sarah engell
Foto: Sofie Amalie Klougart

Sarah Engell

cand.mag. Maria Roslev, iBureauet/Dagbladet Information. 2015. Senest opdateret af Maria Roslev, Bureauet, april 2019.
Top image group
sarah engell
Foto: Sofie Amalie Klougart
Main image
Engell, Sarah
Foto: Forlaget Carlsen

Indledning

Sarah Engells ”21 måder at dø” er blevet kaldt dette årtis bedste ungdomsroman, og med ”Valget” følger hun op på succesen. Hun høster ros for sit realistiske ungdomssprog, sine troværdige karakterer og bogens aktuelle tematikker – tre ting, der også kendetegner hele forfatterskabet. Engell tager livet som teenager alvorligt og skriver med stor psykologisk indsigt i målgruppen. Hun debuterede i 2009 med romanen ”Hvis bare…” og har udover syv ungdomsbøger skrevet tre bøger for voksne samt en grafisk roman.

 

 

47363578

Blå bog

Født: 24. marts 1979 i Tårnby.

Uddannelse: Pædagog fra Københavns Pædagogseminarium, optaget på Forfatterskolen for Børnelitteratur i 2014.

Debut: Hvis bare… Forlaget Carlsen, 2009.

Litteraturpriser: Carlsen-prisen, 2017. Blixen-prisen, 2018. Claus Deleuran Prisen, 2019.

Seneste udgivelse: Mindre end en kilometer væk. CarlsenPuls, 2019. Noveller.

Inspiration: Ole Lund Kirkegaard, Elfriede Jelinek, Kirsten Hammann, Kim Fupz Aakeson og Haruki Murakami.

 

 

 

 

 

Artikel type
boern

Baggrund

”Mandag. Sjovt nok den dag, der bliver begået flest selvmord. Det er der åbenbart nogen, der har lavet en statistik på, og jeg googler for meget.
Varmen i klasselokalet får min strikhue til at dryppe. Jeg trækker den af og maser den ned i lommen.”
”21 måder at dø”, s. 59.

Sarah Engell er født og opvokset i Tårnby, hvor barndommen gik med at læse og skrive. Allerede i børnehaven var hun optaget af at tegne og skrive små bøger, og i folkeskolen lavede og udgav hun sammen med en veninde et hjemmelavet magasin. Og så skrev hun selvfølgelig dagbog. ”Jeg skrev dagbog og fyldte tonsvis af notesbøger med historier om alt fra voldelige havmåger til dødsangst og svimlende ungdomsforelskelser. Jeg tror, det var min måde at forsøge at forstå verden og mig selv på. Det er det nok i virkeligheden stadig.” (Maria Roslev: Interview Forfatterweb, april 2015).

Drømmen om at blive forfatter har derfor på en måde altid ligget i Engell, men den blev først rigtig bevidstgjort, da hun som 15-årig kom på efterskole og af sin dansklærer blev spået et liv som dekadent forfatter, der med cigaretrør sad på københavnske værtshuse og skrev bøger.

Men det tager tid at nå sine drømme, og Sarah Engell har da også flere andre uddannelser bag sig. Hun er både uddannet pædagog, danser og drømmetyder, og alle uddannelserne og de efterfølgende jobs har haft betydning for hende som forfatter. Hun fortæller: ”Jeg har altid interesseret mig for menneskelige relationer, den menneskelige psyke og de situationer der opstår mennesker imellem. Det er på mange måder stadig det jeg arbejder med i dag, nu er det bare på fiktionsniveau.” (Maria Roslev: Interview Forfatterweb, april 2015).

I 2009 lykkedes det Engell at komme igennem til Forlaget Carlsen, der udgav hendes første ungdomsroman ”Hvis bare…”, og siden har hun udgivet yderligere fire ungdomsromaner, nemlig ”Forbandede mødom” i 2011, ”Forpulede kærlighed” i 2012, ”21 måder at dø” i 2014 og ”Tag gaden tilbage” i 2019, hvor den sidste er skrevet sammen med Sanne Munk Jensen. Hun har desuden udgivet tre bøger for voksne og en grafisk roman og arbejder også som tekstforfatter.

I 2014 blev hun optaget på Forfatterskolen for Børnelitteratur. Om uddannelsens betydning for hende som forfatter, siger hun: ”Jeg har erfaret, at som med alle andre områder, hvor man har ambitioner, kræver det at skrive et bagvedliggende håndværk, som løbende skal vedligeholdes, raffineres og nytænkes. For mig som forfatter kræver det, at jeg erkender min egen magelighed og forsøger at bryde mine skrivevaner. Hele tiden. Forfatterskolen for Børnelitteratur giver mig to års fordybelse i dét jeg holder allermest af og en god udviklingsmulighed, både fagligt og personligt.” (Maria Roslev: Interview Forfatterweb, april 2015).

I dag er Sarah Engell gift og mor til to drenge, og hun bor med sin familie på Amager. 

Hvis bare…

”Nørrebro. Jeg gider ikke gå uden om vandpytterne. Hvis bare mor for en gang skyld hørte efter. Så havde hun skrevet mig op til en ordentlig lejlighed i centrum af København. Men mor hører aldrig efter. Kun når hun selv taler. Derfor står jeg nu i Københavns svar på Smørumnedre.”
”Hvis bare…”, s. 18.

Sarah Engells første ungdomsroman ”Hvis bare…”, der udkom i 2009, handler om at finde sig selv, sine styrker og lidenskaber og om at finde den store kærlighed. Jeg-fortælleren og hovedpersonen Sofie Amalie Elisabeth Kristoffersen, der blot kaldes Sof, dropper ud af gymnasiet og flytter fra Falster til København, hvor hun spruttende og bandende kæmper for at finde sig til rette. Storesøster Margrethe, der læser psykologi i København og er mors øjesten, gør ikke Sofs identitetskvaler mindre. Til gengæld giver søsteren anledning til mange sjove og bidende kommentarer – noget, der generelt præger romanens tone. Sof og især Sofs mor synes nemlig ikke, at hun kan gøre noget rigtigt – så der er nok at brokke sig over. Og netop vreden og det selvudleverende sætter skub i romanens handling.

27866492

Selv om ”Hvis bare…” ikke direkte indikerer at være en dagbog, har den flere af dagbogens typiske genretræk. Der er en jeg-fortæller og et kronologisk handlingsforløb, hvor hovedpersonen beskriver sin hverdag, tanker og følelser. Derudover er romanen rigt illustreret med både sjove og barske tegninger, der dels understreger dagbogsformen, dels tydeliggør hovedpersonens følelser.

Hvert kapitel begynder dog ikke med ’kære dagbog’, men med ’hvis bare…’, som f.eks. første kapitel, der har titlen ”Hvis bare jeg havde læst det med småt, da jeg underskrev kontrakten om at blive voksen” (s. 7). Overskrifterne understøtter romanens sorte humor og tydeliggør som tegningerne hovedpersonens følelser.

Udtrykket ’hvis bare’ er i det hele taget udgangspunktet for romanen, for som forfatteren siger: ”Ideen til min første bog opstod, da jeg begyndte at lægge mærke til udtrykket ”hvis bare …” og hvor ofte vi egentlig bruger det. ”Hvis bare jeg havde et mere interessant arbejde, hvis bare jeg fik udgivet en bog, hvis bare jeg havde lidt mere tid …” osv. Den slags mål er jo en forudsætning for, at vi flytter os, men rigtig ofte sker der det, at så snart vi nærmer os målstregen, bliver den bare flyttet længere væk.” (Maria Roslev: Interview Forfatterweb, april 2015).

”Hvis bare…” er en realistisk ungdomsroman, der i en brokkende, pludrende og til tider rørende tone fortæller om en ung piges ensomhed og identitetskvaler.  

Forpulede kærlighed

”Arme griber om mig. Jeg skriger. Jeg slår bagud med hænderne. ”Av,” siger mor, som står bag mig med et ansigt magen til spøgelsets. Hun mente det seriøst. Hun tømte næsten hele glasset og faldt om lige her, hvor vi står nu. Vi træder rundt i hendes forpulede selvmordsforsøg, og pludselig kan jeg ikke holde det tilbage længere.”
”Forpulede kærlighed”, s. 155.

”Forpulede kærlighed” fra 2012 er Sarah Engells tredje ungdomsroman. Det er en selvstændig fortsættelse af forfatterens anden ungdomsroman ”Forbandede mødom”, der udkom året før. Hovedpersonen og jeg-fortælleren er stadig den nu 15-årige Maria, der tvivler, raser og kæmper både for at forstå sig selv og holde fast i sin store kærlighed – Jannick. Det kniber med begge dele.

Engells beskrivelse af hovedpersonens tvivl er fortællingens motor, og både angsten og jalousien beskrives rammende og rørende. Tematisk kredser romanen i det hele taget om teenagerlivets problemer. Det er kærlighed, sex, venskab og familie, hvor især det sidste bidrager til romanens alvor, for hvordan kan Maria tilgive og leve med sin mors selvmordsforsøg, og kan hendes forældres ægteskab overhovedet reddes?

29468885

Marias sindstilstand veksler konstant mellem (selv-)had og kærlighed, glæde og sorg.

Det er humørmæssige rutsjeture op og ned skrevet i et troværdigt og præcist ungdomssprog.

Og både sorgen og glæden rusker kroppen, som Engell beskriver sanseligt, direkte og kødeligt i små episoder både fra sengen og i bokseringen.

”Forpulede kærlighed” er en barsk fortælling om en sej pige, der trods tørre tærsk – både bogstaveligt og overført – finder både tilgivelse og kærlighed. 

 

 

 

 

 

 

21 måder at dø

”Det er svært at optage lyden af sne, der falder. Hver gang jeg tror, jeg har den bliver jeg distraheret af den dunkende bas inde fra festsalen. Måske har sne ingen lyd? Det er der vist nogen, der har skrevet en sang om. Jeg kan ikke huske, hvad den hedder. Jeg kan heller ikke mærke mine fødder. Dumt at sidde på hug udenfor, kun i gummisko og spøgelseskostume.”
”21 måder at dø”, s. 7.

Sarah Engells fjerde ungdomsbog ”21 måder at dø” fra 2014 handler om Stella, der går i 9. klasse på Christianshavns skole. Sammen med sin bedste veninde Amalie stiller hun op i X Factor, men da dommerne vælger kun at ville have Stella med videre i konkurrencen, bryder helvede løs. Amalie orkestrerer en både ondsindet og udspekuleret mobning, der især udspiller sig på de sociale medier. Hadefulde sms’er, en hadeside på Facebook, skolekammerater, der konstant ignorerer hende og manipulerede videoer bliver Stellas hverdag. Og så mister hun sin mor til kræft, et tab, der selvfølgelig slår både pigen og familien omkuld. Selvmordet synes mere og mere som eneste udvej.

50936074

”21 måder at dø” er en barsk jeg-fortælling, der trækker læseren med helt ind i hovedet på en meget ulykkelig teenager. Romanen starter lige på og hårdt med en scene, hvor Stellas ensomhed er til at tage og føle på, og det er gennemgående i romanen, at Engell skriver skammen, ensomheden og desperationen frem, så den kan mærkes.

Romanens realisme, den indre monolog, sprogtonen, dialogen, inddragelsen af sms-udvekslinger og de korte tekstuddrag før hvert kapitel, der beskriver virkelige selvmord, understreger emnets aktualitet og skaber en fortælling med mulighed for stor identifikation for målgruppen. Sproget er poetisk og direkte, og Engell rammer unges talesprog præcist. Det er tydeligt, at forfatteren har lavet grundig research både i forhold til unges sprogtone og digital mobning.

”21 måder at dø” er således en ungdomsbog om et vedkommende og aktuelt emne – en bog, der trods sit barske emne har en lykkelig slutning. 

Valget

”Engang fortalte bedstemor en historie om en faldskærmssoldat. Han havde også en rygsæk på. Lilas kunne ikke huske, om rygsækken havde været grøn, ligesom den, hun havde på nu.
Det eneste, hun kunne huske var: Eventyr ender altid lykkeligt.
Rygsækhistorier ender, som de selv vil.”

”Valget”, s. 335.

Sarah Engells sjette ungdomsroman ”Valget” fra 2017 tager afsæt i flygtningekrisen i forbindelse med krigen i Syrien. Den handler om mødet mellem den karismatiske og smukke Xenia Bang med det glødende, næstekærlige politiske engagement, der i begyndelsen af historien er 17 år, og Lilas Kouri på syv år, der er flygtet alene til Danmark fra Syrien. Lilas ankommer til et modtagecenter på hovedbanegården, hvor Xenia arbejder frivilligt. På pigens arm har nogen på engelsk skrevet, at hun må til Sverige og søge asyl, og da Xenia, der netop er blevet valgt som ungdomsformand i det nye Etisk Parti, ser det, beslutter hun sig for at tage pigen med hjem, selvom det er ulovligt. Herudaf springer både romanens dilemmaer og dramatik. Mordtrusler, venindeopgør og partiproblemer ramler ned over Xenia, og det bliver sværere og sværere at holde fast i den lovende politiske karriere, hvis hun samtidig vil holde fast i sin etik. Valget står mellem politik og etik, mellem at hjælpe én på bekostning af at kunne hjælpe flere som politiker.

53518192

”Valget” består af 40 kapitler, der hvert afsluttes med et kort tekststykke, der fortæller begivenhederne set fra Lilas’ perspektiv. Således indskriver Sarah Engell barnets syn på verden og gør Lilas til mere end bare en biperson i Xenias historie. Sprogligt er romanen direkte og præcis, når Xenia fortæller, mens tonen er mere fabulerende og poetisk, når Lilas er hovedperson.

Det eventyrlige i Lilas-teksterne understreges også af, at Lilas taler med Sindbad Søfareren fra ”1001 nats eventyr”. Således er romanen både en realistisk jeg-fortælling og en eventyrlig tredjepersonsfortælling.

Forfatterens grundige research både i forhold til asylpolitik, modtagelseslejre og de frivilliges arbejde gør romanen saglig, aktuel og troværdig, uden at den får karakter af at være et partsindlæg i den politiske udlændingedebat. Romanen er først og fremmest en spændende og vedkommende ungdomsroman, der handler om næstekærlighed, venskab, krig, politik, ensomhed og valg.

Fuglemanden

”I virkeligheden startede det længe før fuglene. Jeg ved ikke præcis hvornår, for det kom snigende. Som tåge. (…) Da først følelsen var kommet ind i mig, kunne den ikke komme ud igen. Måske er det det, fuglene bliver tiltrukket af? Måske kan de mærke min uro på samme måde, som de kan mærke, når der er uvejr på vej?”

”Fuglemanden”, s. 18.

”Fuglemanden” fra 2018 er Sarah Engells første grafiske roman. Hun har skrevet teksten, mens illustrator Lilian Brøgger har tegnet. Bogen handler om teenagepigen Barbaras kamp mod et tiltagende indre mørke. Hendes hoved fyldes af stemmer og sorte fugle. Fuglehallucinationerne blander sig mere og mere med den ydre virkelighed og ender med at manifestere sig i en Fuglemand. Han er en dominerende og krævende alfafugl, der lover at passe på Barbara, hvis hun til gengæld gør, som han siger. Hun skal blandt andet stå meget tidligt op, tage iskolde brusebade, undlade morgenmad og holde sig fra drengen Arn, som hun ellers er forelsket i. Fuglemanden nærer hendes tvivl og manglende selvværd, og hun føler sig uelsket, selv af sine forældre. Til sidst ramler det hele, og Barbara vågner op på psykiatrisk afdeling med to brækkede arme efter en mislykket flyvetur. Desværre er Fuglemanden fulgt med, og hendes klaustrofobiske indre tilstand forværres og truer med helt at udslette hende. Men hun stritter imod og ender med helt bogstaveligt at futte Fuglemanden af.

53971024

Der veksles mellem replikker, indre monolog, sangtekster og fagtekster om fugle samt et længere sammenhængende tekststykke, men trods de mange forskellige teksttyper er fortællingen enkel. Gennem få hverdagssituationer præsenteres læseren for hovedpersonens psykiske lidelse, og ligesom Barbara har læseren svært ved at skelne mellem fantasi og virkelighed, fordi billeder og tekst fra Barbaras indre sidestilles med det virkelige. Dette greb gør det muligt for læseren at identificere sig med hovedpersonen, og Barbaras skizofrene tilstand mærkes helt ud i læsningen. Meget fortælles også gennem de dystre, skitseagtige tegninger, og man får fornemmelsen af, at ord alene ikke rækker til at skildre Barbaras indre opløsning. Men det sprog, der findes i bogen, er præcist og direkte ligesom sproget i Sarah Engells tidligere ungdomsromaner.

Fuglene, der bliver flere og flere, giver mindelser til Alfred Hitchcocks gysermesterværk ”Fuglene” fra 1963, og bogens urovækkende udtryk understreger, hvor destruktiv den skizofrene tilstand er for Barbara.

”Fuglemanden” er en vigtig bog, der med sin enkle fortælling og sit ekspressive billedsprog er med til at vise og afmystificere psykisk sygdom.

Tag gaden tilbage

”Det var, som om byen i virkeligheden ikke brød sig om mig og bare ignorerede mig, eller i hvert fald kun lige nøjagtig accepterede min tilstedeværelse. Også selvom jeg var født her og havde boet her hele mit liv.
Hjørring var noget andet.”

”Tag gaden tilbage”, s. 14.

Ungdomsromanen ”Tag gaden tilbage” fra 2019 skrevet af Sarah Engell og Sanne Munk Jensen handler om Polly fra Hirtshals, der begynder i gymnasiet i Hjørring sammen med veninden Kat. Pollys udlængsel og trang til forandring skubber hende i armene på skolens populære pigeklike, og det slår skår i det gamle venskab. Til en fest går Polly i seng med både for mange og den ”forkerte” fyr, og kliken vender hende ryggen. Ensomheden er til at tage at føle på. Polly er ikke bare udstødt af Hjørring-pigerne og veninden Kat. Hendes far og farmor forstår hende ikke, og moren mistede hun, da hun var fire. Men en dramatisk sejltur bringer både nyt lys over fortiden og giver hende modet tilbage.

46054636

Romanens prolog er en foregribelse af fortællingens katastrofe. Polly sejler oprevet og uforberedt på en kommende storm ud i sin morfars fiskekutter. Vi slipper hende, da en enorm bølge rammer båden, og så rulles hele forhistorien ellers ud. Således er romanen fortællermæssigt plotdrevet. Som læser må vi bare vide, hvad der sker med Polly.

Dialogen er et bærende element i romanen. Den er troværdig og rammende og tegner romanens karakterer. Sarah Engell og Sanne Munk Jensen rammer de unges tone lydefrit, og de ved, hvad man som ung går og bakser med. Således giver fortællingen rig mulighed for stor identifikation for målgruppen.

Miljøbeskrivelserne er sanselige, præcise og med en forkærlighed for detaljen, så det er nemt som læser at se det hele for sig. Man kan næsten mærke det salte hav og lugte den ferske lugt af fisk.

Tematisk kredser romanen om identitet, om dilemmaet i både at ville passe ind og have lov til at være sig selv. Den handler om ensomhed og tab, om normer og fordomme i et lille samfund.

”Tag gaden tilbage” er en realistisk jeg-fortælling, der gennem både spot on dialog og sanselig miljøbeskrivelse tegner et smukt portræt af en ung piges kamp for at finde sin plads i livet.

Genrer og tematikker

Sarah Engell beskæftiger sig med ungdomslivets udfordringer. Hun skriver realistiske ungdomsbøger om teenagepiger, der på forskellig vis kæmper med identitet, kærlighed, sex, venskab, familie, ensomhed, etiske valg og død. Forfatterskabet handler med andre ord om alt det, der rører sig, når man er på vej til at blive voksen.

Relationen mellem mor og datter er også en tematik, der går igen i alle ungdomsromanerne. I ”Hvis bare…” har Sof svært ved at leve op til sin mors forventninger, mens Maria – hovedpersonen i både ”Forbandede mødom” og ”Forpulede kærlighed” – kæmper med at tilgive sin mors selvmordsforsøg og Stella i ”21 måder at dø”, der mister sin mor, prøver at leve med sit tab. Engell beskriver det på én gang tætte og besværlige forhold mellem mødre og døtre troværdigt og rammende og tydeliggør på forskellig vis i romanerne, hvordan pubertetspigernes forsøg på frigørelse er både smerteligt og nødvendigt. I de seneste romaner har døden sneget sig ind som et tema, og med den er tonen blevet mere alvorlig. Den er også alvorlig i ”Valget”, der både omhandler flygtningeproblematikker, politik og etik.

Genremæssigt skriver Sarah Engell ungdomsbøger. Hun skriver realistisk og vedkommende. Hun rammer de unges sprog præcist og skriver med en stor umiddelbarhed. Hun skriver troværdige karakterer frem, der giver stor mulighed for identifikation. Om at skrive om og til unge siger forfatteren: ”Det er en periode, der tiltaler mig. Måske fordi alting er så sort-hvidt, og der er så dramatisk kort mellem den ekstreme lykkefølelse, til man bliver ramt af totalt-nederen. Samtidig er det nogle vigtige år, hvor ens identitet for alvor bliver skabt, og man finder ud af, hvem man er, og hvad man skal.” (Pernille Glavind Olsson: Et snit i struben kræver mega selvkontrol. Jyllands-Posten, 2014-02-22).

Beslægtede forfatterskaber

Sarah Engell skriver med stor respekt for målgruppen. Hun tager de unges problemer alvorligt og skriver om det, der gør ondt. Den tendens findes bredt i dansk ungdomslitteratur i øjeblikket. Forfattere som Sanne Munk Jensen, Ronnie Andersen og Sanne Søndergaard skriver også barske ungdomshistorier, der tager fat i teenagerlivets store temaer.

Sanne Søndergaard har som Engell skrevet en bog om mobning, og hendes hovedperson Agnes i ”Kære dødsbog” har meget til fælles med Engells Stella i ”21 måder at dø”. De er begge seje og kloge piger, der ikke klynker udadtil. De forsøger at overleve deres barske virkelighed med ydmygelser og skam ved at lade som ingenting og drømme om døden. Begge bøger fortælles i et præcist og rammende ungdomssprog, og det er tydeligt, at begge forfattere har styr på, hvordan de unge taler. Selv siger Engell om det: ”Jeg har ladet mig inspirere kraftigt af de unges sprog på nettet, og jeg har med vilje gerne villet indfange en realistisk tone – det handler om, at jeg gerne vil ramme de unge. Så går det jo ikke at lyde så oldgammel, som jeg jo er.” (Pernille Glavind Olsson: Et snit i struben kræver mega selvkontrol. Jyllands-Posten, 2014-02-22).

Den bidende og brokkende tone i ”Hvis bare…”, hvor hovedpersonen i en snakkende strøm udleverer både sig selv og andre, kan minde om tonen i den engelske forfatter Helen Fieldings succesroman ”Bridget Jones' dagbog”. Sof er måske ikke helt så pinlig som Bridget Jones-figuren, men de har de kiksede kærlighedsforsøg og drømmen om den eneste ene til fælles. Man kunne godt kalde ”Hvis bare…” en Bridget Jones for teenagere.

Engell skriver realistiske ungdomsromaner om aktuelle og eksistentielle temaer i et troværdigt sprog. Det gør det umiddelbart let for unge at identificere sig med hendes hovedpersoner, men det er nu ikke målgruppen, hun tænker på, når hun skriver. Hun siger: ”Som udgangspunkt skriver jeg om det, der interesserer mig her og nu. Ting der berører mig, undrer mig, gør mig nysgerrig. I selve skriveprocessen er jeg ikke så optaget af målgruppen, for så oplever jeg, at teksten bliver konstrueret og mister autenticitet og nerve. Mit fokus er primært at fortælle en god historie.” (Maria Roslev: Interview Forfatterweb, april 2015).

Bibliografi

Ungdomsromaner

Engell, Sarah:
Hvis bare… Forlaget Carlsen, 2009.
Engell, Sarah:
Forbandede mødom. Forlaget Carlsen, 2011.
Engell, Sarah:
Forpulede Kærlighed. Forlaget Carlsen, 2012.
Engell, Sarah:
21 måder at dø. Forlaget Carlsen, 2014.
Engell, Sarah:
Hjertet er 1 organ. Carlsen, 2016.
Engell, Sarah: Valget. CarlsenPuls, 2017.
Engell, Sarah og Sanne Munk Jensen: Tag gaden tilbage. Gyldendal, 2019.

Andre udgivelser

Engell, Sarah: Gift. Forlaget Mellemgaard, 2011. Roman.
Engell, Sarah:
To streger og tusind tanker. Forlaget Nautilus, 2011. Dagbog om at blive mor for første gang.
Engell, Sarah og Lilian Brøgger (illustrator): Fuglemanden. Carlsen, 2018. Grafisk roman.
Engell, Sarah:
Lille pige. Forlaget Mellemgaard, 2012. Gyserroman.
Engell, Sarah: Mowgli. Carlsen, 2018. Illustrator Cato Thau-Jensen. Novelle.
Engell, Sarah og Rasmus Bregnhøi: Det vi har mistet. Gyldendal, 2019. Billednovelle.
Engell, Sarah: Mindre end en kilometer væk. CarlsenPuls, 2019. Noveller.

Om forfatterskabet

Artikler

Washuus, Dorte:
Gode bøger kan overgå virkeligheden. Kristeligt Dagblad, 2014-02-15.
Michelsen, Laura:
Forfatter med krop og sjæl. Tårnby bladet, 2015-03-03.
Krogsgaard Christensen, Jeppe:
”Det kan skifte fra dag til dag”. Berlingske, 2015-03-15.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Sarah Engell

Kilder citeret i portrættet

Kilder

Olsson, Pernille Glavind: Et snit i struben kræver mega selvkontrol. Jyllands-Posten, 2014-02-22.
Roslev, Maria: Interview Forfatterweb, april 2015.