men intet valg er uden konsekvenser.

De fleste af Martin Petersens romaner er skrevet på grundlag af ihærdig research, både i form af læsning og besøg på de steder, hvor handlingen udspiller sig. Det er også i mødet med andre mennesker, at forfatteren ofte henter inspiration til sine historier. Konflikter eller sympati, fascination og undren er drivkræfter, der sætter fantasien i sving: Hvorfor gør han sådan? Hvordan er det mon at være hende? Men også i historiske hændelser med paralleller til nutiden har han hentet flere ideer.

Beslægtede forfatterskaber

Som Martin Petersen har Sarah Engell skrevet ”Valget” (2017) på baggrund af grundig research. Hvor Petersens romaner ofte foregår i udlandet, så finder ”Valget” sted i Danmark og tager afsæt i den flygtningekrise, der fulgte efter krigen i Syrien. I fortællingen møder den unge og idealistisk Xenia, der arbejder frivilligt i et modtagecenter, den syvårige Lilas, der er flygtet alene fra Syrien. Mod alle regler tager Xenia Lilas med hjem og hjælper hende med at komme videre til Sverige. Som Ellen i ”Lille fisk” står Xenia over for store moralske valg, og hun må vælge mellem sin etik og sin professionelle fremtid.

Et kritisk blik på verden og Vestens syn på flygtninge finder man også i norske Simon Strangers trilogi bestående af bøgerne ”Barsakh” (2009), ”Verdensredderne” (2012) og ”Dem, der ikke findes” (2014). Den gennemgående hovedperson er den norske teenager Emilie. I ”Barsakh” ender hun på en ferie til Gran Canaria med at hjælpe en flok bådflygtninge i land. Hun er plaget af anoreksi, og spiseforstyrrelsen kommer til at stå i klar kontrast til de sultne og desperate mennesker fra gummibåden. Tre år senere genser hun i ”Dem, der ikke findes” Samuel fra båden, som hun dengang forelskede sig i. Hans plan om at komme til Europa og tjene penge til sin familie i Ghana er slet ikke gået, som han håbede, og nu har han brug for Emilies hjælp. 

Martin Petersens ”Med Ilden i ryggen” finder sted under Anden Verdenskrig, hvor en tysk dreng flygter fra krigen og interneres i Danmark. Annika Thors ”En ø i havet” (1996) foregår, inden krigen bryder ud, og her følger man de to jødiske piger Steffi og Nelli, som af deres forældre sendes ud af landet. De tror, de skal på en eksotisk rejse, men ender på en forblæst svensk ø, og hvad værre er, så bliver de to søstre indkvarteret hos hver sin familie.

I en anden genre, men med samme tema, kan man for eksempel læse Kim Fupz Aakesons ”I love you Denmark” fra 2012 og Morten Dürrs ”Zenobia” fra 2016. Begge er grafiske romaner og handler om børn på flugt. ”I love you Denmark” foregår i en flygtningelejr i Danmark, hvor en 15-årig dreng venter svar på, om han kan få lov at blive i landet. Så langt er Amina i ”Zenobia” ikke kommet. I stedet følger bogen hendes vej over Middelhavet – en rejse, der primært fortælles gennem bogens tegninger.

Bibliografi

Bøger for børn og unge

Petersen, Martin:
Colabrus og vingesus. 1989.
Petersen, Martin:
Kassio den tungeløse. 1995.
Petersen, Martin:
I farthimlen. 1996. I: Rus.
Petersen, Martin:
Password Manitoba. 1996.
Petersen, Martin:
Malenes forklaring. 1997.
Petersen, Martin:
Flyvekatten. 1998.
Petersen, Martin:
Med ilden i ryggen. 1999.
Petersen, Martin:
Kyssenat. 2000 I: Dollargrinet.
Petersen, Martin:
Adams fest. 2000.
Petersen, Martin:
Kærlighed i modlys. Høst, 2002.
Petersen, Martin:
Pjaltehætte. 2006. Illustreret af Palle Bregnhøi. (bi 39.12)
Petersen, Martin:
Lille fisk. Høst, 2006.
Petersen, Martin:
Kun i Horsens var han hjemme : manden med sækken. Hovedland, 2007.
Petersen, Martin:
Exit Sugartown. Høst, 2014. Ungdomsbog.
Petersen, Martin:
I skyggezonen. Høst, 2015. 2. del af Exit Sugartown. Ungdomsbog.

Bøger for voksne

Petersen, Martin:
Gennemblæst. Thykjær, 1987. Digte.
Petersen, Martin:
Langt over grænsen. 1990.
Petersen, Martin:
Indtoget i Kautokeino. Samleren, 2004.
Petersen, Martin:
Kongen der sendte paven en fugl. Samleren, 2008.
Petersen, Martin:
Stenansigter. Rosenkilde & Bahnhof, 2014.
Petersen, Martin: På Djævelens tilskyndelse. Rosenkilde, 2016. Roman.
Petersen, Martin: Amerikas lyksalighed. Byens, 2019. Roman.

Digte

Petersen, Martin: Gennemblæst. Thykjær, 1987.

Noveller

Petersen, Martin: I farthimlen. 1996. I: Nanna Gyldenkærne (red.): Rus: noveller og andre tekster om beruselse. Høst & Søn, 1996.
Petersen, Martin: Kyssenat. I Nanna Gyldenkærne (red.): Dollargrinet og andre historier om unge på rejse. Høst & Søn, 2000.

Om forfatterskabet

Forfatterens egen hjemmeside med links til anmeldelser og supplerende oplysninger om bøgerne. Bl.a. oplysninger om de historiske begivenheder som romanen "Med ilden i ryggen" bygger på. Her finder man en side med historisk stof om de tyske flygtninge i Danmark i årene omkring slutningen af anden verdenskrig.
Her får man de vigtigste pejlemærker i Martin Petersens forfatterskab. Årstal for litterære priser, angivelse af debut og markante værker, henvisninger til biografier i håndbøger og links til omtaler på nettet.
Martin Petersen: Tillæg til Skolebiblioteket. 2001 nr. 8.
Rasmussen, Bent: Børne- og ungdomslitteratur. 2005 Bind 1. Portrætter af 14 danske forfattere.