portræt af Sarah Engell
Foto: Simon Klein-Knudsen

Sarah Engell

cand.mag. Maria Roslev, 2015, 2019 og juni 2024.
Top image group
portræt af Sarah Engell
Foto: Simon Klein-Knudsen

Sarah Engell står bag en lang række populære ungdomsromaner og er udråbt som en af dansk ungdomslitteraturs allerstærkeste stemmer. Tematisk favner forfatterskabet bredt, og Engell er ikke bange for at skrive om det, der gør ondt. Hun tager livet som teenager alvorligt og skriver med stor psykologisk indsigt i målgruppen. Hun debuterede i 2009 med romanen ”Hvis bare…” og fik sit store gennembrud i 2014 med bestselleren ”21 måder at dø”, der stadig bliver læst i stor stil.

137773864

 

Blå bog

Født: 24. marts 1979 i Tårnby.

Uddannelse: Pædagog fra Københavns Pædagogseminarium, optaget på Forfatterskolen for Børnelitteratur i 2014.

Debut: Hvis bare… Forlaget Carlsen, 2009. 

Litteraturpriser: Carlsen-prisen, 2017. Blixen-prisen, 2018. Claus Deleuran Prisen, 2019. Prix Audio, årets lydbog, 2023. Pædagogisk LæringsCenterForenings pris, 2023.

Seneste udgivelse: Svin. Gyldendal, 2024. (Shakespeare genfortalt).

Inspiration: Ole Lund Kirkegaard, Elfriede Jelinek, Kirsten Hammann, Kim Fupz Aakeson og Haruki Murakami.

 

 

 

Videoklip

Sarah Engell taler om drømme, drømmetydning og det ubevidstes betydning for skriften. Litt Talk, 2019. 

Artikel type
boern

Baggrund

”Mandag. Sjovt nok den dag, der bliver begået flest selvmord. Det er der åbenbart nogen, der har lavet en statistik på, og jeg googler for meget.
Varmen i klasselokalet får min strikhue til at dryppe. Jeg trækker den af og maser den ned i lommen.”
”21 måder at dø”, s. 59.

Sarah Engell er født og opvokset i Tårnby, hvor barndommen gik med at læse og skrive. Allerede i børnehaven var hun optaget af at tegne og skrive små bøger, og i folkeskolen lavede og udgav hun sammen med en veninde et hjemmelavet magasin. Og så skrev hun dagbog: ”Jeg skrev dagbog og fyldte tonsvis af notesbøger med historier om alt fra voldelige havmåger til dødsangst og svimlende ungdomsforelskelser. Jeg tror, det var min måde at forsøge at forstå verden og mig selv på. Det er det nok i virkeligheden stadig.” (Maria Roslev: Interview Forfatterweb, april 2015).

Drømmen om at blive forfatter har derfor på en måde altid ligget i Engell, men den blev først rigtig bevidstgjort, da hun som 15-årig kom på efterskole og af sin dansklærer blev spået et liv som dekadent forfatter, der med cigaretrør sad på københavnske værtshuse og skrev bøger.

Men det tager tid at nå sine drømme, og Sarah Engell har da også flere andre uddannelser bag sig. Hun er både uddannet pædagog, danser og drømmetyder, og alle uddannelserne og de efterfølgende jobs har haft betydning for hende som forfatter. Hun fortæller: ”Jeg har altid interesseret mig for menneskelige relationer, den menneskelige psyke og de situationer der opstår mennesker imellem. Det er på mange måder stadig det jeg arbejder med i dag, nu er det bare på fiktionsniveau.” (Maria Roslev: Interview Forfatterweb, april 2015).

I 2009 lykkedes det Engell at komme igennem til Forlaget Carlsen, der udgav hendes første ungdomsroman ”Hvis bare…”, og siden har hun udgivet både ungdomsromaner, noveller, billedbøger og spændingsromaner for voksne. Hun har desuden skrevet to ungdomsromaner med forfatter Sanne Munk Jensen, et samarbejde de begge priser højt.

I 2014 blev hun optaget på Forfatterskolen for Børnelitteratur. Om uddannelsens betydning for hende som forfatter siger hun: ”Jeg har erfaret, at som med alle andre områder, hvor man har ambitioner, kræver det at skrive et bagvedliggende håndværk, som løbende skal vedligeholdes, raffineres og nytænkes. For mig som forfatter kræver det, at jeg erkender min egen magelighed og forsøger at bryde mine skrivevaner. Hele tiden. Forfatterskolen for Børnelitteratur giver mig to års fordybelse i dét jeg holder allermest af og en god udviklingsmulighed, både fagligt og personligt.” (Maria Roslev: Interview Forfatterweb, april 2015).

I dag er Sarah Engell gift og mor til to drenge, og hun bor med sin familie på Amager.

Aktuelt værk: Svin

”Det er ligesom at læse. Som lige nu, hvor du sidder med denne tekst i hænderne. Den ene del af din hjerne er bevidst om, at du gør netop dette: læser en fiktiv historie. Den anden del forvandler dig lige så stille til mig.
Er det ikke smukt?”
”Svin”, s. 186.

Sarah Engells ungdomsroman ”Svin” (2024) er en genfortælling af William Shakespeares skuespil ”Othello” fra 1603 og del af serien Shakespeare genfortalt, der moderniserer klassiske skuespil til et ungt publikum. I Engells gendigtning er fortællingen sat i en moderne virkelighed, hvor omdrejningspunktet er en mislykket dyrevelfærdsaktion på et svineslagteri i Horsens.

Romanens begyndelse er en foregribelse af, hvor galt dyreaktivistgruppens happening går. Okapi, der senere viser sig at være gruppens leder, trykker på en knap, og hans kæreste Dodo sendes ned i et gaskammer i et metalbur. Men hvad er der sket forud for denne uhyggelige hændelse? Det folder romanen ud gennem en samling forskellige teksttyper bestående af dagbogsoptegnelser, politiafhøringsrapporter, vidneudsagn og avisudklip. Læseren stykker selv forhistorien sammen ud fra de forskellige fortællepositioner, så sandheden bag tragedien langsomt åbenbarer sig. Engell har således ladet sig inspirere af krimiens plotdrevne komposition.

137773864

Dagbogsoptegnelserne stammer fra romanens to jegfortællere: Jaguar/Jakob Neumann, for hvem verden er som et teater, og Okapi/Oliver Chukwumeka, der fører logbog fra den første dag som leder i aktivistgruppen Animal Army. Engell skriver de to jegfortællere frem i en tidstypisk sprogtone, og de to unge mænds virkelighed ligner nutidens unges verden med mobiltelefoner, internet og sociale medier.

Handlingsmæssigt er Engells roman lige som skuespillet ”Othello” et trekantsdrama. Jaguar føler sig forsmået, da han ikke vælges af Okapi som aktivistgruppens viceleder, og derfor vil han tage hævn. Han manipulerer Okapi til at tro, at hans kæreste Dodo er ham utro, og så ruller tragedien.
Tematisk kredser romanen således om de samme temaer som skuespillet: hævn, manipulation, kærlighed, magt og jalousi. Derudover tematiserer romanen også raceproblematikker og uretfærdighed helt i tråd med skuespillet. Okapi er adopteret og brun og oplever som karaktereren Othello en verden fuld af fordomme og forskelsbehandling.

”Svin” er i sin gendigtning tro mod både skuespillets handling og tematik, mens sprogtone, plot, miljø og karakterer er nutidige.